5 věcí, které byste na lodi neměli sami opravovat


Mnozí majitelé lodí tráví hodiny opravováním součástí, které by mohli koupit nové sotva za pár korun. Často se také pokouší opravovat to, co ani opravit nejde. Představíme vám 5 nejčastějších věcí, které byste neměli opravovat svépomocí.

1. Prasknuté nebo prosakující palivové rozvody

Palivové rozvody, které jsou vystavany přímému slunečnímu záření, mají omezenou životnost a po pěti nebo šesti letech praskají, nebo začínají prosakovat. Každého majitele lodí láká možnost problematické místo odstřihnout a prostřednictvím protihrotu a svorek hadičky opět spojit. Pokud se ale jednou objeví prasklina, je jasné, že se brzy objeví další. Vezmeme-li v úvahu, o jak velké nebezpečí jde v případě možného úniku paliva, nestojí podobné domácí kutilství za riziko dalšího problémů. Rada: kupte novou hadičku. Pokud je problém větší, vyměňte celé rozvody. Vždyť i to, co se na první pohled jeví v pořádku, už má pár dlouhých let provozu za sebou.

2. Otravné termostaty

Termostat je na první pohled jednoduchá věc: snadno jej odmontujete i vyčistíte, takže je mezi jachtaři běžné, že jejich opravu provádí svépomocí. Pokud ale termostat vypoví službu jednou, v 99 % případů je pouze otázkou času, kdy k obdobné či stejné poruše dojde znovu. V budoucnu navíc zpravidla nebývá také jednoduché je opravit, což může být problematické především ve chvíli, kdy jste desítky kilometrů daleko od nejbližší maríny. Termostaty navíc mají omezenou životnost a jejich výměna je levná. Rada tedy zní: nešetřete a vyměňujete po prvním problému. 

3. Plachty

Trhliny nebo drobné kazy se na plachtách objevují až po létech používání, z pravidla v místě, kde se dotýká vrchní konstrukce se spoji. Mnohé nezkušené jachtaře to láká k tomu, aby se pokusili trhlinu zalátat – zkušení vám ale potvrdí, o jak hloupý nápad jde. Ať se budete snažit jakkoliv, nikdy nebude opravené místo vypadat stejně jako původní plachta (co víc, ani mnohé obchody takovou opravu nezvládají profesionálně) a záplata je přinejlepším pouze dočasným řešením. Stejně jako v minulých případech, i zde platí: pokud se plachta na některém místě prodere, velmi brzy se to stane znovu. Je čas vyhodit celou plachtu a koupit novou.

4. Prasknuté sváry na konstrukci zastřešení

Pokud praskne svár na zastřešení lodě, je lehké jej spravit, ale můžete si být jisti, že spoje velmi brzy znovu prasknou. Trhlin z pravidla vznikají vlivem špatného designu nebo nedůsledné montáže a vy potřebujete odstranit kořen problému – nikoliv jeho symptomy. Nejlepší volbou je výroba nového zastřešení na míru pro vaši loď. Předtím je ale třeba zkontrolovat vyvážení lodě (obvyklým důvodem praskání spojů je namáhání konstrukce) a zda nejsou nejvíce namáhané části vyzdvihnuté. V mnoha případech dbá stavitel více na vzhled zastřešení, než na jeho konkrétní upevnění, což může vést k rozpínání.

5. Rozštěpené bočnice

Krutá, leč nepochybná pravda: pokud se bočnice lodi začaly rozštěpovat, měli byste investovat do nákupu nové lodě. Žádná oprava spojů nebude tak pevná jako původní konstrukce – ta, která sama o sobě selhala. Řádná oprava by znamenala minimálně měsíc bez vody a účet za práce by byl obrovský. Navíc bez záruky, že se problém neobjeví během chvíle znovu. Oprava v tomto případě znamená vyhodit peníze oknem.