Odcizenou loď můžete mít do 60 minut zpátky


Boj se zloději je o získávání technologické převahy. Lokalizační systémy Paradox Marine mají za sebou řadu úspěchů. Pokud poškozený majitel lodi spolupracoval s policií, byl mu jeho majetek navrácen do 60 minut. Nevěříte? Podrobnosti v tomto článku.

Zloději si v lednu letošního roku zaskočili pro třicet pět stop dlouhou Fountain, která byla  zadokována ve Fort Lauderdale. Přeřízli její kotevní lana a rychle ji odtáhli pryč. Během sekund obdržel majitel lodi textovou zprávu, že se jeho plavidlo dalo do pohybu. Byla mu poskytnuta přesná pozice lodi, její rychlost a kurz. Vyzbrojen touto informací kontaktoval úřad šerifa v Browardu. Tento okamžitě vyslal svou helikoptéru, aby odcizené plavidlo získala zpět. Přestože zloději unikli, loď za 200 000 dolarů byla navrácena v dobrém stavu. Celkový čas celé této operace? Pouhých 54 minut!

Jako z filmu? Kdepak, realita

Přestože tento způsob navracení plavidel může vyznít jako z filmu, ve skutečnosti jde o jeden z mnoha podobných příběhů, které Paradox Marine s hrdostí uveřejnila na svých webových stránkách. Nejsou téměř žádné pochybnosti o tom, že rychlé záchranné akce jsou možné právě díky systému Nav-Tracker 2.0, založeném na satelitní technologii společnosti Inmarsat. Tento systém (spolu se systémem Marine Magellan) je jedním z hlavních bezpečnostních systémů nabízených pro lodě všech velikostí.

Psal se rok 2005, když vývojový tým společnosti Paradox Security Systems vyvinul bezdrátový bezpečnostní systém pro lokalizaci lodi. Tak se zrodil první produkt této společnosti pro plavební trh – Marine Magellan. O dva roky později byl, společně s celým know-how, exkluzivně prodán firmě Paradox Marine, která dnes distribuuje své výrobky do více než 100 zemí.

Prvně zmíněný systém Nav-Tracker 2.0 (v ceně zhruba 1 499 dolarů) byl projektován jako účelový produkty pro záchranu lodí.  Dodává se v několika variantách, kromě jádra je to stoprocentní GPS sledovací systém založený na satelitní technologii. Je diskrétně nainstalován na palubě lodi (obvykle pod lodním zábradlím, protože odtud může přenášet informace skrze půlpalcový sklolaminát). Při aktivaci jednotka vytvoří bezpečnostní zónu pět set metrů kolem plavidla. Je-li zóna narušena, spustí se vytvoření e-mailů nebo textových zpráv, jenž jsou odeslány až k deseti příjemcům. Tyto zprávy obsahují konkrétní informace, mezi nimi zeměpisnou šířku a délku polohy plavidla, rychlost, kurz a vzdálenost k nejbližšímu městu.

Jde také o pohodlí

Dalším klíčovým produktem společnosti Paradox Marine je systém Magellan, který je možné obstarat v různých balíčcích a modelech, včetně Inmarsat a Insight. Ty se pak cenově pohybují od 1 499 do 7 000 dolarů. Tento systém poskytuje vlastníkům téměř kompletní přístup k jejich lodi z jakéhokoliv počítače či mobilního telefonu s internetovým připojením, pokud je toto připojení v dosahu satelitní sítě Inmarsat (k čemuž Keenan poznamenává: „Což je všude, kromě Severního a Jižního pólu.“)

Stejně jako u Nav-Trackeru, systém Magellan Insight vysílá varování prostřednictvím hlasové služby, e-mailu nebo textové zprávy, která majitele upozorňuje na všechny možné situace – například na příliš vysokou hladinu vody na břichu plavidla, nebo na fakt, že plavidlo má příliš slabé baterie. Majitelé se také mohou přihlásit na osobní webové stránky, kde mohou sledovat přenesené záběry z kamer na palubě. Dále mohou ovládat A. C. a D. C. vybavení ze svého mobilního telefonu. Keenan uvedl, že vlastníci jsou obeznámeni s užíváním takových funkcí – mohou tak například spustil klimatizaci před tím, než dorazí na svou loď, nebo se ujistí, že je pro ně připravený led, když si vyrazí na rybářský den.

