Luxusní „A“ jachta ruského miliardáře


Měli jste někdy pocit, že vaše auto si bere až mnoho benzínu? Pak tato jachta patrně nebude váš šálek kávy. Bezmála 119 metrů délky a 757 000 litrů paliva by udělalo díru do kapsy menšímu státu, nikoliv však ruskému miliardáři Andreji Melničenkovi, kterému luxusní jachta „A“ patří.

O některých jachtách můžete ve skrytu duše snít, jiné si zkrátka za celý život nepořídíte. V přpočtu 6,5 miliard korun za jachtu s prapodivně krátkým jménem „A“ není cena pro každého.

Za konceptem majestátní jachty stojí francouzský designér Philippe Starck, který při jejím vývoji spolupracoval s designérsko-technickým studiem Martina Francise. Philippe Starck je ve své branži známým a renomovaným tvůrcem. Zabývá se designem všeho možného. Od dopravních prostředků až po věci denního užití. Sám o luxusních jachtách prohlásil.

„Luxusní jachty jsou tou nejnesmyslnější věcí, nikdo je skutečně nepotřebuje, stávají se pouze nástrojem k ukázání bohatství,“ tvrdí paradoxně jejich designér.

„Luxusní jachty jsou tou nejnesmyslnější věcí, nikdo je skutečně nepotřebuje, stávají se pouze nástrojem k ukázání bohatství.“ Dalším paradoxem Starckovy filosofie je jeho takzvané souznění s přírodou. Sám o sobě tvrdí, že se snaží všechny tvary a své nápady realizovat v co největším souladu a souznění s přírodou, přesto musel design uzpůsobit i pro oněch 757 tisíc litrů nafty.

Rychlá a luxusní jachta

Již při prvotním designu celé lodi se Starck, Francis i Melničenko shodli na tom, že pokud má loď vypadat takto, bylo by nevhodné jí odsoudit k pomalým rychlostem. Prací inženýrského studia nakonec bylo udělat loď také rychlou. Po modelových testech se ukázalo, že Starck se přičinil ke tvorbě poněkud revolučního tvaru trupu i přesto, že o námořním inženýrství nemá valné znalosti.

Díky jeho původními designu byl model lodi schopen plynulého pohybu bez tvorby velkých vln a odporů, model se tedy doslova prořezávala vodou a její rychlostní potenciál se ukázal být daleko větší. Za vzezřením vnitřku lodi stojí také Starck. Bohužel nikde není k dohledání to, jak loď ve skutečnosti zevnitř vypadá. Starck se však nechal slyšet, že kladl důraz na pohodlí, soukromí a maximální využití prostoru. Původní projekt měl mít k dispozici také heliport, od tohoto nápadu však konstruktéři upustili kvůli problémům při realizaci toho samého na jiném plavidlu.

Abramovič má luxusnější jachtu

Projekt nesl název Sigma SF99, Starck and Francis, 99 metrů. Brzy se však ukázalo, že 99 metrů pro uskladnění posádky, zařízení a všeho dalšího stačit nebude. Jméno „A“ loď dostala až od svého majitele, prý podle manželky Alexandry. Zlí jazykové však tvrdí, že pojmenování bylo záměrem, aby se navždy udržela na první příčce v seznamu mega-jachet. 5500 tun vážící veledílo bylo totiž pokořeno jachtou Romana Abramoviče. "A" jachta byla vyvíjena čtyři roky firmou Blohm & Voss GmbH v německém Kielu a na moře se poprvé podívala v roce 2008.

Luxusní jachty

Trup lodi je zbudovaný z oceli, části konstrukce nad hladinou jsou hliníkové. Loď pohání dvojice dieselových motorů MAN nesoucí označení RK280 s celkovým výkonem přes 12 000 koňských sil, jachta je za jejich pomoci schopná dosáhnout rychlosti až 23 uzlů. Při cestovní rychlosti 19,5 uzlu má akční rádius až 6 500 námořních mil na „jeden nádech“. „A“ má vybavené apartmá pro majitele a šest kabin pro hosty. Obslužná posádka je tvořena prý až 42 lidmi. Pořizovací cena lodi přesáhla 250 milionů eur.

A yacht

Mezi mnoha kontroverzními tématy obklopujícími tuto jachtu patří i její design. Skutečnost se má tak, že ji buďto milujete, nebo se vám nelíbí. Loď vypadá jako kombinace válečného křižníku a velice futuristické ponorky. Ať už se vám líbí či nikoliv, loď naplnila úvodní stránky magazínů zabývajících se plavidly a vyvolala nemalé emoce, což určitě splnilo plán designéra. Design je odedávna záležitostí emocí a Starck toho zajisté docílil.