Jak na průkaz vůdce malého plavidla?


Pokud chcete brázdit české vodní cesty na lodi, lze tak učinit i bez jakéhokoli průkazu. Musíte se však připravit na řadu omezení plynoucích z nedostatečné odborné způsobilosti. „Bez papírů“ lze řídit loď s maximální hmotností 1000 kg, do 4 kW výkonu s plochou plachet menší než 12 m2. Na některých cestách jsou pravidla o něco benevolentnější a po krátkém teoretickém školení dosáhnete až na 20kW člun s maximální rychlostí 20 km/h. Pokud se však nechcete nechat omezovat, nezbyde než splnit zkoušky české Státní plavební správy a opatřit si průkaz vůdce malého plavidla.


Dovolená na lodi se dá užít i v České republice.

Současným trendem je spíše odcestování do Chorvatska, odkud odjedete po týdnu rovnou jako kapitán. Takový průkaz lze sice získat poměrně snadno, má však svá „ale“. Za prvé vás neopravňuje pro vedení lodí na českých vodních cestách, za druhé loď poté nemůže plout pod českou vlajkou, za třetí je na něj nahlíženo spoustou mořských vlků skrz prsty. Pravdou je, že opatření průkazu pro vedení jachet na moři je v České republice nepoměrně náročnější, takže se vycestování do zahraničí přímo nabízí. Ale zpět k tématu, které si klade za cíl ozřejmit možnosti plavby v České republice, nikoli na moři.

Průkaz vůdce malého plavidla vydává Státní plavební správa, jejíž pobočky se dají nalézt v Praze, Děčíně a Přerově. Ještě před vyplněním žádosti, která se dá stáhnout z internetu je potřeba rozmyslet, o které oprávnění máte zájem. Pokud je vám více než 18 let, máte na výběr ze dvou možností. Spolu s testovými otázkami absolvovat také praktickou zkoušku nebo se spokojit pouze s teorií, což s sebou ponese stále nějaká omezení.

Bez praktické zkoušky lze dosáhnout na malé plavidlo s výkonem maximálně 100 kW, což je nutné pro absolvování dalších rozšiřujících zkoušek. V den zkoušek si můžete přibrat ještě plachetnici s plochou plachet do 80 m2, případně příbřežní plavbu na moři do 0,75 námořní míle od pevniny nebo pobřežních ostrovů. Vše bez praktické zkoušky.

Loď na Baťově kanále
Loď na Baťově kanále. Není to romantické?

Studijní materiály jako v autoškole
Literatura potřebná pro absolvování zkoušek je bez problémů dostupná na pobočkách plavební správy. Uvítají vás lidé, kteří neskrývají radost nad tím, že zřejmě brzy rozšíříte řady českých vodomilů a ochotně poradí co vše je ke zkouškám potřeba a jak probíhají.

Mimo vyplněné žádosti, potvrzení od lékaře, zaplacení 450Kč poplatku, výpisu z trestního rejstříku a fotografie už zbývá jen se poctivě učit. Několik knížek formátu A5, které mimo suchých paragrafů obsahují i kompletní sadu testových otázek s klíčem vyjde na 695 Kč, což je za takové množství textu docela dobrá cena. Papíry na loď se tedy dají pořídit zhruba za 1500 Kč se vším všudy.

Termínů je v létě nedostatek
Kdy jindy by měla růst chuť složit zkoušky a vyrazit na vodu než v letních měsících. Čekací doba je proto poněkud delší, asi dvouměsíční. Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli vyzkoušet získání „českého vodního řidičáku“ na jednom vodou dosud neposkvrněném laikovi, počkáme si na jeho dojmy až do září.