Jak prodat loď, díl 1. (cena a způsob prodeje)


Ať již potřebujete prodat svou loď z jakéhokoliv důvodu, cíl je vždy stejný – maximalizovat zisk. V našem článku vám prozradíme, čemu se vyplatí věnovat pozornost, a kdy a kde se vám investovaný čas dvojnásobně vrátí.

Většina z nás vloží daleko více času do nákupu lodi, než do jejího případného prodeje. Při nákupu vše pečlivě zvažujeme, za to při prodeji jsme většinou hnáni touhou zbavit se starého předmětu co nejrychleji a za co nejvýhodnějších podmínek. Splnit druhý předpoklad ale není samozřejmostí; klíčem k úspěšnému prodeji je vždy pouze a jen metodický přístup. Nejenže za svou loď dostanete nejlepší možnou cenu, ale také ušetříte svůj čas a námahu.

Klíčem k úspěšnému prodeji je metodický přístup

Cena: u ní začínají chyby

Při udávání vhodné ceny z pravidla dochází k největšímu množství pochybení. Buď je cena příliš nízká a vy tak přicházíte o peníze, nebo je cena vysoká a loď se hůře prodává – eventuelně je dokonce neprodejná. Prohledejte tiskoviny, ve kterých se mohou inzeráty na podobné typy lodí nalézat. To stejné udělejte na internetu, kde věnujte pozornost diskusním fórum a inzertním serverům, díky nimž si utvoříte obsáhlý přehled, kde všude se starší lodě prodávají. Následně projděte tento přehled a vyhledejte lodě, které se nejvíce přibližují právě vašemu typu. Musíte být však opatrní, protože malá změna ve vybavení, či motoru může znamenat velkou změnu na ceně lodi.

Při zjišťování informací musíte být přesní do nejmenšího detailu. Například loď prodaná ke konci roku 1993 může být z modelové řady pro rok 1994. Nikdy není na škodu dohledat výrobní čísla a podrobné údaje. Zkuste si z těchto vyhledaných inzerátů stanovit průměrnou cenu. Počítejte však s rezervou, k finální ceně můžete totiž přičíst ještě náklady spojené s prodejem, či úroky z půjčky na loď.

Kdy prodat loď?

Načasování prodeje lodi hraje poměrně důležitou roli při prodeji lodi. Nejvhodnějším časem k prodeji je období před začátkem a na začátku sezóny. V tu dobu je o nákup lodi největší zájem; máte proto největší šanci, že vámi prodávaný produkt najde nového majitele.

Nákup na protiúčet i prodej přes prostředníka

Pokud jste našli shodu nad termínem prodeje, můžete z pravidla postupovat třemi různými způsoby. Pokud plánujete nákup jiné lodi, je možné uzavřít smlouvu na nákup na protiúčet u prodejců lodí. To vám ale může paradoxně vynést nejméně peněz, když jste navíc většinou vázání ke koupi nové lodi. Málokterý prodejce prodá starší loď za starší. Na druhou stranu je dobré se informovat o platbě daní z takového obchodu, protože je možné, že platíte daň pouze z částky nad rámec hodnoty vaší lodi, tudíž i tak můžete ušetřit nemalé množství peněz.

Můžete také zvolit cestu prodeje skrze prostředníka, který se danou činností zabývá. Profesionálové se většinou zajímají o větší lodě, především kvůli procentuálnímu zisku, který je pro ně zajímavější. Existují však i společnosti, které prodávají menší starší lodě. Prostředník si při prodeji obvykle strhne mezi 5 až 10 %, na druhou stranu za vás vyřídí prakticky veškeré úkony, jako je papírování, inzerování, ukázky zájemcům apod. Problematické je najít vhodného a schopného zprostředkovatele. Při výběru je dobré se informovat o minulosti prodejů, úspěšnosti, spokojenosti předchozích klientů a řadě dalších aspektů. Nebojte se ptát se i na otázky na tělo: dobrý obchodník nemá problém na takové dotazy odpovědět.

Nejvíce peněz získáte, pokud se prodeji budete věnovat sami. Znamená to ale také nejvíce práce a povinností.

Nejtěžší cesta: prodávejte sami

Pokud se rozhodnete loď prodávat sami, připravte se poměrně dlouhý a náročný proces. Prodat loď není jako prodávat auto: poptávka je v našich končinách znatelně menší, cílený trh roztříštěnější a čekání na zájemce může trvat dlouhé měsíce. Smiřte se také s tím, že veškerá práce spojená s prodejem padá na vaše bedra: velmi pravděpodobně ale za ni budete odměněni větším finančním ziskem než v případě předchozích způsobů prodeje-

Před prodejem si dobře rozmyslete seznam kroků a postup, jakým budete svou loď nabízet případným zájemcům. Na počátku jste si shromáždili tiskoviny a internetové stránky, kde se lodě prodávají. Právě tam se snažte umístit inzeráty o prodeji vaší lodi. Když vám to přístav povolí, dejte si informační tabulku o prodeji také přímo na loď. Pokud máte větší loď, která je ojedinělá, stojí za to si reklamu umístit mezi placené reklamy. Inzeráty s fotografiemi mají výrazně vyšší úspěšnost. Do samotných inzerátů můžete uvést přibližnou, či přesnou prodejní cenu, nebo klauzuli „cena k jednání“. Vypracujte si podrobný přehled o lodi, veškeré technické specifikace, historii lodi a seznam lodního příslušenství a vybavení. Tento přehled budete potřebovat pro zájemce po telefonu, kteří budou chtít více informací, aniž by loď ještě viděli.

V druhém dílu našeho seriálu se budeme příští týden věnovat dalším kroků prodeje, zejména souvisejících s přípravou lodi a samotného procesu prodeje již vytipovaném zájemci.