Mahé 36 nejen pro samotářské kapitány


Navržená tak, aby učinila vícetrupá plavidla mnohem atraktivnější pro kapitány samotáře, nebo pro kapitány s ne plně obsazenou lodí. Mahé 36 je vyráběna vedoucím výrobcem katamaránových plavidel za použití nejnovějších technologií.

Francouzský katamaránový specialista, Fountaine Pajot, je hlavním výrobcem vícetrupých plavidel od roku 1983 a jeho poslední řada krásek se zdá být nejvíce přitažlivá pro ty, kdo očekávají více prostoru, vynikající výkony a skvělou úroveň plavby. Mnozí, včetně vlastníka testovací lodě, zjistili, že manželky a rodiny si nyní více přejí se k nim přidat při plachtění a plavbě, když se loď méně kymácí a poskytuje prostorný a pohodlný životní prostor s panoramatickými výhledy.

Fountaine Pajot nyní nabízí Mahé 36, Orana 44, Salina 48 a Eleuthéra 60, využívajících nejmodernější dostupné technologie, včetně infúze pro lodní dvoutakt a vstřikování pro paluby a nadstavbu. Se sídlem v La Rochelle v srdci jedné ze světově nejdůležitějších oblasti výroby plavidel, Fountaine Pajot nedávno investovala značné sumy do modernizace a rozšíření své flotily luxusních jachet.

 

 

Mahé 36 je nejnovějším přírůstkem do nabídkové řady a je speciálně navržena, aby na své palubě poskytla poklidný způsob života, přičemž je ovšem jednoduchá a dostatečně bezpečná pro ovládání, ačkoliv je na palubě jen minimum lidí.

Plachetnice kategorie A je vyrobená z kombinací speciálních slitin, čehož výsledkem je, že je jedním z nejsilnějších a nejtužších katamaránů na dnešním trhu. Rozmístění místnostní jako u jednotrupého plavidla - kokpit a salónek, posuvné dveře a velmi lesklý javorový interiér dělají toto plavidlo mimořádně prosvětleným a také vzdušným.

Mahé je jedním z nejsilnějších a nejtužších katamarán na dnešním trhu

Třítrupý model má jeden trup jako velitelský, kde kapitán plavidla má své pohodlí a stanoviště, další dva trupy jsou s dvoulůžkovými kajutami. Dvoutrupý model má oba trupy shodně vybavené jako kapitánskou palubu u třítrupého modelu. Mahé byla koncipovaná tak, aby katamarány učinila přístupné pro více zájemců, a to rozumnou cenou, a zároveň měla vysokou kvalitu provedení své výstavby prestižním konstruktérem plavidel této třídy.

Přemístění se do vnitřku lodi z prostorného kokpitu je velmi snadné. Žádné zbytečné chození – jednoduše vysuňte zadní dveře, překročte 6 palců vysoký práh a vejděte do salónku, který je na stejné palubě jako můstek. Průchozí výška je více či méně všude kolem 1,87 m.

Salónek

Jakmile vstoupíte, uvidíte navigační stanici, která je umístěná velmi šikovně naproti výborně vybavené lodní kuchyňce. Ve středu salónku je umístěný stůl, kolem něhož je dostatek místa, aby se v klidu navečeřelo šest lidí. Počet míst je možné rozšířit na osm, pokud ke stolu přidáte dvě volně přenositelné židle.

 

Podstatnou část salónku zabírá prostor k sezení a jídelní stůl. (Zdroj: Fountaine Pajot)

 

Z židlí a sedaček je krásný výhled ven do okolí, což je senzační, pokud počasí není příliš nakloněno venkovnímu stolování. Též je salónek bezpečné místo pro rodinu, kde může být, pokud se Vy budete vytrvale řítit proti větru za deště. Další výstupní/vstupní dveře, stejně jako poklopy jsou zapotřebí, a to kvůli provzdušnění.

 

 

Navigační stanice

Stolek pro mapy nemá špatnou velikost pro moderní podmínky, ačkoliv nikde není dostatek místa pro uložení papírových map. Za to je zde spousta místa pro různé nástroje a knihy. Volně přenositelnou židli lze použít kdekoliv v salónku. Samozřejmě, že při práci u navigační stanice máte vynikající výhled na všechny strany. Rovněž můžete zůstat v kontaktu s kormidelníkem, a to prostřednictvím velkého posuvného okna.

