Pohledem jachtaře: Vejdeme se všichni


Po našich vodách jezdím již dlouhá léta a samozřejmě vidím, jak se zvyšuje počet rekreačních plavidel a to nejen plachetnic, ale hlavně motorových člunů. Jak přistoupit na kompromisy a být tolerantní?

Zapomeňme na předsudky

Všiml jsem si, že zejména u starší generace jachtařů existuje jakási averze vůči motorovým lodím. Je to ta generace, která pamatuje dlouholetý zákaz používání spalovacích motorů na Slapské a Orlické přehradě. Když se tento zákaz zrušil, logicky začalo přibývat motorových lodí, protože plachetnice přeci jen vyžadují více zručnosti a zkušeností. Neznám přesná čísla, ale vidím každým rokem nárůst počtu motorových lodí. Já jsem osobně zastáncem toho, že voda patří všem a musíme se naučit spolu „žít“. Nechci se tady zastávat jachtařů, protože i mezi nimi se najdou takoví, kteří nejsou dvakrát ohleduplní a bohužel ani neznají pravidla, jak mají míjet ostatní lodě. Často za celou sezónu nevytáhnou plachty, ale pyšní se tím, jací jsou jachtaři a mluví o tom, jak špatní motoráři jsou. To je samozřejmě špatně!
 

Někde a někdy to jde i rychle

V první řadě vidím problém v tom, že právě čerství majitelé motorových člunů si nezjistí předem, kde mohou svého miláčka naplno využít a následně se diví, jaká spousta omezení na ně čeká. Jinými slovy řečeno, pokud si někdo koupí na Slapy silný motorový člun, musí se smířit s tím, že v sezóně (od 15.6 – 15.9.) není jediného úseku, kde by mohl využít všechen potenciál motoru. Doba, kdy šlo zažádat o výjimku a na vymezeném úseku bylo možno jet ve skluzu je bohužel pryč. Nechci hodnotit správnost tohoto nařízení, to mi nepřísluší, ale na druhou stranu chápu majitele sportovních člunů, i když sám jsem jachtař, že chtějí občas vyzkoušet, co jejich loď umí. Tomu rozumím.

V tom případě je možné zajet na Orlickou přehradu, kde jsou úseky, kde je plavba ve skluzu dovolena, nebo si na internetu zjistit toky, kde je možné jezdit ve skluzu. Specielně cesta na Orlickou přehradu je po vodě příjemný víkendový hezký výlet a nemusí tak riskovat setkání s Policií či Státní plavební správou. Ti jsou většinou nekompromisní, a pokud vás přistihnou opakovaně v při rychlé jízdě ve skluzu, hrozí správní řízení, které může skončit vysokou pokutou a ztrátou průkazu VMP. Ve druhé řadě si myslím, že vysokovýkonné velké motorové čluny na naše vody příliš nepatří.

Stačí se jen podívat do okolních zemí. Například ve vnitrozemských evropských vodních cestách taková plavidla nepotkáte. K nám se hodí klasické výtlačné lodě, právě takové, jaké potkáváme V Holandsku, Německu, či Belgii. Nabízejí velice slušný komfort a to nemluvím o spotřebě paliva, které je stále na našich vodách, hlavně na vodních nádržích, problém natankovat. Pokud někdo investuje do motorového člunu částku v milionech, pak by asi měl mít i na to, aby ji mohl mít u moře, kam patří. Jak jsem řekl, chápu určité pohnutky, ale…

Ego na vodě

Skutečnost je bohužel jiná. Vidím dnes a denně, jak někteří, opakuji někteří, majitelé motorových lodí jezdí ve skluzu, nebo v plném výtlaku, který způsobuje ještě větší vlny, v jakoukoliv dobu a na jakémkoliv místě. Pokud bych je potkal na úseku, kde nejsou pláže, ani přístavy, dokázal bych to pochopit. Ale tam je nepotkávám, protože tam jednoduše nemají diváky. Naopak je vidím jet bezohledně kolem pláží, kde se koupou i děti, kolem přístavů, kde dokážou rozhoupat všechny lodě, že se pomalu tlučou o stěžně. V tu chvíli ve mně pění krev.

To už nemá nic společného s tím, že chtějí občas protáhnout motor a vypálit svíčky, to je pouhé pozérství a bezohlednost. Nejvíce mě děsí představa, že se stane opravdu nějaká závažná plavební nehoda, kde dojde k vážnému úrazu, nebo úmrtí. A věřte mi, že kolikrát k tomu není daleko, viděl jsem to na vlastní oči. Pak může dojít k tomu, že Policie posílí kontroly, díky kterým si budeme za kormidlem připadat jako na silnici a ztratíme ten pocit svobody a volnosti, které nám vodní sporty nabízejí. Pak to odneseme všichni bez výjimky, a to jen kvůli několika bezohledným „kapitánům“.

Jen trochu rozumu

Nechci tu znít jako ten, který nemá rád „motoráře“, tak tomu opravdu není, mám mezi nimi mnoho výborných přátel, kteří dodržují předpisy, jen mi prostě vadí, jak se někteří chovají ke svému okolí. Voda patří všem a měli bychom se naučit jí správně využívat. Stačí pár zásad. Nejezdit rychle kolem pláží, přístavů či plujících plachetnic, být ohleduplní i vůči rybářům, i když musím říci, že to je další skupina lidí, která si myslí, že voda je jen jejich. Pet láhve sloužící jako krmné bóje v plavební dráze nejsou bohužel ničím výjimečným. Viděl jsem na vlastní oči, jak vlasec dokáže poškodit hřídel lodního šroubu. Oprava je pak v lepším případě v řádech tisíců korun. Trochu mě občas překvapuje, že Policie sice kontroluje malá plavidla, ale tento konkrétní problém neřeší. Já se přiznám, že když vidím takovou „bóji“ v plavební dráze, tak ji prostě uříznu. Chráním tím nejen sebe, ale i ostatní. Myslím, že Policie, či Plavební správa by mohla dělat totéž.

Pojďme se tedy všichni k sobě chovat ohleduplně, scházejme se v přístavech a neřešme, kdo s čím přijel. Vždyť voda patří všem, a pokud budeme dodržovat nejen předpisy, ale i pravidla slušného chování, bude tak čas strávený za kormidlem, či večerní posezení v přístavu mnohem příjemnější. Přeju jachtařům dobrý vítr do plachet a motorářům plavbu bez závad.