Dufour 34 – s větrem o závod (2. díl)


Dufour 34E slibuje zajímavý závodní zážitek, ale je zároveň vhodná i pro klidnou plavbu. Jak se s ní plachtí?

První díl testu Dufour 34E najdete zde. Prošli jsme v něm vybavení lodi a její celkovou charakteristiku.

Na palubě Dufour 34

1. Kokpit

Kokpit na Dufour 34E byl přepracován, aby vypadal modernější a více závodně než u předchůdce, zejména díky nové "otevřené" traverze. Sezení je přístupné zboku přes opěradlo, což ale trochu degraduje pocit z jízdy. Dufour tak vypadá spíše jako pobřežních plavidlo než loď schopná vyrazit na širé moře.
 
Velké kormidlo dobře navazuje na plochá sedadla. Sedět venku a řídit je přirozené, bohužel pokud chcete dosáhnout na horní části kokpitu, musíte horko těžko vstávat ze sedadla a nahýbat se přes okraj. Základní navijáky Harken 40st jsou umístěny dobře vpředu pro snadnější přístup posádky, ale nejsou po ruce, když se kormidelník plaví s nedostatečnou posádkou.

Velká dřevěná deska za kormidelním kolem je odstranitelná a skrývá specializovaný záchranný ostrůvek. Elegantní myšlenka, ale vzhledem k jednoduchosti jejího otevření to vypadá, že to bude ostrůvek, který se bude koupat jako první (aniž by jej někdo chtěl otevřít). Spouštěcí platforma poskytuje prostor pro nastupování, sprchovou zónu pro plavce a teleskopický naloďovací žebřík, který se úhledně skládá do sebe.

Všechny linie vedou pěkně dozadu pod garáž a přes Spinlock spojky ke dvěma 32ST lanovým navijákem. Volitelný stůl se umísťuje do děr v podlaze kokpitu.

2. Paluby

Kolejnice hlavní čelní kosatky jsou umístěny uvnitř lodi, čímž zanechávají paluby čisté a umožňují ostřejší úhel plachty. Madla po celé délce vám pomůžou při pohybu po palubách a zejména na přední palubě přidávají na bezpečnosti. Dlouhá, masivně působící kladka na přídi umožňuje kotvě spadnout do vody dost dopředu od zastavení (doplňkově s elektrickým navijákem). 

Paluby Dufour díky povrchu neklouzají a navíc je esteticky doplňuje teakový přední hák s otvory pro šest velkých rohatinek.

Módní stínované průlezy v podlaze dodávají lodi moderní a stylový vzhled - na rozdíl od střechou kajuty vykládanou dřevem iroko.

3. Takeláž a plachty

Stožár Sparcraft je rozdělen na 9/10 částí s dvojitými vzpěrami na stožáru. Vrchní a spodní zadní úpony jsou přerušovány a vedou k jednoduchému upevňovacímu plátu na každé straně, ze kterého je zátěž přenášená k masivním trupovým vyvýšeným okrajům přes tyče připevněné pod povrchem paluby. Kovové kroužky ve tvaru D na upevňovacím plátu umožňují, aby zástavní lana zůstala mimo stěžně. Loď má upravitelný rozdvojený zadní stěh a kování na předním stěhu na nesení bouřkové kosatky v případě potřeby.

Dufour 34E

K dispozici je výběr z několika plachet, standardně je pro plavbu v nabídce Dacron. Ve standardní výbavě je vyztužená hlavní plachta a svinutá genoa.

Výkon

1. Ostře proti větru

Testování proběhlo během perfektního letního dne s příjemným 15-17uzlovým vánkem a klidným mořem - ideální podmínky pro plachtění, ale ne tak úplně pro testování.

Je to opravdu loď, se kterou se snadno plachtí a pohání vás po větru rychlou, pohodlnou a sebevědomou jízdou. Můžete udělat sérii obratů bez ztráty pohybové energie a Dufour rychle akceleruje zpátky do impozantních rychlostí.

