Jak na zazimování lodě?


Konec sezóny. Co ovšem můžete udělat pro svou loď? Nebo to raději necháte na profesionálech? Náš článek vám jistě napoví.

Příprava lodě na zimu se nesmí podcenit. To každý, kdo nějakou loď má, jistě ví. Vědí to dokonce i ti, kdo mají jen pramice. Na začátku si musíte uvědomit, o co vlastně stojíte. Chcete loď zazimovat sami, nebo to raději necháte na profesionálech? Ano, už i do České republiky dorazily kvalitní služby poskytovatelů zazimování, a to od A do Z.  V našem dnešním článku vám vysvětlíme, jak byste mohli svou loď zazimovat sami. Neopomeneme ovšem i možnost zazimování formou služby.

Co na vnější straně lodě?

 Ze všeho nejdříve pochopitelně dostaneme loď na pevninu. Situaci si usnadníte tím, že si zjistíte, kde jsou ve vašem okolí nějaké vodní kluby (ať už jsou to yacht kluby, kluby vodních sportů apod.). Většina těchto společnostní má volně přístupné spouštěcí mola, tzn. břeh je spojen s pevninou „nájezdem“, který začíná v dostatečné hloubce, aby nebyla poškozena vytahovaná/spouštěná loď, a vede až příjezdovou komunikaci. Pokud takové místo najdete, máte ulehčenou práci a nemalé náklady. Určitě si ovšem nejdříve ověřte, že právě vaší lodi bude tato nájezdová struktura stačit. Nájezd s autem, vlečným zařízením a vším, pak není problém. Méně výhodnou variantou je nechat svou loď vytáhnout pomocí jeřábu, někdy ovšem není jiného zbytí. Vytáhnutí svépomocí bez užití nájezdu či další techniky je u větších lodí pochopitelně nereálné – už jen na možnost poškození plavidla. 

 Jakmile máte loď venku, zavezte si jej na místo, kde budete mít klid, přístup k vodě a dalším přípravkům potřebným k ošetření lodě. Nejprve si uvědomte, jak dlouho byla loď na vodě. Čím delší doba na vodě, tím větší úsilí musíte logicky vynaložit. První krok je vzít hadici a očistit loď pod čarou ponoru. Zbavíte se tak prvotních nečistot, dosud pevně neuchycených na lodi. Druhý krok je vzít buď rýžák (či jeho obdobu), nebo špachtli a opatrně zbavit loď zbývajících nečistot. Jestli rýžák, nebo špachtli, to poznáte podle konzistence nahromaděných nečistot.

Pokud jste měli loď na vodě celou sezónu, bude zapotřebí pravděpodobně špachtle. S tou velmi opatrně, abyste si svou loď nepoškodili. Až se zbavíte nečistot, přijde na řadu samotné mytí. I to má několik kroků. Prvním krokem je vzít účinnější saponát (nemusí být přímo na lodě, i když jsou v prodeji, na naše poměry stačí i na motorky, auta, ideálně nákladní vozy), ten rozřeďte asi 1/4 - 1/2 doporučované dávky pro vozidlo s vodou. Je to z toho důvodu, že karosérie vozů mají jinou konstrukci a jsou vůči saponátům, jež jsou pro ně vyráběny, odolnější. Nejste-li si jisti, raději méně, než více. Jakmile budete mít loď ošetřenou saponátem, musíte ji velmi, ale velmi pečlivě umýt. Nedoporučuje se ruční mytí, ale mytí hadicí pod tlakem. Celou takto umyjte alespoň dvakrát poté, co již nevidíte žádné zbytky saponátů a nečistot. Dobré jsou zde vysokotlaké hadice, zahradní však také zcela postačují.

Co uvnitř?

 Vnější povrch lodi bychom měli tady ošetřený. Můžeme se vesele pustit do vnitřku. Nejdříve se podívejte na všechny nádrže, které na lodi jsou (vyjma palivové). Ty, u kterých to lze udělat (na odpady, fekálie, vodu) vydesinfikujte (vhodné jsou osvědčené prostředky jako Domestons, Savo, Harpic a další, které jistě dobře znáte). Zvolený prostředek nechte působit podle udání výrobce. Mezitím z útrob lodi vytáhněte naprosto vše, co není nutně zapotřebí tam nechat přes zimu, případně není pevně spojeno s lodí. (Rozhodně nemusíme odnášet kuchyňskou linku, je-li jí loď vybavena.)

