O podvodech při koupi lodi


V našem krátkém miniseriálu se dozvíte pár tipů, jak se nenechat vodit za noc při koupi lodi a poznat, že prodejce může být podvodník nebo se vás minimálně snaží připravit o větší část peněz, než je přijatelné.

Provedeme vás nákupem lodi s cílem pomoci vám s nejdůležitějším nákupem vašeho života. Pár let jste spořili, vyjednali si výhodný úvěr a nyní můžete splnit jeden ze svých snů - pořídit si svou první loď. Po dlouhé době čekání již máte v hlavě jasno jaký typ lodi si pořídíte. Peníze seice máte, ale jedna věc vám určitě chybí. Tou jsou zkušenosti a tedy znalosti rozlišit, kdo je podvodní a kdo protivník. Neznáte ta malá vodítka, která vám napoví, že stavitel lodi udělal svou práci dobře nebo ji naopak odflákl.

Pokusíme se vás vyzbrojit znalostmi tak, aby si prodávající uvědomil, že nejedná s kdejakým kolosálním hlupákem, který se jen tváří, že tomu rozumí. První, čím se budeme zabývat, je trup lodě.

Tvorba vln

Postavte se na kormu lodě a dívejte se dopředu podél paluby. Kontrolujte vlny, vlnění, prohloubeniny na trupu či jiné nedokonalosti. Nejkvalitnější laminát je hladký jako zrcadlo. Také sledujte plochá místa na stranách, která  by mohla znamenat, že před opravováním byla z lodě odstraňována plíseň. Pokud jste na kormě, prohlédněte si nárazový mantinel. Měl by být rovný s minimálními náznaky silikonu na utěsnění. Vlnitost naznačuje, že trup a paluba nebyly poctivě navzájem smontované.

Stejně jako při koupi ojetého auta se snaží prodejci skrýt vady a staré opravy

Rovnoměrně a poctivě

Pokud během výstavby lodě trup a paluba dokonale nesedí, trup se může zdeformovat tím, že dvě části jsou navzájem zatlačené. I malé odchylky mohou ovlivnit řízení. Pro kontrolu připevněte provaz na přídi přesně v úrovni vody a potáhněte dozadu po jedné straně až na hranu traverzu. To stejné udělejte na druhé straně. Obě délky by měly být stejné.

A ještě jeden trik. Předtím, jak jej zkusíte, postavte se na druhou stranu od prodávajícího. Položte ruku dlaní dolu na trup nad úrovní vody a bouchněte pěstí druhé ruky do trupu přibližně metr od ruky na trupu. Neměli byste cítit žádné vibrace.

Přejeďte rukou přes přechody barvy po stranách trupu. Jestiže jsou barvy nastříkané do gelového nátěru, tak byste neměli cítit žádné hrany. Touto metodou se dosáhne povrch s největší trvanlivostí. Namalované grafiky a vinylové etikety mají vyvýšenou hranu a nevydrží, zato se lépe umísťují.

Spojeno na věky

Tradičně nejlepším způsobem, jak spojit trup a palubu, je prostřednictvím šroubů a potom zevnitř laminátem. Ale technologie jde kupředu. Methakrylátová lepidla, jako je Plexus, též urobí svou práci velmi dobře. Nejlepšími místy na kontrolu toho, jak byly spoje udělány je prostor pro kotvu a motorová komora.

Laminát s dřevem v harmonii

Dřevěné vrstvy a rámy jsou vystaveny tlaku, jehož vliv snižují vnitřní laminátové podpůrné struktury. Dřevo může být přijatelné, pokud je ošetřené proti tlaku a obalené laminátem tak, aby odolalo degeneraci. Vlezte do motorové komory a hledejte nejméně pět centimetrů překrývajícího laminátu. V rozích by neměly být vidět žádné úzké bubliny, které vypadají jako bílé pásky. Laminátové struktury musí s trupem dokonale sedět a být k trupu připevněné tmelem. Kapky tmelu a kusy podpůrného laminátu jsou znakem ubohého spojení nebo špatného lepení.

Chytejte bronz

Zkontrolujte materiály, ze kterých jsou vyrobené trupové spoje. Plast je sice akceptovatelný, ale stavitelé nejvyšších kvalit používají bronz. Když jste v motorové komoře, ujistěte se, že páky na vypínání jsou umístěné na lehce dostupném místě a hadice jsou připojeny k úchytům s dvěmi svorkami z nerezové oceli.

Nastupování s lehkostí

Jestliže jste někdy museli zdvihnout nohu nad úroveň vašeho pasu, abyste se vyšplhali na naloďovací žebřík, víte jak je důležité mít pár schůdků. Žebřík musí mít minimálně tři schůdky s nejnižším v úrovni minimálně třech stop pod vodní hladinou. Nejlepší je takový žebřík, který se odloží do vlastní přihrádky, aby platforma na koupání zůstala volná.