Ostře proti větru jsme zvládli více než 8 uzlů. Když jsme se o 38 °odklonili od protivětru, zvládli jsme 8,5 uzlů, a když jsme se odchýlili na 40 ° a více, loď po hladině opravdu "létala".¨


2. Boční vítr

Nejvyšší rychlosti jsme dosáhli při 50° od větru, kdy jsme dosahovali 8,8 uzlů v 16uzlovém větru, a podobně se Dufour chovala i v dalších úhlech. Při bočním větru je loď na kormidle stabilní, při poryvech větru je však nutná ruka na hlavní plachtě - ačkoli se jachta nikdy nepřiblížila ke ztrátě tahu.

Viditelnost směrem dopředu je dobrá především díky nízké střeše kajuty. Stupátko na nohy by se hodilo, i když jsme našli skoro přirozený postoj s jednou nohou opřenou o patku kormidla.

Manipulace s hlavní plachtou je pro kormidelníka dost jednoduchá, mechanismus je podobný jako na člunu. Ke trimování plachty genoa se však musíte přemístit nebo se alespoň natáhnout dopředu.

3. Zadní vítr

Po větru brázdí 34ka vlny jako vlak díky svému hlubokému kýlu a kormidelnímu listu a malému až minimálnímu tlaku na kolo kormidla, aby se udržela v kurzu. Jelikož jsme měli předváděcí loď, tak jsme neměli spinaker ani genaker, ale s plně napnutou plachtou genoa jsme udržovali zdravých a kontrolovaných 7,5-7,8 uzlů se zadním bočním větrem. Tato rychlost později  klesla na 5,5 uzlů, když jsme rozprostřeli po stranách (jako " husí křídla ") a slabým zadním větrem bez pomocné žerdi.

Dufour34

¨4. S motorem

S Dufour 34kou se tak snadno jezdí, tak že standardní motor Volvo s 19 koňskými silami a s namontovaným dvojlistovým propelerem ji pohání pohodlnou plavební rychlostí okolo 6 uzlů při ekonomických 2000 otáčkách. Naše loď měla motor s 29 koňskými silami a sklápěcí dvojlistový propeler, který nám dával 6,8 uzlů při stejných otáčkách. Nejvyšší rychlosti 7,9 uzlů jsme dosáhli při 2500 otáčkách.

Manévrování při jízdě s motorem je bez dramat jen s mírným zpožděním. Otáčí se snadno, po vlastní délce, oběma směry.


Verdikt

Tato nová verze již dříve populární Dufour 34 se postupně více přiklání směrem k sportovnějším verzím lodí / závodních jachet, avšak současná vylepšení 34ky jsou bezpochyby užitečná.  Pokud hledáte rychlou loď bez náročného ovládání, s kterou je velká zábava plout, potom by mohl být Dufour 34e něco pro vás. Úroveň pohodlí v podpalubí je vysoká tak jako na každé moderní lodi, navíc mnoho původně luxusních prvků je součástí standardní výbavy.


Technické specifikace (Dufour 34e)

Celková délka: 10,50 m (34stop 9 palců)
Šířka: 9,13 m (29 stop 11palců)
Ponor: 1,90 m/1,50 m
Výtlak: 5,400 kg
Zátěž (hluboká / mělká): 1,493 kg / 1,740
Plocha plachet: 63m2
Lůžka: 6-8
Motor: 19konských sil Volvo / Saildrive

Cena: od 111 935 liber (3,4 miliónů Kč) (s dvěma kajutami)

Kontakt: www.dufour-yachts.com

 Dufour 34E - schéma


Plusy

  • Rychlá, ale dobře se chovající a snadno manévrovatelná,
  • Dobře a moderně poskládaní loď,
  • Kvalitně vybavené podpalubí,
  • Prostorné a dobře využitelné ubytování


Minusy

  • Rozložení kokpitu je dost závodně orientované
  • Základní navijáky nejsou v dosahu kormidelníka