Co udělat pro úspěšnou koupi lodě


V závěrečném dílu manuálu kupujícího se zaměříme na mechaniku a podpalubí. Pokud se budete držet našich rad, měli byste při koupi lodě úspěšné obstát a potenciálnímu podvodníkovi překazit vykutálený obchod.

Pokud jste teprve začátečníci a nemáte s koupí lodě, budou vám chybět zkušenosti a potřebné znalosti. Můžete se tak snadno stát obětí vykutáleného podvodníčka, který se snaží prodat již dříve poškozenou a následně opravovanou loď, nebo se pokusí skrýt vady, které by vás mohly od koupi lodě odratit. Celkem věrohodně se dá koupě používané lodi přirovnat koupi ojetého automobilu. Jen ty náklady jsou výrazně vyšší.

Mechanika

  • Nazdvihněte kryt motoru. K často kontrolovaným prvkům jako je odměrná tyčka hladiny oleje, palivový či vodní filtr a olejové filtry, by měl být snadný a rychlý přístup. Baterie, které potřebují být zabezpečené zašroubováním v zásobnících, by měly být také lehko dosažitelné, stejně jako vyvažovací pumpy.
  • Každý vnitřní nebo komorový hnací motor větší jako V-6 benzinový model by měl být nainstalovaný pomocí přišroubovaných L-ramenných motorových objímek s podpěrnými deskami anebo objímek ve tvaru U, které překrývají rozpěru.

Veškeré vnitřní vedení, kabely a hadice by měly být připevněné

  • Vedení, dráty a hadice by měly být chráněné v plastových trubicích a při dlouhém vedení tahané skrtz PVC potrubí. Tam, kde kabely přecházejí přes předěl, by měli být chráněné gumovými kroužky. V motorové komoře by hadičky a kabely měli být upnuté prostřednictvím svorek z nerezové oceli ve vzdálenosti ne větší jak 50 centimetrů. Zkuste trhnout úpony kabelů, abyste si ověřili, zda jsou dobře připevněné.
  • Dno podpalubí pod motorem nebo motory by mělo mít gelový nátěr, aby se dalo lehko čistit. Jestliže uvidíte nějaké kaluže na laminátu při podložkových základech nebo v rozích komory, potom povrchová úprava nebyla pečlivě provedena a mohla by být nositelem větších problémů.
  • Lehněte si na záda a podívejte se nahoru pod kormidlo pod ovládací panel. Měli byste mít lehký přístup k rozvodům a být schopni sledovat vedení k jejich místu určení. Jestliže je to zablokované, musíte odstranit panel zepředu, abyste byli schopni odstranit případné problémy.
  • Porozhlédněte se po kokpitě a kabině a zkontrolujte počet kontrolních panelů poskytujících přístup k rozvodům a instalační příslušenství. Ty sice nejsou povinnou výbavou, ale svědomitý stavitel jich poskytne dostatek, aby ulehčil údržbu.

Podpalubí

  • Když jdete do podpalubí, můžete stát úplně vzpřímeně? Skutečná průchodová výška na stání znamená minimálně 180 cm světlé výšky.
  • Otestujte koberce, či nejsou pokrčené či svázané do sebe. Nejlepší je mít těžké kvalitní koberce, které jsou příliš hrubé nato, aby se lehce zvlnily nebo pokrčily, takže vydrží na věky.
  • Když sedíte na pohovkách v salóně, tak by čalounění mělo působit pohodlně a luxusně. Dobří stavitelé používají 10centrimetrové polstrování a výrobcové vyšší třídy jdou až na úroveň 12 až 15 centimetrů.
  • Položte pohár naležato na desku pultu v kuchyni a rozkutálejte ho směrem k hraně. Neměl by se skutálet dolů. Na pultu by měly být dostatečně velké obruby - zvýčené okraje nejméně na výšku dvou centimetrů - aby věci zůstaly na pultě.
  • Tam, kde je to možné, sáhněte v salóně i v kuchyňce za skříňky a za konstrukci kajuty. Můžete doufat, že zjistíte, že jsou  v místech spojů dobře slepené a přišroubované nejen ke konstrukci ale také vzájemně mezi sebou.
  • Sáhněte rukou do skříňky a přejděte rukou podél zadních rohů. Hroty z laminátu nesmí zachytit vaši kůži anebo způsobit, že se slzami v očích ukončíte svou kontrolu. Příliš mnoho konstruktéru to zapomíná vyčistit. Otevírání skříněk by mělo být v plastovém, vinylovém, gumovém anebo hliníkovém provedení.