Cobalt 37: vítěz v každém detailu


Cobalt 37 je loď dokonalá téměř v každém detailu. Skvělá výkonem, provedením i designem. Má vůbec nějaké slabiny? Prozradíme v našem testu!

Cobalt 37 je loď, o které se velmi špatně píše. Měl bych snad mluvit o interiéru plavidla s jeho kajutami v barvě ořechu, pravou žulou a skvěle vybranými lůžky? Nebo bych se měl soustředit na motory, popsat výhody rozvodu vody po lodi, zpevněném spojení trupu s palubou, případně snad o elektrickém systému, který obsahuje aktivní i pasivní izolaci transformátorů? Možná začnu tím, co je nejdůležitější – Cobalt 37 je loď s velkým „L“ a nezáleží přitom vůbec na tom, z jakého úhlu se na ni podíváte.

Síla a chlouba

Uchopte chromované kontrolní páky. Cobalt 37 se ihned probere. Za „řevu“ lodního motoru se rozjedete a motory promění hladinu vody v pěnivý pruh.  Výborně seřízené motory. Ozývá se zvuk omezovače a vy si to řítíte rychlostí 45 námořních mil za hodinu během okamžiku. Skvělé!
 
Když se dostanete z transu, snížíte rychlost na 40 mil za hodinu kolem 4 300 otáček za minutu. Stejně jako roste mé nadšení, utužuje se i přesvědčení, že tenhle zážitek bych si mohl vychutnávat celý den. Při podobně zběsilé jízdě spotřeba samozřejmě vylétne k 52 galonům za hodinu, jinak si plavidlo vezme na 0,74 mil jeden galon s dojezdem okolo 150 mil. Pokud se počasí zhorší, uberte na 30 mil za hodinu. Platí přitom: Cobalt 37 může plout tak rychle, jak umožňují podmínky s ohledem na spotřebu paliva.

Úzký profil a „ostrý“ trup plavidla Cobalt 37 zajišťují minimální známé tříštění a odpor. Ovládání je perfektivní. Dobře seřízený záďový motor společně s výborným záďovým tahem spojuje náklon s žádným skluzem z lodi. Jelikož moje testovací plavidlo bylo vybaveno Axius Premier (za 28 289 dolarů včetně digitálního omezovače, obrazové LDC diagnostiky s náhledem plavidla, vlastnostmi autopilota a automatické kontroly odchýlení kurzu) a joystickem pro dokování, zajetí do těsného dokovacího mola bylo velmi snadné. Pro porovnání jsem také zadokoval plavidlo konvečně, tedy bez užití všech vymožeností. S ostrým V trupem, poskytujícím vynikající boční odolnost, a nízkým profilem, nedávajícím větru příliš mnoho šancí, je Cobalt 37 obratnější než mnoho jiných srovnatelných plavidel. Vylepšený motor Seacor je velmi chytrá volba pro kapitány pohybující se v pobřežních vodách.

Aktivní i pasivní izolace transformátorů

Izolace transformátorů není zrovna příjemná na pohled, ale může zachránit vaši loď. V podstatě je elektřina ze zdroje předávána do celého plavidla pomocí magnetického propojení namísto běžných vodičů. Toto chrání před špatnou přístavní elektroinstalací, případně před špatně vedenou elektřinou skrze vodiče na jiných plavidlech, jenž kotví ve stejném přístavišti, a samozřejmě před vznikající korozí na palubě vašeho plavidla!

Pokud má vaše loď špatný obvod, vše se vrací k transformátoru, na místo uzemnění sama sebe prostřednictvím kloubových hřídelů, motorů nebo jiných vodivých podvodních kovů. To pochopitelně chrání plavce před nebezpečím šoku. Také tím, že vyrovnává hroty a udržuje napětí během jeho poklesu, transformátory poskytují ochranu palubnímu vybavení, jako jsou čerpadla a kompresory. Izolace transformátorů jsou drahé a kvůli tomu mnoho plavidel užívá levnější, méně účinné galvanické izolace. Vzorový Cobalt 37 zahrnuje rovněž izolaci transformátorů.