 

Navigační stanice je umístěná hned vlevo za vchodem do salólnku,

 

Kuchyňka

Jakmile vstoupíte na palubu se salónkem, tak hned na pravoboku je umístěna kuchyňka, vybavená vším potřebným na dlouhodobé plavby, včetně třívařičového sporáku s troubou a grilem, jedním dřezem (umyvadlem) s tekoucí vodou (substrátem) a odpadním košem.  Uložené prostory jsou dobré, jak nad pracovní plochou, tak pod pracovní plochou – ale v kuchyňce je jen minimum místa pro připravování pokrmů na rozdíl od stolu v salónku.

 

Pro kuchyňku zbylo možná zbytečně málo prostoru na úkor sezení.

 

Ložnice

Jak ji ž bylo uvedeno, existují dvě varianty pro ložnice – dvě kajuty/pro dvě osoby, nebo tři kajuty pro jednu osobu. Naše testovací plavidlo mělo standardní rozložení – tři kajuty pro jednu osobu. Dvě dvoulůžkové kajuty na zádi jsou totožné s lůžky o rozměrech 2,00 metrů x 1,60 metrů (6 stop a 6 palců x 5 stop a 3 palce), ale jsou umístěny vysoko na podešvi kajuty, aby mohly získat větší šířku. Nicméně jsou pohodlné a prostorné s otevřeným vstupem a poklopem.

 

Kajuty jsou pohodlné a prostorné s otevřeným vstupem a poklopem.

 

Vrchní poklop je průsvitný, aby zajistil prosvětlení místnosti a její vzdušnost. Bohužel, nejsou k dispozici žádná okna či poklopy, jež by bylo možné mít otevřené za jakéhokoliv počasí. Úložné prostory pro oblečení jsou dobré s velkým počtem zavěšených skříněk a volně přístupných skříněk, přístupných z postele.

Přední ložnice

Naše testovací loď měla standardní přední ložnici u vchodu. Tato ložnice je o něco užší než ložnice v zadní části lodi. Je ovšem přibližně stejně pohodlná. Lůžko má rozměry 2,00 metrů x 1,42 metrů a zužuje se k 0,80 metrům. Stále je to však velmi dobrý výsledek v porovnání se standardními nedělenými lůžky. Umělé osvětlení je zajištěno lampičkou u vstupu do místnosti a přirozené osvětlení je zajištěno vstupním otvorem. Dobré jsou i uložené prostory formou volně přístupných skříněk v centrální sekci trupu.

Sociální zařízení

Koupelna a toaleta jsou umístěny v boku přední části trupu, jak již tradičně bývá. Koupelna je rovněž dostatečně prostorná i pro pobyt s příručními zavazadly a je velmi prostorná i do výšky. Ve skutečnosti je sprcha mnohem větší, než na jakémkoli jiném 36 stop dlouhém plavidle. Naprosto úžasné pro dlouhodobější plavby! Toaleta je samostatně stojící záchod ve vestavěné skříňce s úspornou nádrží a odtokem přímo do moře.

 

Koupelna je velmi prostorná a neomezuje ani do výšky. 

 

Kokpit

Můstek je prostorný a dobře navržený, ačkoliv samotná plocha stolu je poněkud malá, takže při stolování venku s plně obsazenou lodí je zapotřebí rozdělit se na dvě skupinky. Všechny ovládací prvky vedou na čelo (střed) můstku, které se zvyšuje na podstavec na pravoboku. Tento druh prací, ovšem jen s jedním Harken 40ST hlavním navíjedlem, dělá připojení snadným. Druhé navíjedlo je pro hlavní otěž. Nastálo připevněná bimini je na kokpitu, ale nechrání samotného kormidelníka.

Přístup k motoru je velmi dobrý. Pomocí dvou povrchových poklopů se k němu snadno dostanete. U každého z motorů je dost místa z obou stran, což umožňuje snadno provést údržbu. K dispozici je rovněž hodně místa pro baterii, nabíječku a boiler. Úložné prostory jsou dobře situované v dlouhé skříňce na zádi. Mahé 36 má dva prostory pro plynové bomby, obsahující jednu velkou plynovou bombu v každém z nich. Člunové jeřábky jsou k dispozici na objednávku stejně jako jednoúčelový nafukovací člun pro vlastníka.