Až to bude, můžete se vrhnout na napájení lodě. Podívejte se, jak jsou na tom baterie po sezóně. Uvidíte-li poškození či již nevyhovující opotřebení, tak baterie vyměňte. Jinak je stačí pouze odpojit a zkontrolovat stav jejich nabití. Baterie, je-li to ve vašich silách, na lodi rovněž nenechávejte, vezměte je třeba do garáže, kde je necháte přezimovat a na sezónu je zase nabijte. Nakonec nechte dobře vysušit všechny nádrže, do nichž jste nalili čistící prostředky.

Co s motorem?

 Přívěsné motory, které můžete demontovat, pochopitelně demontujte. Nenechávejte je na lodi přes zimu. Motory důkladně propláchněte a očistěte, a to i pod krytem. Jistě se na nich sezóna podepsala. Po očištění krizová místa (zejména klouby) zakonzervujte olejem či jím podobným mazivem, k dispozici by měly být i speciální látky určené právě pro lodě. Nicméně, poslední řečené nejsou nejlevnější a olej poskytne stejnou službu. Zkontrolujte olej v převodovce, případně jej vyměňte. Motor pak uschovejte do garáže či jiného skladovacího objektu.

 

Co s lodí?

Loď nezůstává pochopitelně na vodě ani na nájezdu. Buď si zřídíte místo, kde svého miláčka můžete přes zimu nechat – máte například stodoly, velké hospodářské garáže (bývají na starších stavbách a usedlostech), nebo takové místo máte u známých či kamarádů, nebo si musíte místo pronajmout a nechat svou loď tam.

Profesionální služby

 Profesionální služby skýtají oproti zazimování ručně několik výhod. Tou hlavní asi je, že nemusíte nic dělat, krom dovezení lodě na dohodnuté místo. U solidních firem ani to ne, zařídí to za vás. Další nespornou výhodou je, že zazimování provádí odborník, který svému úkolu rozumí a je to pro něj rutina, zatímco pro vás to představuje asystémovou činnost a namáhavé úsilí. Většina poskytovatelů těchto služeb vám rovnou také nabídne možnost uskladnění motorů nebo přímo celé lodě. Hlavní nevýhodou je pochopitelně finanční náročnost, která je oproti zazimování svépomoci rozhodně vyšší.
 Abyste si mohli udělat představu, poohlédli jsme se za vás na ceny zazimování motorů. Krom toho si můžete nechat ihned udělat prohlídku motoru a případně si ho nechat opravit. Ceny se liší podle toho, zdali se jedná o motory dvou či čtyř taktní a podle jejich výkonu. Jedná se o průměrné ceny, které jsme zjistili. Je možné, že narazíte na jiné. Existuje totiž poměrně rozsáhlý systém slev (věrnostních, za opakování), ale také někteří prodejci poskytují slevy na služby, když jste motory či loď zakoupili u nich. Jedná se o motory přívěsné, nikoliv vestavěné. Tam se částky ohybují přibližně na 2,5 násobku ceny přívěsných motorů.

 Zazimování přívěsných motorů do 3,5 hp se pohybuje v průměru kolem od 400,- Kč. Pokud máte loď s výkonem od 3,5 hp do 15 hp, tak se ceny pohybují v průměru kolem 500,- Kč. Motory nad 15 hp, ale do 50 hp jsou pak asi o 100,- Kč vyšší. Motory nad 50 hp jsou v průměru asi za 600,- Kč. Jedná se pouze o zazimování, nikoliv o provedení kontroly a údržby! K tomu si pochopitelně můžete nechat udělat prohlídku. Posezónní prohlídka se pohybuje v průměru u motorů do 3,5 hp kolem 1.300,- Kč, u motorů do 15 hp se pohybují ceny kolem 1.700,- Kč, u motorů do 50 hp za 2.100,- Kč a u motorů nad 50 hp je pak průměrná cena 4.200,- Kč. Čím více se přibližujete uváděné hranici hp (hranici „do“), tím je se cena zvyšuje. Rozpětí je asi plus mínus 300,- Kč.
 Některé společnosti poskytují tzv. paušální služby. Uzavřete smlouvu a v ní je napsána paušální částka, kterou zaplatíte bez ohledu na to, jaká údržba bude potřeba. Tyto paušály se pak pohybují od 10.000,- Kč výše, a to dle „balíčku“, jež si objednáte.

 Uskladnění lodi začíná na částce asi 12.000,- Kč za 6 měsíců uskladnění. Čím větší loď, tím vyšší cena. Svou úlohu také hraje, zdali chcete mít loď v halách, nebo zdali se spokojíte pouze s umístěním na dvoře, či oploceném pozemku a plachtou.