Hallberg-Rassy 352: Vítězí díky WC (2. díl)


Mahagonové podpalubí není vše: obstojí Hallberg-Rassy 352 na vodě?

Kokpit

Vnímání bezpečnosti v kokpitu je zvýšené vysokými rámy a pevným čelním sklem, což vytváří relativně suchý prostor z kterékoliv strany lodních schodů. Od stěžně nejsou vedená směrem dozadu žádná lana. Skladovací kapacita je omezená na jednu hlubokou skříňku směrovanou k pravoboku a lazarette (skříňku na palubní výstroj). S jachtami se pracuje párem navijáků Lewmar 43. Hlavná plachta je vedená ke kladce na zadní palubě, přímo za kormidlo. To znamená, že je hlavní plachta stále po ruce, nicméně vzniká riziko, že se kormidelník uškrtí.

Boční paluby

Na palubách a v kokpitě je všude použitý tik; politurou překryté zábradlí a vyleštěná mosaz přidávají Dorothy Lee na jejím perfektním vzhledě. Boční paluby jsou široké a čisté, s dřevěnými madly podél celé délky nízké nadstavby.

Přední paluba

Otevřený prostor se zábradlím, typický pro Skandinávce, umožňuje lehký přístup, když se loď přivazuje. Najdeme tu jednoduchý sklápěcí válec a Lofranův naviják. Skříňka na kotvu drží také plynovou lahev. Do Dorothy-Lee se vtěsnalo i lano upínající stěžeň dopředu dolů na použití s bouřkovou kosatkou.

Výkon: Ostře proti větru

Po týdnech sněhu přišla pauza v zimním počasí a bylo slunečno, ale se slabým větrem. "Má osm tun a opravdu potřebuje vítr se silou 4, aby plula," vysvětluje Duncan, který jen málokdy uzná za nutné refovat dříve než při větrech se silou 6. Není na plavbu blízko k větru a ve vánku zápasila až do bodu 45°od větru. V čerstvějším větru by zabrala o 5° dál.

Boční vítr

Dorothy-Lee dobře odpověděla opadávající bríze a můžeme čekat, že zhltne míle na dlouhých pobřežních plavbách. Podle Duncana udělá 6 uzlů při plachtění; dlouhý kýl HR 352 jí dává dobrou směrovou stabilitu.

Zadní vítr

Naše snahy při plavbě na motýla útěku před větrem byly znechucené nedostatkem brízy. Duncan často používá spinaker (cruising chute) a dospívá k tomu, že když je hlavní plachta složená, tak má loď nejlepší výsledky a umožňuje využívat plachtu až do 90° od větru. Aby mohla být práce se spinakrem seriozní, měly by být doplněné přídavné navijáky.

S motory

Dorothy-Lee je vybavené originálním motorem Volvo Penta MD21 s 52 koňskými silami, i když některé starší lodě můžou mít motor vyměněný. Starší modely měly MD22 nebo 2003 T turbo diesel. Její dlouhý kýl způsobje, že s motory je manipulace s lodí komplikovanější než v moderně navržených lodích s ploutvovým kýlem a Bruntons Autoprop kopne silně k pravoboku. Se štěstím udělá 6 uzlů při 2 000 otáčkách. Přístup k motoru je přez panely umístěné vpředu a na levoboku, světlo v motorové přihrádce je dalším příkladem celkem zřetelné kvality společnosti Hallberg-Rassy.

Verdikt

Popularita Hallberg-Rassy 352 je pochopitelná. Má příjemné lanoví, dobrou schopnost v pobřežních vodách s velmi kvalitní povrchovou úpravou. Dole v podpalubí je dobře zařízená, s teplým a pohodlným salonem. Chlubí se osmi lůžky a překrásnou koupelnou, ale světlá výška je v kajutách omezená a úložný prostor v kokpitu je chabý. Její masivní výtlak ji činí úžasnou ve větru, ale při vánku se vleče. Velké lanoví a spinaker s dobrou velikostí můžeme pochválit.

Pro

  • Velkolepá plavbyschopnost
  • Osm lůžek
  • Kvalitní povrchová úprava
  • Příjemná takeláž

Proti

  • Omezený skladovací prostor
  • Nízká světlá výška
  • Pomalá při vánku
  • Všechna lana jsou na stěžni