Nové lodě: Lagoon 400, Oceanis 50, Hallberg-Rassy 310 a J/97


Poslední z dílů o nových plavidlech je tu. Představíme vám katamarány i jachty s dobrým rodokmenem vhodné jak pro milovníky klidné plavby, tak pro vlky samotáře při soupeření s větrem

V závěrečném díle našeho seriálu o lodních novinkách pro nadcházející sezónu se seznámíme s populární Lagoon 400 (o její sestře Lagoon 421 si můžete rovněž přečíst na našem webu), očekávanou Oceanis 50, Hallberg-Rassy 310 a J/97, novinkou z rodiny „jéček“.

Seriál Nové lodě pro rok 2010:

1. díl - Sun Odyssey 42 DS, Dufour 40e a Arcona 340
2. díl - Bavaria 31, First 35, Moody 45 a Lipari 41
3. díl - Lagoon 400, Oceanis 50, Hallberg-Rassy 310 a J/97

Lagoon 400

Lagoon 400 prošla poměrně rozsáhlými testy, které byly provedeny v létě roku 2009. Výsledky testů ukázaly, že nová „čtyřstovka“ se jeví jako živé plavidlo během čelního větru. Pokud vítr správně fouká, pak dokáže velká hlavní plachta přimět loď k úžasným výkonům. Příjemná akcelerace se zkrátka nedá přehlédnout.

Pohyb na palubě samotné lodi je snadný beze změn v úrovni (palub) mezi salónkem a kokpitem. Průlezy jsou zabudovány do samotné paluby, jsou dostatečně široké pro kohokoliv. Opravdu hodně pozornosti bylo věnováno odpočinkové oblasti s posezením, a to jak venku, tak ve vnitřku samotné lodi.

Samotné sedačky a křesla vám pak nabídnout úplně stejné pohodlí jako křesla ve vašem obývacím pokoji. Ubytování kapitána se nese ryze v duchu katamaránů nesoucí jméno Lagoon. Kajuta kapitána má velké manželské dvojlůžko, hromadu místa pro uložení nezbytných věcí a velkorysou výšku. Standardně je „čtyřstovka“ vybavena dvěma dvoulůžkovými kajutami a sociálním zařízením (můžete si dokonce nechat vybavit i koupelnu). Všechny kabiny a vůbec všechny vnitřní prostory jsou dobře prosvětlené denním světlem, stejně jako je dobře zajištěna ventilace. Designéři nezapomněli ani na takové vybavení, jako jsou stínící fólie na oknech, nebo sítě proti hmyzu.

Vysoká okna salónku odbourávají slepé úhly, a to ať jste v samotném salónku, nebo se právě věnujete řízení na stanovišti kormidla. Pokud už sedíte u kormidla, díky dobře navrženému výhledu z lodi vidíte na všechny okraje plavidla úplně bez problému, což oceníte zejména během kotvení.

Základní specifikace (Lagoon 400):

Celková délka: 11,97 metrů
Šířka: 7,25 metrů
Ponor: 1,21 metrů
Výtlak: 10 220 kg
Objem hlavního plachtoví: 95,50 m2
Počet lůžek: 6 - 12
Cena (od): 195 000 GPB (asi 5 655 000 Kč)

Lagoon 400 - schéma

Beneteau Oceanis 50

Nová Oceanis 50 má stejnou délku a štíhlou nástavbu bočních oken jako Oceanis 58. Převzaté jsou i další prvky jako například integrovaný oblouk hlavní otěže (který pomáhá zlepšit manipulaci s ní).

„Padesátka“ staví na úspěchu svého předchůdce, stejně jako na úspěších jednotlivých funkcí, které se ukázaly tak populární, že návrháři si prostě nemohli dovolit je vynechat. Krom toho však Oceanis 50 přichází rovněž s vlastními novinkami – větším plachtovím už ve standardní výbavě nebo vylepšeným vzhledem podpalubí. Všechny tyto doplňky a novinky hrají ve prospěch Oceanis 50 a vylepšují tak její image jako jachty s fantastickým výkonem a stylem.

Oceanis 50

Nejmladší člen rodiny „padesátek“ je dostupný hned ve dvou verzích s pěti, nebo se čtyřmi kabinami. Dokonce je na něm ještě místo pro další ubytování posádky, umístěné na přídi plavidla. Toto plavidlo se jistě stane vyhledávaným objektem mnoha velkých rodin, škol jachtingu a v neposlední řadě také charterových společností.

