Chcete koupit starší loď? Nebojte se


Pokud se rozhodnete pro koupi starší lodě, je třeba se vyhnout základním chybám. Poradíme vám, jak jim předejít.

V prvé řadě je nutné si udělat předem jasnou představu jak má vaše, většinou první, loď vypadat. To se týká hlavně její velikosti, použitých materiálů a v neposlední řadě i jejího stáří. Na dnešním trhu můžete najít velkou nabídku plachetnic a motorových člunů.
Pojďme se pro dnešek bavit o plachetnicích.

Ve většině případů narazíte na laminátové lodě. Jejich kvalita, a to i když se jedná o plachetnici stejného stáří, je rozdílná. Doporučoval bych vyhnout se lodím, které byly postaveny tzv. na koleně. Při laminování je potřeba dodržovat přesné technologické postupy, hlavně teplotu a vlhkost vzduchu, a to se dá v amatérských podmínkách jen málokdy dodržet. Proto je lepší zvolit ke koupi lodě tovární, kde máte jakousi záruku, že tyto postupy byly dodrženy.
Samozřejmě jsou na trhu i lodě dřevěné, ale tam bych byl velmi obezřetný, protože dřevěnou loď v dobrém stavu si majitel většinou hýčká a pokud má nějaké poškození, ať již mechanické či napadení hnilobou nebo houbou, bývá oprava velmi nákladná a musí se svěřit opravdovým profesionálům, nestačí na to obyčejný zdatný truhlář.
Jsou tu i lodě ocelové, hliníkové, či nerezové, ale je to přeci jen malé procento, takže zůstaňme u lodí laminátových.

Technický stav

V první řadě bych se vyhnul lodím které byly charterovány, většinou se poznají podle omyvatelného čalounění a neosobního interiéru. Je to podobné jako u ojetého vozu z půjčovny. Můžete si tím ušetřit spoustu starostí s drobnými opravami, které mohou nepříjemně narušit váš rozpočet.
U každé plachetnice je důležité pečlivě zkontrolovat stav plachet , protože ty jsou hlavním „motorem“ lodi, stejně tak veškeré kladky, výtahy, lana…. Ušití plachet je u plachetnic jednou z největších investic a i ostatní součásti takeláže nejsou levnou záležitostí. Proto si nevšímejte toho, jak vám prodávající předvádí CD přehrávač, televizi nebo záďovou sprchu, protože bez toho se dá dobře plout a jsou to dnes levné maličkosti, které si koupíte v každém jachtařském obchodě, ale pokud budete muset nechat šít plachty, může se vám stát, že si jednu sezónu nezajezdíte.

Co se týče stáří lodě, pak buďte velmi obezřetní, protože laminát přirozeně stárne, takže pokud vám někdo bude tvrdit, že loď z roku 1980 je jako nová, pěkně poděkujte a běžte o dům dál. Životnost laminátových plachetnic se pohybuje mezi 30 – 45 lety, záleží na údržbě a na výrobci. Obecně platí, že severské lodě jsou odolnější a tudíž mohou vydržet v dobrém stavu déle. Vždy zkontrolujte stav laminátu pod čarou ponoru, protože tam se mohou začít objevovat první známky osmózy, tedy malé puchýřky, jejichž oprava je velmi složitá a nákladná. Jestliže není pod čarou ponoru loď ošetřena antivegetativním nátěrem a její majitel vám bude tvrdit, že na sladké vodě to není třeba, dejte od lodě ruce pryč. Právě tyto nátěry totiž zásadně ovlivňují životnost trupu a pokud nejsou pravidelně aplikovány, dokáží řasy a jiné organismy napáchat velké škody.

Motor

Dnešní plachetnice se neobejdou bez motorového pohonu. V zásadě máte dvě základní možnosti. Buď motor vestavěný, nebo závěsný. V případě starších lodí bych byl velmi obezřetný, co se týče stabilních motorů, protože jejich opravy jsou velmi nákladné. Mechanik totiž musí přijet za vámi a často se může stát, že se motor musí demontovat. V lepším případě se náhradní díly musí objednat a to může trvat i několik týdnů. Proto bych doporučil si s sebou vzít na prohlídku lodě odborníka. Nejsou to v žádném případě zbytečně vynaložené finanční prostředky.

Jestliže chcete provozovat vaší plachetnici na moři, tak tam bych rozhodně doporučoval motor stabilní, protože motory závěsné se při větších vlnách vynořují z vody a tak se zmenšuje jejich účinnost a může dojít i k jejich poškození, především vodního čerpadla, impeleru.
Jestliže plánujete trávit svůj volný čas na sladké vodě, tak tam, pokud se bavíme o plachetnicích do výtlaku 1,5 tuny, stačí motor závěsný. Vyvarujte se koupi motorů starších 25 let, ty vám již SPS nepřihlásí do provozu. A i když je u nás povoleno použití motorů dvoutaktních, raději bych volil čtyřtaktní, protože jejich chod je klidnější a díky průběhu točivého momentu se více hodí na těžší plavidla. Výhodou závěsných motorů je rozhodně jejich kompaktnost, nezabírají místo v interiéru lodi a pokud s vyskytne nějaká porucha, jednoduše ho sundáte a odvezete do nejbližšího servisu. U závěsných motorů je dobré zkontrolovat stav oleje v noze, musí být čistý, pokud má barvu emulze, je to známka průniku vody do převodovky.

Kde nakoupit loď

Na internetu můžete najít mnoho webových stránek, které se zabývají prodejem použitých lodí. V zásadě platí, že lodě z Německa bývají v lepším stavu než z Holandska a Polska, ale zase je to vyváženo jejich cenou. Je dobré si nechat poslat od majitele co nejvíce detailních fotografií, abyste se vyvarovali zbytečného několikasetkilometrového výletu. Je dobré si naplánovat cestu tak, abyste stihli prohlídku více lodí a nekoupili tak hned první, už jen proto, že jste investovali svůj čas a palivo do auta. Pokud budete nakupovat u nás, tak si dejte pozor na překupníky, kteří jsou předražení. Vždy si najděte na internetu v západní Evropě stejný nebo podobný typ plachetnice a k její ceně si přičtěte maximálně 30 000 – 50 000 korun, což by měla být výsledná cena. Nespěchejte.
Nákup vašeho vysněného plavidla je závažným krokem a proto se neunáhlujte. Dnešní doba je dobrá na nákup lodí, ale špatně se prodávají. Musíte si být jistí že vaše nová loď splňuje všechny vaše požadavky, snažte se udělat co nejméně kompromisů. Obecně by to měla být něco jako láska na první pohled.

Přeji vám mnoho krásných chvil za kormidlem.