Test Ferretti Altura 840 (díl 2.)


Altura 840 je lodí s výborným komfortem, ale co její plavební vlastnosti? Může vůbec taková loď vyhovovat kapitánům s citem pro rychlou jízdu? Odpovědí na to je jednoznačné ANO!

První díl testu najdete zde.

Altura 840 je skutečným skvostem mezi loděmi pocházejícími z Itálie a jistě bude patřit i mezi vyhledávané kousky po celém světě. Ale co kapitáni, kteří touží po dravé rychlé lodi a ne po luxusu? Odpovědí na to jsou 4 čísla a dvě slova: 3 600 koňských sil. A volné moře je jejich testovacím polem!

Upravený design trupu jen od Ferretti

Nejlepších rychlostí bylo dosaženo za pomocí vyvažovací vložky. Na palubě během testu byl také hlavní inženýr Ferretti Andrea Frabetti. Řídil loď, zatímco testeři si všímali ukazatelů paliva a rychlosti. Musel názorně předvést, jak se dá pomoci všech správně užitých páček, knoflíků a pák, jimiž je Altura 840 osazena, zvýšit rychlost až o jeden uzel.

Během řízení také upozornil na to, že plavidlo bylo na divočejší jízdu připraveno již během konstruování a tomu také odpovídá design trupu (je odpruženější). Samozřejmě, s ohledem na normální zatížení. Důvodem pro takový design a přizpůsobení je fakt, že každý občas prostě chce trochu přidat, zejména pokud jste na volném moři. Rovněž bylo prozrazeno, že při práci s konstrukčním oddělením v Bertrami (koupeném v roce 1999 právě Ferretti) se poprvé objevila tato myšlenka – myšlenka trup trochu upravit – a od té doby všechny výpočty počítaly s tímto nápadem.

Zrychlení na 20 uzlů jsme zvládli za 25 sekund, což na plavidlo této velikost (a hmotnosti – kolem 70 tun) je impresivní.

Při testech panovaly skutečně ideální podmínky. Motory prospěly na výbornou. Pro plavidlo nepředstavují žádné velké problémy ani neklidné počasí či snad větší vlny, díky dobře umístěným zábranám a protivlnovým ochranným sklům si mohou rychlou jízdu vychutnat všichni na palubě.

Přesné a povedené řízení

Na řízení plavidla se to díky technice skoro vůbec neprojeví (asi jako když řídíte auto bez posilovače a s posilovače). Vůbec samotné řízení šlo lehce a bylo přesné. Během testu se ukázalo, že seřízení navigační stanice a motorové sekce je dobré. Na reakce motorů jsme nemuseli čekat. Zrychlení na 20 uzlů jsme zvládli za 25 sekund, což je na plavidlo této velikost (a hmotnosti kolem 70 tun) impresivní.
 

Altura 840

Koridory pro pohyb posádky v inženýrské sekci představují v dnešní době problémy, zejména spojené s vibracemi a řízením při vysokých rychlostech. Na Altuře jsou proto vedeny poměrně jako povrchní (designéři se o to snažili). Úhel hřídele je 11 stupňů a také díky nainstalovaným plochým motorům se zdá být celá místnost strojovny prostornější. Celý prostor je pak dobře osvětlen, vymalován na bílo a poskytuje 6 stop světlé výšky.

Ačkoliv se zdá být tato místnost prostorná, tak je v ní mnoho potřebného vybavení, ale dobře organizovaného a skvěle vybaveného. Dieselové motory jsou umístěny podél přední přepážky a mají slot ARG stabilizátorů přímo v motorech. Toto opatření má za cíl snížit hladinu hluku na minimum v zadní části kapitánské kajuty, zatímco prostory pro posádku, uprostřed lodi, poskytují přídavnou zvukovou izolaci místům pro hosty v přední části lodi.

Komfortní cestovní loď

Altura byla představena jako dobrá cestovní loď s precizním výkonem a dostupností zařízení, které bylo pečlivě zváženo. Bylo dobře možné posoudit, že inženýři si vzali k srdci tento cíl, na němž staví marketingové oddělení. Frabetti poukázal na poklopy na přepážkách, které jsou navrženy tak, aby přístup k motorům a jejich výměna byla pokud možno co nejjednodušší, s minimální demontáží motoru nebo lodi. Systém rozvodu potrubí je také zvláštní – místo instalace do sérií je vedení souběžné. Pokud je problém pouze s jedním potrubím, pak je možné toto izolovat a opravit. A to je to nejdůležitější! Můžete totiž pokračovat v klidu ve své plavbě.

Altura 840 je opravdu povedeným kouskem brilantního konstruktérství. Můžeme se jen divit, že 840 je teprve druhým typem lodi s kabinou na zádi od Ferretti.

Altura 840 je opravdu povedeným kouskem brilantního konstruktérství. Můžeme se jen divit, že 840 je teprve druhým typem lodi s kabinou na zádi od Ferretti. Prvním modelem byla předchůdkyně 840, a to 690 z roku 2005. I to byla velmi dobrá loď, ale měla větší vady, projevující se zejména za nepříznivého počasí a jízdě proti větru. Na Altuře 840 si dali ve Ferretti záležet, ale nezřekli se dobrých a osvědčených výhod původního modelu. K tomu se přidala mnohá vylepšení, jež na menších lodích prostě nemohly být nainstalovány, a celý tento nový balíček pak byl věnován do kolíbky 840.

Altura 840

A aby to nebylo k těm testům málo: Altura 840 vás jistě překvapivý souhrnem informací z Noviop monitorovacího softwaru, které jsou všechny soustředěné na dotykovém 15palcovém displeji. Zde můžete vidět stav baterií, ale také, která světla svítí či která okna na lodi jsou otevřená. Altura má také vlastní systém získávání informací o počasí, takže hned znáte přesnou teplotu, tlak nebo vlhkost vzduchu. Ve Ferretti šli dokonce tak daleko, že nainstalovali i senzory do ledniček, tudíž budete přesně vědět, kdy je připravené šampaňské k oslavě na palubě.


Základní specifikace

Typ lodi: cruiser
Základní cena: 4 000 000,- USD (asi 70 000 000,- Kč)
Standardní pohonné jednotky: 2 motory MTU 12 V 2000s každý s výkonem 1 823 koňských sil
Celková délka: 84 stop a 2 palce (asi 25 metrů)
Šířka: 20 stop a 1 palec (asi 6 metrů)
Ponor: 6 stop a 3 palce (asi 1,9 metrů)
Hmotnost: 146 960 liber (66,7 tun)
Objem palivové nádrže: 1 849 galonů (asi 7 400 litrů)
Objem nádrže na vodu: 412 galonů (asi 1 600 litrů)