Základní informace (Beneteau Oceanis 50)

Celková délka: 15,42 metrů
Šířka: 4,82 metrů
Ponor: 2,00 metrů
Výtlak: 12 570 kg
Objem hlavního plachtoví: 117,80 m2
Počet lůžek: 8, nebo 10
Cena (od): 220 000 GPB (asi 6 380 000 Kč)

Oceanis 50 - schéma

Hallberg-Rassy 310

Dámy a pánové, chystejte papírové ubrousky a kapesníky. Legendární HR 31 Mk II., vyráběná již přes 16 let, dostala následovníka – Hallberg-Rassy 310. Ten má rozhodně posazenou laťku hodně vysoko. HR 31 Mk II. se prodalo více než dva tisíce, velký úspěch sklidil i další z rodiny Hallberg-Rassy - HR 372. HR 310 se ale nebude opírat o nostalgii. Je to nová a moderní loď v mnoha směrech.

Nový model má nové linie trupu a pojetí. Nechybí mu skutečně nic a jedná se o důstojného nástupce 31 MkII. Kokpit je řešen velkoryse s dostatečným prostorem. Jeho délka je úctyhodných 2,35 metrů a je velmi snadné se do něj dostat, mimo jiné také přes nosník. Tvůrci nicméně neexperimentovali a 310 si zachovává všechny typické znaky lodí od HR, jako je například pevné přední výhledové okno.

Hallberg-Rassy 310

Také interiér je povedený – je velmi dobře prosvětlený a v neposlední řadě až neobvykle prostorný na loď této velikosti.  Po celém vnitřním prostoru je umístěno 14 světel, z čeho jsou 4 světlíky a dva z nich jsou umístěny v salónku. Všechna venkovní okna jsou otevíratelná a ve stejné velikosti jako u HR 43 MkII.

Základní specifikace (Hallberg-Rassy 310)

Celková délka: 9,42 metrů
Šířka: 3,18 metrů
Ponor: 1,80 metrů
Výtlak: 4 350 kg
Objem hlavního plachtoví: 47,20 m2
Počet lůžek: 4 + 2
Cena (od): 130 000 GPB (asi 3 770 000 Kč)

Hallberg-Rassy 310 - schéma

J/97

J/97. Za tímto označením se skrývá nové plavidlo z dílny „J“ po více než dvou desetiletích, které má svou celkovou délku kratší než 32 stop. Snaží se kombinovat šest stop světlé výšky a prostor pro plavbu i rodiny, a to při poskytnutí vysokého výkonu a snadného řízení. Díky snadné manipulaci s asymetrickým spinakrem a nepřečnívající kosatkou se J/97 zřejmě stane doposud nejuniverzálnějším plavidel z rodiny plavidel J.

Už od prvního okamžiku je ovšem jasné, že podobnost se svými sourozenci – J/109J/122 – je nepochybná. Stejně jako její větší sestry si dává za úkol poskytnout vzrušující zážitek z plachtění, ať už se jedná o denní plavby, samotářskou jízdu, nebo závodění.

J/97

Kokpit těží ze své délky. Sedadla s opěradly, kormidlo řízení a unikátní, částečně otevřený nosník (ve kterém má být záchranný člun), to všechno jsou novinky na tomto modely. Potěšující je, že hlavní systémy jsou přístupné u stanoviště kormidla.

J/97 disponuje (ve všech variantách) prostornou hlavní kajutou se dvěma sedacími soupravami, kuchyní, navigační stanicí a kajutou kapitána. Nastavení lodi by mělo umožnit hodně velký výkon bez nutnosti velké a kvalifikované posádky, zatímco nízké vertikální těžiště kýlu poskytuje výjimečnou stabilitu proti větru. 

Základní specifikace (J/97)

Celková délka: 9,65 metrů
Šířka: 3,35 metrů
Ponor: 1,90 metrů
Výtlak: 3 917 kg
Objem hlavního plachtoví: 55,00 m2
Počet lůžek: 4 + 2
Cena (od): 113 850 GPB (asi 3 300 000 Kč)

J/97 - schéma

Nové lodě – technická data

 

Plavidlo
Délka
(m)
Šířka
(m)
Ponor
(m)
Výtlak
(kg)
Plachtoví
(m2)
Počet lůžek
Cena
(Kč)
Lagoon 400
11,97
7,25
1,21
10 220
95,50
6 – 12
5,7 mil.
Oceanis 50
15,42
4,82
2,00
12 570
117,80
8/10
6,4 mil.
Hallberg-Rassy 310
9,42
3,18
1,80
4 350
47,20
4 + 2
3,8 mil.
J/97
9,65
3,35
1,90
3 917
55,00
4 + 2
3,3 mil.