Bezpečnost na prvním místě

Systém není ovšem jen o pohodlí, ale také o bezpečnosti. Magellan může využívat až 32 bezdrátových senzorů, které mohou být skryty po celé lodi. Je možné instalovat vše od detektorů kouře až po neviditelné, fotoelektrické senzory, které jsou často užívány v kokpitu na „flying bridgi“. Existují dokonce speciální senzory pro lodní plachtoví, které dělají přesně to, co vyplývá z jejich označení: skryté u spínače v lodním ovládání plachtoví se aktivují okamžitě, jakmile je s ovládáním (krytem ovládání) manipulováno. Magellan Insigth poté ihned pošle informaci o poloze několika předem vybraným lidem (stejně jako Nav-Tracker). Poloha se dá zobrazit na Google Earth a je aktualizována každých 15 minut.

S tolika věcičkami z řad výrobků společnosti Paradox, které by byly hodny Jamese Bonda, by Kane a Keenan mohli mluvit o laserech a technologickém náskoku před konkurencí. Místo toho mluví o zdánlivě méně pompézní věci: o relativně snadné instalaci většiny produktů společnosti Paradox. Firma je hrdá na skutečnost, že její systémy, které mohou být instalovány jak při samotné konstrukci lodi, tak kdykoliv poté, jsou skutečně bezdrátové.

Podle Kaneho a Keenana právě toto vytváří relativně nekomplikovanou instalaci – když svazky různých drátů a kabelů nemusí být vedeny skrze loď a její paluby. Ve skutečnosti Nav-Tracker 1.0, což je předchůdce Nav-Tracker 2.0 a je i v současnosti prodáván, je možné velmi snadno nainstalovat. Keenan k tomu dodává: technicky zruční majitelé lodí by to nejspíše zvládli sami. (Systémy Nav-Tracker 2.0 a Magellan jsou mnohem komplexnější a měli by být nainstalovány odborníkem).

Sledovací systémy se prosadí podobně jako alarmy

Pro Paradox Marine není jednoduché prosadit se na trhu, který zatím považuje podobné technologické vynálezy jak zbytečné. Nicméně Keenan se nechal slyšet, že společnost tím není příliš znepokojena: „V 80. a 90. letech také mnoho lidí nemělo alarmy ve svých vozech. V dnešní době byste těžce sháněli vůz, jenž nemá instalovanou nějakou tu bezpečnostní věcičku.“ Keenan je přesvědčený, že alarmy na lodích se brzy stanou stejnou každodenní věcí, jako autoalarmy nebo alarmy pro byty a domy.

Při poznámce, že jsou informace o potřebě takových systémů přehnané, Keenan výrazně nesouhlasí. Podle studie, kterou provedla Mezinárodní asociace námořních vyšetřovatelů, je až 27 000 lodí ročně odcizeno a šance na znovunalezení jsou přibližně jedna ku deseti. Keenan k tomu dodává, že v těžkých časech mají krádeže tendenci růst. Proto musí být majitelé připraveni. Do karet hraje Paradox Marine také skutečnost, že řada pojišťoven poskytuje slevu až 15 procent z pojistného, pokud má pojištěná loď bezpečnostní systém.

Jednou ze skupin, u níž se zdá, že ocení právě produkty společnosti Paradox Marine, je Pobřežní stráž Spojených států. Ta nedávno udělila společnosti ocenění uznávající Nav-Tracker 2.0 a jeho roli v pomoci pobřežní stráži ve znovunalezení 34 stop dlouhé lodi Contender poté, co byla ukradena z přístavu Marsh Harbour na Bahamách minulé září. Celková doba záchranné operace? Něco pod 12 hodin. To víte, ne každému zloději mohou být zmařeny jeho plány v době kratší 60 minut.