 

 

Paluba

Plavidlo je poměrně vysokostěnné, takže dostat se na palubu je takový malý zápas. Nejlepší přístup je přes příčky na palubě, malými krůčky, přestože palubní žebřík na pravoboku dává možnost menším lidem též. Také širší zábradlí by bylo užitečné.

Chození po palubě je snadné a bezpečné, protože paluba lodi je po stranách široká a vyrobená z neklouzavého materiálu. Účelová zábradlí by se též hodila na zvýšenou část plavidla, chránící kokpit. Příď má velký GRP prostor, ale je již tradičně osazena „trampolínou“, napojenou na robustní slitinové nosníky, poskytujíce podporu pro čelní podpěru stěžně. Tento prostor je naprosto skvělý jako místo pro opalování.

Zázemí pro lanoví a samotné bubnové zdvihadlo jsou ukryty uvnitř jedné z velkých dutých prostor. Kotva je situována ve středu samospouštěcího válce, umístěného pod trampolínou. Dvě, na přídi umístěné, skříňky s hlubokým úložným prostorem jsou přístupné skrze malé poklopy. Ideální pro menší potřeby (menší nářadí), ochranné prostředky či různé provazy a šňůry.

Závěrečné zhodnocení

Mahé 36 poskytuje opravdu mnoho místa, velmi pohodlné kajuty pro spaní, jedno z nejlepších vybavení pro jednotlivce, stejně jako výborné sociální zařízení a přístupné paluby. Bezpečnost posádky je samozřejmostí. A co více! Nesvěšuje hlavu a i na moři dodává důvěru svou zvýšenou stabilitou, což ji činí velmi vhodnou pro plavby na dlouhé vzdálenosti, a to v pohodlí – vše za cenu podobnou mnoha moderním jednotrupým plavidlům.

Jízda s motory

Jako všechny katamarány je Mahé 36 vybavena dvojicí motorů, což jí dělá manévrovatelnou, a to i v těsných místech, ačkoliv její kormidla jsou před vrtulemi. To znamená, že nedochází ke zvíření vody od vrtulí a jako důsledek tohoto, veškeré změny směru při nízké rychlosti jsou pečlivě pod kontrolou obou motorů. Výhled z vyvýšeného kormidla je dobrý, což také pomáhá, ale skákání z horních palub na ponton není možné doporučit, pokud nejste mladí.

Plachtění

Přestože horní paluby dávají lodi trochu „zavalitý“ nebo zdeformovaný vzhled, její výkonnost toto popírá. Dvě sedadla u kormidla dávají dobrou řídící pozici tak, abyste viděli dopředu a mohli v klidu pracovat s plachtami, dokud není zapotřebí je svinout. Podobně jako všechny katamarány, tak i Mahé 36 trochu zápasí, pokud se plaví proti větru. Jakmile se ovšem jednou chytne, pak předvede úžasnou jízdu.

Ostře proti větru

Katamaránám se nelíbí příliš ostré či těsné plachtění, tudíž 40 stupňů je přibližně kolem jejího limitu, kdy nám poskytla dobrých 7,2 kn v 16 kn větru při 10stupňovém až 12stupňovém náklonu. Cítila se velmi dobře a nezdálo se, že by „skákala“ či se ozývaly rány do trupu, jak je tomu ve zvyku u některých katamarán s větším výtlakem na rozvlněném moři.

Při natažených plachtách se dostává do svého živlu a dosahuje rychlosti mezi 8,8 až 9,2 kn. Mahé 36 je poháněna především hlavní plachtou, takže dává smyl svinout hlavní plachtu před kosatkou. Pohyb lodi je překvapivě stabilní a daleko „živější“, než lze očekávat u některých katamarán.

 

 

Hlavní technické parametry
Designer Flahault / Joubert-Nivelt
VýrobceFountaine Pajot
Celková délka27,42 metrů
Šířka hlavní části6,23 metrů
Ponor1,15 metrů
Výtlak7 300 kg
Oplachtění75 m2
Nádrž na palivo210 litrů
Nádrž na vodu265 litrů
Počet lůžek4 – 6
Motory2 × 20hp Volvo D1-20 Saildrives
Cenaod 190 000 euro