Jak přechytračit podvodníka při koupi lodi


V krátkém miniseriálu přinášíme pár tipů, jak se nenechat napálit vychytralým podvodníkem při koupi lodi. Tentokrát se zaměříme na samotnou palubu a srdce každé lodi - kokpit.

V minulém článku věnovanému tipům při koupi lodi, jsme se zaměřili na trup lodi. Tyto znalosti, i když jsou velmi cenné, vám k přechytračení a odhalení podvodníka nemusí stačit. Vady se totiž vůbec nemusí týkat trupu. Loď nemusela být vůbec v minuosti poškozená či opravovaná a přesto se u ní objevili časem chyby, které se skrývají v jiných částech lodi.

Loď může trpět konstrukčními nedostatky již z výroby

A nemusí se jednat zrovna o chyby vzniklé při nehodách či fyzickém poškození lodě. Loď může mít konstrukčí nedostatky již z výroby. To se může lehce stát, když výrobce nějakou maličkost opomine. Typické může být např. málo opor a míst k držení, která mohou chybět obzvláště při rychlé jízdě, ale která na první pohled nepoznáte, pokud si loď nevyzkoušíte. I když zrovna toto by byla ještě maličkost. Závažnější je například nízké zábradlí na přední palubě, které by mělo sahat alespoň do výše kolen. Nižší zábradlí již není bezpečné a jakýkoliv neočekávaný pohyb lodi či větší vlna by vás mohly katapultovat přes palubu.

Vyzkoušejte palubu

K ověření kvality paluby není třeba žádného velkého kumštu. Přejděte na přední palubu a zlehka - jako boxér - poskakujte po špičkách po palubě. A nic si nedělejte z toho, že budete vypadat podezřele. Pokud paluba velmi pruží, nebo se dokonce slabě ohýbá či vrže, může to znamenat velmi slabou podporu a špatnou konstrukci lodě.

Postavte se na palubní otvor. Vytáhněte se na špičky a klesněte na paty. Poklop by se neměl prohnout nebo jen minimálně. Šířka otvoru by měla být alespoň tak veliká, aby jím prošel bez problémů jeden dospělý člověk.

Prostor pro baletky

Postavte se na boční "chodník". Pokud nemůžete dát své nohy vedle sebe, tak je přechod mezi zadní a přední palubou velmi úzký. Na lodi kratší sedmi metrů je sice povolené vybudovat přechod na šířku pouze jedné nohy, ale vy si přeci vybíráte. Chcete-li přecházet opravdu bezpečně, trvejte alespoň na takové šíři, abyste mohli dát chodidla vedle sebe. Při rychlejší plavbě nebo vlnobití to opravdu oceníte, obzvláště nemáte-li ještě velké zkušenosti. Pro lepší představu. Zkuste si představit jaké to bude dostat se z kokpitu ke kotevnímu lanu uprostřed noci při metrových vlnách nebo 20uzlovém větru.

Kotva a lana

Každá loď delší sedmi metrů by měla mít na přídi přihrádku na kotvu. Přihrádka by měla mít U-šroub na zabezpečení lana a rohatinku na jeho připevnění. Kryty přihrádky musí mít zářez, aby mohly být zavřené i tehdy, když je kotva spuštěná. Větší lodě by měly mít také box k uložení kotevního řetězu.

 

Příklad upevnění a uložení kotvy
Kotva by něměla volně viset u boku lodi či na palubě, ale měla by být ve speciálním držáku či kotevní skříni.

 

Rohatinky menší jak 6", jsou v podstatě zbytečné, kromě odrazníků. Pravidlo palce dovoluje 1" délky rohatinky na každou šestnáctinu palce průměru lana. Přestože nejmenším lanem v docích je 3/8" lano, šestipalcová rohatinka je naprostým minimem, které můžete akceptovat. Samozřejmě, že větší je vždy lepší.

Rámy skel

Rámy předních skel z nerezavějící oceli dokazují, že stavitel byl velmi ochotný vyvinout velikou snahu. Nerezavějící ocel totiž stojí třikrát tolik co hliník. Zkuste se silně zapřít o rám a párkrát s ním zatřást, zda je pevné. Vhodné je pro doplnění silné čelní sklo na jejich podporu.

Obložení v celku

Běžte do kokpitu a porozhlédněte se po svárech či spojích mezi obšívkou a vnitřními bočnicemi. Žádné jste nenašli? Tak to je dobře. To znamená, že loď je vyrobena z jednoho kusu vymodelovaného laminátového obložení, které tvoří kokpit a často i základnu sedadel. Tato stavební metoda je preferována před překližkovým obložením s krycí vrstvou lepidla.

Odnímatelný kryt palivové nádrže poznáte podle vodotěsné rýhy ve středu kokpitu. Při manipulaci s ním byste neměli potřebovat velkou sílu.

Kvilitní plachty

Odstraňte a znovu upevněte vrch plachty. Top stavitelé používají tahací systémy, které dělají instalaci více odolnou vodě (jako úpony a napínače). Rám by měl být z nerezové oceli a plachty z vysoce kvalitního tkaného akrylu.

V kokpitu

Sedněte si za kormidlo. Jestliže máte pocit, že je sedadlo příliš malé, asi jste přichytili stavitele lodi při šetření na nepravém místě. Menší sedadlo zvětšuje opticky prostor kormidelny. Sedadlo by mělo mít hloubku nejméně 45 centimetrů. V rámci provedení lodě poskytují menší samostatná sedadla lepší oporu jako modely stojící zády. Poté, jak vstanete, píchněte do sedadla prstem. Látka a molitan by se měli vrátit do původního stavu okamžitě po stlačení.

Bezpečí před pohodlím

Natáhněte se na kormě na opalovací pohovku. Máte pocit, že se zákonitě musíte skutálet nebo nemáte pocit bezpečí? Dobře navrhnuté pohovky na opalování jsou jemně zapuštěné pod úroveň zadní paluby nebo jsou obehnané bezpečnostním zábradlím.

Čalounění

Sedadla a pohovky, které mají lem všitý na hranách, vydrží déle. Řádek šití navíc na každé straně dělá čalounění odolnější. Stehy by měly být pevně vtáhnuté do látky, aby se neprodíraly. Podstavce sedadel by měly být z plastového odlitku nebo podobného materiálu. Občas se používá i překližka, ale ta je méně odolná, a pokud není dobře ošetřená, může praskat. Na spodní straně by měly mít podstavce otvory, aby se zlepšilo odtékání vody.

V posledním díle se zaměříme na mechaniku a podpalubí.