Čluny plné vzduchu ostudu neudělají


Nafukovací čluny získávají na popularitě. Stále větší skupina zájemců si uvědomuje jejich univerzálnost použití a velmi snadnou údržbu a manipulaci. Vzhledem k rozsáhlé nabídce vám ostudu neudělá ani člun připojený k vašemu luxusnímu automobilu.

Nafukovací čluny v sobě skrývají mnoho nepopiratelných výhod oproti člunům s pevnou konstrukcí. Nejde přitom pouze o jejich nesrovnatelně nižší požizovací hodnotu. Nafukovací čluny nevyžadují nijak náročnou údržbu a servis, lze je jednoduše transportovat nebo v zimě zaparkovat. Když to přeženu, v podstatě se o ně nemusíte nijak mimořádně starat.

Nafukovací čluny již dávno nejsou jen kusem vytvarované gumy napuštěné vzduchem. I zde výrobci neustále zdokonalují technologická řešení a vyvýjejí stále kvalitnější materiály používané na jejich výrobu s ohledem na snižování jejich ceny. To vše zaručuje výrobcům odbyt a úspěch na trhu.

Nafukovací čluny jsou nenáročné na údržbu a lze je bez obtíží transportovat.

Nejcitlivější částí nafukovacího člunu je jeho vlastní trup. Materiál, ze kterého je vyroben musí být dokonale odolný vůči těžkým klimatickým podmínkám, mechanickému namáhání či vnějšímu poškození či prožíznutí. Je pochopitelné, že materiály mají své limity. Jednotlivé materiály a komponenty, kterých je na výrobu člunů užito, musí být spojeny pevně a trvale, nebo alespoň se zárukou vysoké životnosti. Důležitou stránkou člunu je také jeho samotný vzhled, který je dán tvarem, barevností a celkovým designem. Jinak bude vypadat člun, kterým se společnost snaží oslovit rybáře a jinak člun, kterého využívá parta teanegerů k letní rekreaci a zábavě.

Větší nafukovací čluny pro šest nebo osm i více pasažerů nabízejí ve výbavě volitelné řídící konzoly s předpřípravou na osazení a zapojení vhodného motoru. Jsou vybavené volantem, elektrickým startérem, plynovou pákou, potřebnými kontrolkami a budíky signalizujícími chod motoru, mají přenosnou palivovou nádrž a akumulátor. V řídící konzoli může být integrována i uzamykatelná skříňka na odložení dokladů, hodinek a dalších cenností.  

Životnost a údržba

Trvanlivost nafukovacího člunu je dána přístupem a ohleduplností majitele, jak se o něj stará, jak s ním zachází či jak ho skladuje.

Již před prvním nafouknutím člunu bychom měli dbát o jeho ochranu. Nejlépe uděláme, když si důkladně přečteme návod od výrobce, jak správně člun vůbec nafouknout. Je důležité například v jakém pořadí a pod jakým tlakem nafukovací člun nafukujeme. Před prvním vyplutím musíme také zkontrolovat, jestli nafukovací člun někde neuchází.

Přestože jsou dnes nafukovací čluny vyráběny z kvalitních materiálů, dochází u nich nejčastěji k prodření či protržení. Pokud budeme mít člun příliš nafouknutý, snáze se nám prorazí, naproti tomu málo nafouknutý člun je hůře ovladatelný. U nafukovacích člunů bychom měli proto udržovat optimální tlak doporučený od výrobce. Pokud necháváme stát nafukovací člun někde na břehu, musíme dávat pozor na to, abychom ho zbytečně nevystavovali slunečním paprskům. Silné sluneční paprsky a UV záření nepřidávají člunu na životnosti, a pokud neplánujete delší čas jezdit, je vhodné člun přikrýt plachtou.

Jestliže je člun často vyfukovaný a skládaný na převoz v kufru auta, místa ohybu se zatěžují a rychleji se opotřebovává v porovnání s člunem, který vozíte na přívěsném vozíku. Je dobré nechat člun polonafouklý buď na rovném povrchu někde na půdě nebo jej můžete i pověsit. Tímto skladováním výrazně prodlužujete životnost nafukovacího člunu.

Silné sluneční paprsky a UV záření nepřidávají člunu na životnosti.

Pokud nemáte člun ze speciálně zesílenou nafukovací podlahou, je důležité dávat pozor při vkládání pevné podlahy. Ta musí přesně zapadnout do vsazených profilů, aby při nafouknutí nepoškodila komory. Kvalitnější čluny jsou vyrobeny tak, že při jejich skládání si jednotlivé detaily ani neuvědomujete a intuitivně je složíte.

Člun stačí jednou do roka důkladně zkontrolovat, poškozená místa opravit nebo svěřit specialistům ve firmě, která vám člun prodala. Jejich kontakt s výrobcem zabezpečí nejvhodnější způsob případné opravy.

S ošetřením či opravou drobných trhlinek nikdy neotálejte. Některé menší díry zvládnete zalepit sami dokonce i na cestě. Při zanedbání hrozí jejich další prohlubování a rozšiřování. Měli bychom na tento případ myslet a vést s sebou patřičnou výbavu. Postačí nám záplata, smirkový papír a vteřinové lepidlo

Po skončení plavby je nutné nechat nafukovací člun důkladně vyschnout a posléze jej zbavit všech nečistot, která v něm zůstaly. Jedná se především o místa v záhybech, kde velmi často nalézáme bláto, listí, drobounký písek nebo malé kamínky.