Co dělat, když se blíží bouře


Na obzoru bouře? Náš článek se vám pokusí říci, co dělat, když se bouře blíží nezadržitelně k vaší lodi.

Bouře. To slovo způsobuje u mnoha námořnických vlků vlnu nejistoty a jistě vyvolává respekt i toho nejprotřelejšího. Atmosférická porucha je na otevřeném prostranství vodních ploch velmi častým jevem. Víte, co ovšem dělat? Nahlédli jsme za vás do průvodců, učených knih a rad protřelých námořníků, abychom vám ušetřili práci.

Bouřka nad vnitrozemskou plavební cestou

Pokud nás potká bouřka na vodní ploše, která je vnitrozemí, nemusíme se tak moc starat. Většina vnitrozemských cest má poblíž nějaké přístaviště, při nejhorším břeh. Navíc vnitrozemské bouřky bývají zpravidla „klidné“. Málokdy se na nich vyskytují nebezpečné jevy jako sloupy větru, případně krupobití. V našich podmínkách vane vítr nejsilněji silou orkánu, není tedy nutná žádná větší příprava na hrozící bouřku. Pochopitelně musíme ujistit, že plavidlo je dobře zakotveno (nejsme-li v přístavu, kde zkontrolujeme zase uvázání), uzavření poklopů a oken na lodi je rozhodně dobrý nápad. Také uklizení všech nepotřebných věcí a kontrola upevnění menších části lodi je jistě žádoucí. Taková kontrola vám může ušetřit velké peníze při sčítání následných škod, až si vzpomenete, že jste svůj oblíbený klíč (nejlépe velikost 46 a větší) nechali na otevřeném můstku. Během poryvu větru se loď zhoupne a klíč nám spadne na přístrojovou desku. Pak stačí vytáhnout už jen karty a prostě to přečkat, maximálně u nás trvající bouřky několik hodin, obecně vzato se přeženou nad daným místem do hodiny. Déšť samotný však může trvat několik dní.

Bouře nad mořem

Mořské bouře jsou horší než jejich vnitrozemské kolegyně. V častějších případech se jedná o velmi silné systémy, vyživované samotným oceánem k posílení jejich síly. A nemusí se nutně jednat jen o hurikán, cyklónu či tajfun. To se jedná pouze o ty největší bouřkové systémy a na ně jste vždy dostatečně upozorněni. Pochopitelně, do takové oblasti nesmíte plout, a to nikdy do oblasti předpokládané trasy takového bouřkového systému. 
Co ovšem dělat, když se blíží bouře? Pokud jste na otevřeném moři a nemůžete se dostat rychle do nějakého přístavu, nebo bezpečnější oblasti, nebo už to prostě nestihnete, tak se připravte na „slušnou jízdu“. Není třeba hned malovat čerta na zeď a vzpomínat na film „Dokonalá bouře“, ale bude to jistě pro vás i posádku nepříjemné.

 

Co s „hosty“ na palubě?

Nejdříve všechny ujistěte, že se jedná pouze o preventivní opatření. Na moři není žádná sranda, a pokud v dálce uvidí blížící se bouři, jistě nebudete mít problém jim to vysvětlit. Méně zručnou posádku ihned poté zažeňte do podpalubí plavidla. Pověřte toho nejschopnějšího z nich, aby posádce udělal nějaké jídlo. Určitě by nebylo na škodu, kdyby bylo teplé. Snad v každém přístavu můžete zakoupit potraviny, které se rychle ohřejí. Jestliže nic takového nemáte, postačí i studená kuchyně. Nikdo se však nesmí cítit hladový. Bezesporu bude dobrým nápadem udělat i čaj, případně kávu. Káva je v tomto ohledu asi lepší, protože (jak známo) jedná se o životabudič. Silný čaj je její alternativou. Až bude posádka najezena a napitá, pak je zapotřebí, aby pomohla v podpalubí. Je to menší riziko než na palubě. Požádejte je, ať všechny menší i větší předměty uklidí do úschovných skříněk. Kolmo stojící skříňky zajistěte, aby se nemohly samovolně otevřít. Nespoléhejte pouze na „magnetky“ na dveřích, které jindy dokážou pomoct, při bouřce to neplatí. Zejména ostré předměty je zapotřebí bezpečně uschovat. Ten nejšikovnější z nich pak vše překontroluje a podává vám report.

Až se tak stane, můžete ještě navrhnout, aby si všichni pro jistotu vzali léky proti mořské nemoci , bez nichž byste neměli opouštět přístav. Komukoliv se může udělat špatně a je dobré mít nějaký ten lék při ruce. Také vaši spojku s méně zručnou posádkou instruujte, aby se všichni povinně převlékli do teplejšího oblečení. Nikdo by na sobě neměl mít žádné krátké věci (trička s krátkým rukávem, šortky a už vůbec ne plavky). Všichni by měli mít dlouhé teplé oblečení (ideální je pochopitelně termooblečení). Následně vaše spojka (na váš příkaz jistě) vybaví všechny v podpalubí záchrannými vestami. Pokud se to nepodaří, je to více práce pro vás - vesty musí být vždy po ruce, každý musí vědět, která vesta je jeho, nebo to musí vědět ten, kdo je bude rychle rozdávat. Musíte v takovém případě i více sledovat své okolí, abyste svůj rozkaz k nutnosti oblečení vest mohli vydat včas. Na poslední chvíli propukne akorát tak panika. Až se všichni obléknou a je-li všechna zadaná práce udělána, vyzvěte je, aby si  sedli. Mohou se věnovat zatím svým aktivitám (povídání, hraní karet, společenských her atd.). Vaše spojka mezitím zkontroluje bezpečnost a uzavření všech oken na palubě, ideálně i poklopů, jak již bylo řečeno. Je-li plavidlo vybaveno protibouřkovými kryty (třeba i na větracích průduších), pak tyto rovněž nastavit.
Této osobě také řekněte, kde se nachází signální světlice, evakuační zavazadla a příchytky pro venkovní lana pro úchyt osob. Ukažte jí to pořádně, případně se toho poté ujměte sám.

 V dalším díle našeho (proti)bouřkového seriálu se seznámíme s tím, co musíte udělat vy, a ta schopnější část osazenstva lodi.