Stingray 225LR: efektivní zábava
Když loď s otevřenou špicí - bowrider - prohlašuje, že je rychlejší, efektivnější a méně finančně náročná než konkurence a ještě k tomu, že manipulace s ní je snem, tak budete byli první v řadě na zkušební jízdu, nemáme pravdu?

Po otestování Stingray 225LR se dá říct jediné: připravte se ke startu! Se zadním pohonem s motorem 300-hp Volvo Penta 5.7 Gi DuoProp dosáhla testovaná loď rychlosti 93 km za hodinu. Většina lodí této velikosti a hmotnosti se srovnatelným motorem dosahuje s námahou maximum 85 km/h za hodinu.
Rychlejší a efektivnější
Také při rychlosti kolem padesátky spálí za hodinu okolo 30 litrů, což představuje okolo 1,7 litrů na kilometr. Jinými slovy, 225LR brázdí vodu o zhruba 10 kilometrů za hodinu rychleji než její konkurence při dosažení stejné efektivity. Co to pro vás znamená?
225LR nabízí dojezd okolo 320 kilometrů, lépe řečeno pár sobotních brázděním jezerem bez zastávky pro palivo. Na něco z toho může mít vliv její nízká hmotnost: se svou 1,5 tunou váží 225LR o pár stovek kilo méně než většina podobných 22palcových motorových člunů. Svůj podíl na tom má i traverza, která umožňuje, aby byl namontován vyšší pohon pro dosažení nižšího odporu. Ale zásluhy se musí přiznat i patentovanému Z-klouzavého trupu Stingray.
Stingray 225LR brázdí vodu o zhruba 10 kilometrů za hodinu rychleji než její konkurence při dosažení stejné efektivity
Už určitě víte, jak vypadá většina spodků lodí. Když se díváme zezadu, každá strana je hranatý plát vedoucí od kýlu k zádům. Z každého plátu vyčnívají pásy, obvykle dva na každé straně. Rovné horizontální povrchy pásů poskytují zdvih a jejich svislé strany zlepšují stopu.
Speciální pláty lodi
Z-klouzavý trup však nemá vyčnívající pásy. Namísto toho jsou jeho trupové pláty pokryty hladkým povrchem. Každá strana dna trupu, mezi kýlem a zády, se skládá ze tří panelů, a každý je o něco užší od toho nad sebou. Nižší hrana jednoho panelu formuje roh panelu pod ním, něco jako střešní šindele. V podstatě jsou hřbety spíše zapuštěné jako vyčnívající z povrchu trupu. Jedním výsledkem, jak říká Stingray, je, že do propeleru je dodávána čistší voda, která způsobuje nárůst v rychlosti a efektivitě lodi.
Stingray rovněž prohlašuje, že Z-klouzavý design poskytuje hladší řízení při obracení. Něco na tom musí být. Při postrčení 225LR na rutinní obrátku ve tvaru U, řezala nebezpečné oblouky se stylem a s ladností, co žádná konkurenční loď, nemohla nikdy poskytnout. 225LR zvládá ostré zatáčky bez trestných bodů.
Není to nejhonosnější loď, co si můžete koupit, a právě proto není předražená. Na druhou stranu takové vlastnosti jako systém laminátový pásů, obkládané úložné přihrádky, odolné čalounění sedadel, zase zaručují, že není úplně levná. A na závěr, líbily se nám boční větrací okénka na čelním skle, prvek, který býval běžnou záležitostí, ale v dnešních časech na něj výrobci lodí příliš často zapomínají.
Výsledky testování Stingray 225
otáčky | uzly | kilometry za hodinu | litry za hodinu | dojezd v km |
1000 | 5,3 | 9,8 | 6,4 | 306 |
1500 | 7,2 | 13,4 | 12,9 | 201 |
2000 | 16 | 29,5 | 18,6 | 312 |
2500 | 24 | 44,4 | 22,4 | 386 |
3000 | 29 | 54,2 | 31,8 | 332 |
3500 | 36 | 65,7 | 44,7 | 285 |
4000 | 41 | 75,5 | 53,1 | 277 |
4500 | 45 | 82,9 | 67,5 | 238 |
4850 | 50 | 93,3 | 85,7 | 212 |
Délka: 22 stop 11 palců
Šířka: 8 stop 3 palce
Ponor (max.): 2 stopy 9 palců
Výtlak (libry, přibl.): 3,364
Úhel trupu: 20 °
Světlá výška: můstku 4 stopy 4 palce
Objem palivové nádrže (l.): 215
Cena (standardní výkon): $ 32,496, 650 000 Kč
Standardní výkon: Single 220-hp Volvo Penta 5.0SX benzínový zadní pohon.
Volitelný výkon: Single Volvo Penta benzínový zadní pohon až do 320 koňských sil; Single Volvo Penta dieselový zadní pohon až do 190 koňských sil.
Standardní výbava Stingray 225 (hlavní prvky)
Vestavná chladnička s odtokem; 24litrová přenosná lednička; skříňka v podlaze kokpitu; vinylové čalounění se spodní stranou z pěny; grafika na trupu; vyskakovací rohatinky; naloďovací žebřík; dálkové ovládání systému výměny oleje; řízení s posilovačem; LED osvětlení; elektrické jističe.
PLUSY Rychlost, efektivita a řízení jsou nejlepšími v této třídě. Elektrické terminály jsou plněné gelem, aby se zabránilo korozi. Všechny rozvody vedou do jednoduchého propojení pro snadnější řešení problémů. Hladkostěnná hadice na dně podpalubí je nákladnější a poskytuje lepší průtok jako vroubkovaná hadice.
MÍNUSY Na palubě takto rychlé lodě by měly být baterie zajištěné prostřednictvím přišroubovaných konzol nebo závodním stylem, v boxech s kovovými rámy namísto pavučinových pásů a plastového boxu. Přihrádka na kotvu je příliš malá. Stereo, Bimini top a ostatní "nezbytnosti" jsou na dokoupení.
Kontakt: www.stingrayboats.com
Hybrid.cz
- Porsche Taycan Cross Turismo: Taycan jako praktický off-roadový kombík
- Volkswagen spouští over-the-air updaty pro elektromobily řady ID, první přijdou v létě
- KB s Fidoo pomáhají firmám s digitalizací jejich financí
- Leden-únor 2021: prodej aut na LPG v Česku rostl, elektromobily propadly
- Scania na bioplyn je součástí recyklačního systému města Curych