Vyvarujte se chyb při koupi použité lodě


Pořízení nové jachty není nijak levnou záležitostí, proto mnoho zájemců přistupuje ke koupi již používané lodi. A protože "nová" loď bude pro vás domovem a možná i zdrojem příjmů, měli byste ji vybírat maximálně opatrně.

Existují dvě podstatně odlišné varianty. Jachta charterová (na pronájem) a jachta soukromá. Charterová jachta slouží k pronájmu a je tedy zdrojem příjmů. Čím aktivněji je využívána, tím je to pro majitele výhodnější. Těžko se dá vysvětlit, co všechno s sebou přináší koupě užívané lodi, ale jednoduše se to dá přirovnat ke koupi ojetého automobilu. Pokud nemáte zkušenosti s koupí používané jachty, analogie s automobilem vám pomůže vyhnout se mnohým chybám.

Nekupujte zajíce v pytli

Na co byste si měli dávat pozor při koupi bývalé nájemní jachty? Nejdůležitější je délka období, po které byla jachta využívána k pronájmu. Standardní praxí charterových společností je používání jachty po dobu pěti let na pronájem a poté ji prodat. Charterové společnosti nevyužívají jachty na pronájem na období delší pěti let z důvodu, že takové stáří lodě s sebou přináší více finančních nákladů na údržbu a výnos z pronájmu začne výrazně klesat úměrně rostoucímu věku.

Optimální stáří použité lodě je 4-6 let

Pro vás to znamená, že pokud budete dnes kupovat jachtu, měla by být vyrobená někdy okolo roku 2003. Rozhodně nekupujte jachtu, která je novější, než jsme uvedli, obzvláště neznáte-li prodejce a nemáte s loděmi příliš velké zkušenosti. Mladší loď bude mít pravděpodobně navenek skryté vady, bude trpět poruchovostí nebo je po opravě. Netvrdíme, že to tak bude ve všech případech, ale jak se říká, sichr je sichr.

Seriózní společnosti obyčejně dohlížejí na své jachty a dá se od nich koupit celkem dobrá 4-6letá jachta za velmi dobrou cenu. Některé jachtařské společnosti spolupracují s charterovými společnosti a dostávají aktuální seznam k prodeji. Tyto společnosti si můžete vyhledat na internetu a požádat je o pomoc. Ať koupíte jachtu svépomocí nebo si necháte těmito společnosti poradit, nemá to vliv na konečnou cenu, která bude vždy stejná, nicméně při vyhledání pomoci budete mít méně problémů. Za práci jachtařských společností totiž platí prodejce a ne kupující.

Peníze jsou až na prvním místě

A teď se pomalu dostáváme k samotné tvorbě ceny. Nejrozšířenější otázkou je, proč stojí soukromá jachta stará 2-3 roky stejně, jako úplně nová loď? A proč by vlastně měla být lacinější? Majitel bude mít plno argumentů. Uskutečnil na ni pouze asi tak osm jednotýdenních plaveb, staral se o ni a rozmazlovat, nakoupil různé koberce, barometry, pozlacené kličky na latrínu, takže její stav je úplně ideální. Navíc zaplatil místní daně. Jediným důvodem na koupi takovéto jachty je případ, kdy takovým model není právě teď k dispozici u výrobce a vám se nechce čekat několik měsíců, než bude daný model na skladě.

Cena soukromé jachty užívané 2-3 roky může být vyšší než cena nové lodě.

Při koupi používané lodě má smysl hledat takovou jachtu, která byla aktivně využívaná, je přitom spolehlivá, dobře servisovaná a hlavně je za přijatelnou cenu. Zde se objevují zajímavé momenty. Poznám mnoho lidí, kteří se zabývají zprostředkováním nových jachet, ale nikdy jsem neslyšel příběh, aby byla starší jachta, se kterou by nebyly žádné problémy. A proto se pokuste minimalizovat ztráty odhadnutím možných rizik dopředu.

Například, poškrábaný stůl v kajutě nebo omlácené ráhno jsou minimálním, lehce determinovatelnými riziky. Tu je hned jasné, co bude stát jejich odstranění a oprava. Ale pochybnosti kolem motoru, nebo ještě hůře u trupu lodi, jsou už velmi vážné. Objem investic, potřebných na odstranění takových chyb, je možné odhanout je po důkladném prozkoumání.

Důvěřuj, ale prověřuj

Ptát se majitele lodi, proč jachtu prodává, je téměř zbytečné, ale je to dobré jako začátek konverzace. Protože, jestliže spadnul například na jachtu v přístavišti jeřáb a ta byla znovu poskládaná po kouscích, ani náhodou vám to majitel nepoví, takže jeho příběh bude každopádně znít rozumně.

Ovšem může se také stát, že majitel, který je zároveň také kapitánem, se rozhodl prodat jachtu, protože necítil potřebu se vrátit během plavby domů a když se přeplavil na druhou stranu zeměkoule, stála by ho zpětná přeprava příliš mnoho. Není to příliš častý případ, ale občas se stává. Navíc se to dá lehce ověřit, a jestliže nenastaly během plavby žádná vážná poškození, tak je takováto loď nepochybně velmi zajímavou koupí.

Je pravda, že jsou také poctiví lidé, kteří historii prodávané lodě neskrývají. Jestliže byla díra v trupě, označí místo opravy a nepřekrývají povrch nátěrem, aby kupec mohl ohodnotit kvalitu opravy. S takto férovým přístupe se potkáte především v Anglii. V Řecku, Turecku, Francouzskou no a nedej bože v Chorvatsku, se s takovouto otevřeností a upřímností potkáte opravdu málokdy. Na jihu Evropy jsou prostě lidé mazaní, a jestliže chybu na lodi nobjevíte, oni na ni prostě prstem neukážou.

Nevědomost je nebezpečnější než vada

Přitom nejhorší ani tak není skutečnost, že jachta má nějaké vady, nebo měla v minulosti nějaké problémy, ale to, že o nich nevíte. Se znalostí problému a historie jachty se můžete kvalifikovaně rozhodnout, zda se koupě vyplatí, protože i například zlomený trup na polovinu může být kvalitně opravený bez následků. Je ovšem důležité o těchto problémech vědět a to včas, abyste ho mohli vzít do úvahu při dalším užívání jachty. Ale co si budeme namlouvat, nutné snížení ceny není pro prodejce zrovna lákavé. Mnohem pohodlnější je vadu zakrýt nebo o ní prostě jen mlčet.