One Fifty: nová éra obřích katamarán a superjachet


One Fifty od Sunreef je výsledkem roční studie nového konceptu pro moderní a luxusní katamarány, které budou jak estetickou, tak funkční alternativou ke stávajícím výrobkům. A vskutku: v mnoha ohledech jde o konstrukčně i vizuálně mimořádné dílo.

One Fifty se pyšní unikátní konstrukcí, která klade na důraz na jednoduchost a čistotu tvarů. Její základy byly úspěšně převzaty z automobilového průmyslu a ve světě jachtingu se jim dostává stále více prostoru. Futuristický vzhled je podpořen zejména novinkou v podobě téměř neviditelného palubního přístřešku. Spojení mezi zadní palubou a vyvýšenou navigační stanicí je zajištěno centrálně umístěným, svažujícím se palubním průchodem. Nebavíme se zde o typickém tvaru palubního uspořádání – trupy, bočnice, molo a nadstavba, ty zde nejsou tradičně rozděleny, ale spojeny do jednoho jediného velkého celku.

Obyvatelný prostor, pokrývající celou šířku lodi, poskytuje velkou výhodu pro vytvoření další úrovně a další paluby jednotlivých trupů. Díky tomu se možnosti pro uspořádání prostoru výrazně zvyšují.

Hlavní paluba je po stránce prostoru skutečně impozantní; všechny kajuty pro 12 hostů jsou na stejné palubě a jsou velkoryse osvětlovány proskleněnou střechou. Pod hlavní palubou (v podpalubí) jsou umístěny kajuty pro devítičlennou posádku, všechny skladovací prostory a kuchyně.

Bližší pohled na celou jachtu prozradí existenci dvou kontrastních konstrukčních prvků lodě. U vnější vrstvy jde o široký, čistě kovový černý plášť, uvnitř s monolitickým jádrem. Týk je aplikován nepřerušovaně podél celé linie trupu, což zvyšuje elegantní tvar lodi. Trup je nejvíce zefektivněná část lodi a logicky vytváří hydrodynamické trupy. Na stranách jsou dvě řady „kovových“ (tónovaných kovem) estetických oken.

Na loď mohou být namontovány solární panely za účelem poskytnutí přírodní, tzv. zelené energie

Hlavní část lodi vypadá jako velká skleněná konstrukce, ale není to sklo, nýbrž jeho jednoduchá imitace. Na loď mohou být namontovány solární panely za účelem poskytnutí přírodní, tzv. zelené energie.

Pokud jde o obyvatelnou palubu, není použito klasické uspořádání obyvatelné (hlavní) paluby, která dominuje molové palubě. Tuto tendenci pro zjednodušení profilu lze pozorovat často na jednotrupých superjachtách. Obyvatelná paluba se snižuje směrem k příďové sekci a nakonec dosáhne hlavní paluby a úrovně trupů. Toto dává profilu jachty výrazný vzhled a agresivní vnější tvar.

Kovové linie a minimalistický tvar mohou být snadno narušeny instalací tradičního zábradlí na palubu; nicméně tvary (obrysy) One Fifty jsou úhledné a ladné bez zábradlí. Pro bezpečnost jsou využity rozdíly v úrovních jako přirozená ochrana.

Vnější povrchy týku jsou jediným přístupem pro hosty a sklo/solární panely nad touto úrovní jsou dosažitelné pouze pro účely údržby posádkou a kotvení. Další novou technickou funkcí na palubě je ráhno, které slouží také jako jeřáb pro záchranný člun nebo pro velký zásobovací člun. Jeřáb může být skrytý pohledu hostů, a to v zadní části ve strojovně.

Týk pokrývající zadní část vytváří dojem plynulosti a zdá se, že padá od navigační stanice skrze hlavní palubu na konec trupu. Tato příčka je skryta otevírací plovoucípalubou, která může být použita jako lodní lávka během dokování.

Hosté si budou moci vychutnat panoramatické zobrazení pohledu na záď nebo obdivovat vlnění se plachet nad svými hlavami.

Kokpit zaujímá neobvyklé místo v přední části jachty a je zároveň nejdůležitější venkovní rekreační oblastí. Tuto oblast je možné využít mnoha způsoby, v tomto konkrétním případě byla využita jako místo pro opalování.

Kokpit je chráněn proti větru trupy plavidla a je proto ideální pro venkovní stolování s přáteli v intimní atmosféře. Skládací posuvná střecha, skrytá v speciálních panelech v přední části stožáru, může být rozdělána nad stolovací částí, stejně tak může být instalována nad navigační stanicí. Kokpit je přístupný přes chodbu ze salónku. Kromě dvou kabin mají hosté přímý přístup do tohoto prostoru.

Design interiéru je založen na specifické estetické tendenci pro uspořádání prostoru, a proto není vnitřní uspořádání konečným řešením, jako spíše „jednou z možností“. Ocelový rám, držící skleněný strop, je vytvořen ze symetrických čtverců a velmi dobře spojuje prostor rozdělený na salónek a kabiny. Vzniká tak dojem lineární návaznosti.

Díky vysoké úrovni prosvětlenosti a skleněným stěnám salónku a průchozí uličky je hranice mezi vnitřním a venkovním prostorem velmi jemná, téměř neznatelná. Hosté si budou moci vychutnat panoramatické zobrazení pohledu na záď nebo obdivovat vlnění se plachet nad svými hlavami. Stínění před sluncem se dá zařídit pomocí stažení rolety mezi stropními panely.

Pod svažující se skleněnou palubní stěnou je ukryta malá zahrádka a matrace. Tím se vytvoří intimní meditační prostor, který může být přeměněn na malý kinosál s velkou obrazovkou v temnější části, kde se svažující se palubní stěna stává „fly-bridgem“.

Aby měla posádka možnost efektivně pracovat, je přístup po celé One Fifty pro posádku a hosty pečlivě oddělen, a to pro obě strany. Přístup pro hosty je vzadu přes velké skleněné dveře, zatímco posádka má svůj vstup přímo v trupu přes lodní lávku.