Test: Grand Soleil 43 – rychlá i elegantní (2. díl)


V druhém dílu našeho testu lodě Grand Soleil 43 se podíváme na zpracování hlavního stanoviště i paluby, stejně jako na práci s plachetnicí přímo na lodi. Nechybí ani závěrečný verdikt.

Hlavní stanoviště

Zatímco otevřený nosník dává lodi pěkný sportovní vzhled, dvojité kormidlo dovoluje snadný přístup do podpalubí. Na palubě se nachází několik hlubších úložných prostor, kam se vejdou vesty, záchranný člun i bomba s plynem. Nachází se zde i několik mělčích úložišť. Umístění pozice kormidelníka je dobré s výborným výhledem dopředu i do stran, to vše dolaďují týkové opory pro chodidla kormidelníka. Dvojité plachetní lano je upevněno do navijáku na obou stranách, což dává kormidelníkovi možnost vše snáze ovládat.

Hlavní stanoviště funguje skvěle, nicméně zde chybí madla a menší stolek. Právě toto by pravděpodobně většina jachtařů skutečně uvítala ke zlepšení komfortu a pohodlí plavby. Rovněž bílé spárování mezi prkny podlahy není zrovna praktické, ale při objednávání lodi si lze objednat i černé.

Paluby

Stejně jako hlavní stanoviště jsou i paluby snadno přístupné a volné k pohybu. Nedostatkem je až příliš daleko umístěné zábradlí při opuštění hlavního stanoviště. Úložné prostory na výbavu i plachtoví umožňují ponechat paluby volné k pohybu a bez nebezpečí zakopávání. Na přední palubě je vše zachováno, jakákoliv nebezpečí byla omezena na minimum. Naviják kotvy je samonavíjecí a nezasahuje přes příď lodi, tudíž eliminuje možnost poškození trupu lodi při navíjení kotvy.

Výbava a plachty

Testovaná loď měla stěžeň i ráhno vyrobeno z uhlíkových vláken, což je jednoznačná volba pro závodníky. Stěžen je zapuštěn do robustního ocelového podlahového rámu, což dává stěžni skvělou oporu a minimalizuje zátěž lanoví. Plachty jsou čistě volbou zákazníka. Testovaná loď měla plachty Westerly 43, ostatní jsou pečlivě chráněny a používány pouze k závodění.

Jak se čekalo, GS43 je rychlá a překvapivě snadno ovladatelná, u jiných jachet je zapotřebí neustálá stoprocentní koncentrace, u této můžete klidně plachtit a pozorovat okolí bez strachu z nenadálé ztráty kontroly.

S větrem

Směrem na 30° či méně je normální pro lodi této velikosti, ačkoliv když už plujeme ostře k větru, rychlost padá právě díky lehkému rozložení lodi. Při rychlosti větru kolem patnácti uzlů nebyl problém udržet loď na rychlosti větší než osm uzlů, maximální rychlost, které jsme tehdy dosáhli, byla 9,2 uzlu. S napnutou pouze hlavní plachtou jsme byli schopni plout rychlostí kolem sedmi uzlů. Navíjení plachet je snadné díky silným navijákům Harken, které pracují velice precizně bez zadrhávání. Když vítr dosáhl rychlosti dvaceti uzlů, více jsme napli zadní lana a naše rychlost zůstala po zbytek plavby nad devíti uzly.

Na dosah

Když jsme pluli touto rychlostí, připadalo nám to téměř jako dosahování maximálních rychlostí. Náhle se loď jakoby uklidnila a vše se soustředilo na rychlou, ale precizní plavbu. Příď držela směr, kýl jí držel pevnou a vše bylo naprosto v pořádku. Myslel jsem si, že jakýkoliv pohyb na lodi bude znesnadněn, ale vše, co potřebujete, bylo na dosah ruky a co ne, bylo uloženo na svém místě.

Po větru

Tyto jachty jsou navrženy k plutí po větru a použití specifických plachet, přesto je finální volba na zákazníkovi. Je možné si koupit asymetrické plachty na jakoukoliv plavbu. Zdvižením spinakru jsme po směru větru doslova vystřelili rychlostí čtrnácti uzlů při větru o rychlosti více než dvaceti uzlů. Kormidlo neustále skvěle drželo požadovaný směr, skvělé výsledky podávalo i při nepříjemných sílných závanech větru. Můj chlapecký úsměv mi zůstal až do přístavu.

PLUSY Úzká, rychlá, líbivá, jednodušší na ovládání než jiné jachty

MÍNUSY Nedostatek madel, Nepříjemný výstupek na podlaze v jídelně, Málo místa nad hlavou i na třinácti metrovou loď

 

Hlavní technické parametry
Výška13,25 metru
Délka11,40 metru
Šírka3,95 metru
Ponor2,30/2,50 metru
Plocha plachet105 m2
Objem palivové nádrže230 litrů
Objem nádrže s vodou400 litrů
Posádka6-8 lidí
Motor40hp Volvo
Cenaod 275 000 liber (7 250 000 Kč)