Pod pláštěm Cobalt 37 jsou pochopitelně další technické vymoženosti. Otevřete elektrický poklop. Široké a hluboké schodiště do strojovny cítíte spíše jako určitou platformu pod nohama. Další upozornění na zářivý bílý gel, natřený všude kolem. Jako na palubě 350 Sundancer od Sea Ray (za 387 846 dolar s dvojitým motorem 375-hp MerCuriser 496 MAG MIP Seacore Axius Bravo a trojitým záďovým náhonem) vypadá lesklý gelový kabát velmi dobře a zlepšuje viditelnost. Baterie, filtry, měřící tyče, pásy, instalatérské práce, elektroinstalace… vše je snadno vidět, vysledovatelné a udržovatelné. 

Vybavení na palubě má také dobrý přístup, ačkoliv přístup pro doplnění klimatizační jednotky byl špatně umístěn. Nemohl jsem zavřít tento ventil, protože jeho rukojeť narazí na přístup dieselového agregátu, který je umístěn vpravo. Společnost vyrábějící Cobalt 37 říká, že toto již bude opraveno v samotné výrobě modelů. Značení i barevné značení, odvodnění a ochrana proti odření jsou na nejvyšším stupni. A předtím, než se vydáte na horní palubu, povšimněte si připojení trupu k palubě. Paluba je s trupem spojena pokročilým typem lepidla, přišroubovanými upevňovači (šrouby) z nerezavějící oceli a nakonec je toto všechno zapouzdřeno v laminátu.

Je prostě úžasná!

Kokpit Cobaltu 37 je navržený v evropském designovém stylu, přičemž je použita i kombinace s domácími prvky – zejména pak rozvržením sedadel. Na palubě je možné naleznout velký půlkruhový záďový salónek s nastavitelným stolkem, jenž je možné složit nebo rozložit. Plavidlo je také vybaveno wetbarem, kde je umyvadlo s tekoucí teplou i studenou vodnou a splachováním, a bezrámové laminátové dveře do podpalubí. Také vyzkoušejte velkou integrovanou plošinu pro koupání. Místo abyste ji hledávali vzadu jako nějaký přístavek, je vestavěná do kokpitu. Díky tomu nejenže lépe vypadá, ale má také praktické využití – plošina může sloužit jako prodloužení kokpitu, zatímco plavidlo kotví, nebo je ukotveno v docích.

Na boku, kde se standardně nachází přístavní vybavení (přístavní strana), najdete místo pro posezení pro tři přátele, nebo zde můžete uzpůsobit tři sedačky tak, aby se jedna osoba mohla natáhnout. Kormidlo má místo pro dvě osoby. Je pochopitelně protiskluzové a s opěrkami. Viditelnost byla dobrá, ať už sedíte, stojíte, jste v pohybu, nebo dokujete. Testovací plavidlo mělo sportovní pevnou střechu (za 23 000 dolarů) na místo standardního oblouku. Pevná střecha vypadá skvěle a nevydává žádné podivné zvuky. Světla nad hlavou (zabudována do střechy) mohou svítit ve třech barvách.

Paluby poskytují odpovídající příďový vstup. Pokud je ovšem možnost, jděte raději opatrně přes palubní přepážky. Poté objevíte mnohem více ze špičkové kvality konstrukce a vybavenosti plavidla. Skluzka je agresivní a skvěle tvarovaná. Otevřete poklop pro kotvu. Skříňka je osvětlena, zakrývá naviják. Na rozdíl od mnoha jiných plavidel bude možné zakotvit i jinde, než jen v mělké zátoce.

Kéž by byl dostatek prostoru pro popis ložnice pro dva či kabiny pro jednoho. Všechno v týku a ořechu, porcelánové dřezy, žulové pulty, samouzavírací zásuvky, výborného vybavení… To všechno je skutečně extra třída!

 

Hlavní technické parametry
Celková délka37 stop a 6 palců
Šířka trupu12 stop
Maximální ponor3 stopy a 6 palců
Plocha můstku11 stop a 11 palců
Objem palivové nádrže230 galonů
Objem palivové nádrže230 galonů
Objem nádrže na pitnou vodu50 galonů
Pohondvojice 425-hp MerCruiser 496 MAG HO V-8