TEST: SeaVee 430 SE: luxusní (nejen) rybářské potěšení (1. díl)


Firma SeaVee umí a nejnovější 430 Sport Express je toho jasným důkazem. Skvělá, prostorná, velkoryse řešená, s několika variantami motorů. Odradit vás asi může jediné – cena kolem 11 miliónů.

Co má modrá páska a pěnová deska do činění se stavbou nového hitu mezi rybářskými plavidly pro rodiny a přátele? Podle Roberta Kaidyho z firmy Ocean5, která projektovala SeaVee 430 Sport Express, téměř vše. Kaidy použil tři role pásky, aby nastínil plán ubytování ve skutečné velikosti na podlahu v centrále SeaVee.

Sea Vee si tu pásku ponechalo po celé měsíce, kdy žilo plánem a jeho dolaďováním. Poté byla postavena z pěnových desek maketa v reálné velikosti, která prošla mnoha vylepšeními ohledně stavebního procesu, instalacemi a příslušenstvím. A konečně byl návrh připraven k výrobě. Výsledkem je nejrychlejší a na rybolov nejvhodnější motorová jachta, jakou jsme kdy testovali.

430 SE byla postavena tak, aby splňovala všechny požadavky bez ohledu na to, jaký pohon motoru si ze tří možností vyberete.

To však neznamená, že je dokonalá. Vyměnil bych jednokřídlá velká dvířka na skříňce pro rybářské potřeby. Menší dvoukřídlá dvířka se na rozbouřenějším moři nebo při vyšší rychlosti snadněji ovládají, což jsou situace, pro které je 430 SE jako stvořená. Neskrývá se v ní žádné nepříjemné překvapení, což dokazuje i řada bezchybných dobře běžících lodí postavených firmou SeaVee. Překvapující je jen, jak se z tohoto renomovaného výrobce středových ovládacích panelů vyklubal stavitel kajutových lodí, který soutěží s nejlepšími motorovými jachtami na vodě.

Motorizace a výkon

430 SE byla postavena tak, aby splňovala všechny požadavky bez ohledu na to, jaký pohon motoru si ze tří možností vyberete. Kromě čtyřmotorové verze (s motory venku) můžete zvolit Volvo Penta IPS nebo konvenční verzi s motory v podpalubí. Každá volba mění těžiště lodě.

Sea Vee 430 Sport Express

Aby to bylo vůbec možné, musíte mít vhodnou loď.  Přesně takovou, jakou je 430 SE. Musí mít dostatečný spodek trupu, aby si uměla poradit s posunem hmotnosti na lodi, mezi verzemi s motory mimo paluby na konzolách a na palubě upevněnými v podpalubí. Pokud si objednáte IPS, motory jsou umístěny přímo v místě těžiště. Umístění zátěže do těžiště nemá žádný dopad na přední a zadní trim. Pokud si objednáte motory na palubu nebo IPS, SeaVee použije rozdílnou formu, která posune zadní stěnu a přesune váhu spolu s ní (plus vám dává o 60 cm delší kokpit).

Každá z možností pohonu má také rozdílné požadavky na okolo proudící vodu, která zásobuje propeler a vytéká z trupu. Pokud byste si mohli prohlédnout všechny tři variace 430 SE mimo vodu, pěkně vedle sebe, potřebovali byste bystré oči, abyste byli schopni vidět jemné rozdíly. Stačí říci, že bedněním kokpitu, použitím vložek do bednění a dalšími nuancemi SeaVee zajistí, aby motory dostaly vždy tolik vody, kolik potřebují při dané rychlosti, bez ohledu na pohon. Ještě jsem nezkoušel ostatní verze 430 SE, ale jezdil jsem na dvou SeaVee 390, jedna měla pohon s IPS a ta druhá mimo paluby, a obě lodě běžely dobře. V SeaVee tak opět dokázali, že vědí, jak se to dělá.

Na velkých lodích, jako je 430 SE a Intrepid's 430 Sport Yacht ($ 506,136 s třemi pohony 350-hp Yamaha mimo paluby), jsem zastáncem pohonu mimo paluby. Proč? Výkon, zaprvé. Sáhněte na páky! 430 SE vystřelí a klouže se jen s malým sklonem, nikdy nepřesahujícím tři stupně. A když na to šlápnete? V okamžiku jedete na plný plyn, ručička na otáčkoměru se jen tak třepetá a loď si to razí 54mílovou rychlostí za hodinu. Během testovacího dne se oceán nedaleko Miami chvěl metrovými vlnami a 430 SE nás přesto při takové rychlosti bezpečně zavezla na Bahamy a zpět.

Při umírněnější rychlosti 30 mil za hodinu se posádka může pohybovat po lodi. A navíc se zvýší dojezd 430 SE na 420 mil. Dieselový IPS poskytne mnohem větší dojezd, ale stojí přibližně o 80,000 dolarů víc. Verze se čtyřmi motory vně lodi dodá stejný točivý moment a manévrovatelnost jako konvenční pohony na palubě. Jedna stížnost: startovací klíč mě často udeřil do kolen, ale SeaVee mě ujistilo, že změnilo zapalování na jednotku s tlačítkem.

Pohon mimo paluby je oblíbenější, protože nezabírá místo na lodi. Můžete si to zkontrolovat na počtu a velikosti kokpitových okének na 430 SE, ale pro lepší představu je lepší otevřít dveře do podpalubí. Motorová místnost ve verzích s motory vevnitř nebo s IPS se ve variantě vnějších motorů stává obrovským užitkovým prostorem. Je v ní místo pro pruty, chladicí boxy, plážové židle, kola – sami si vyberte. Paluba se zvedá rampami, které umožňují široký a otevřený přístup. Jen kousek dopředu od kormidla je další prostor, který ukrývá ohřívač vody, elektronické moduly, klimatizaci a další strojní zařízení.

Sea Vee 430 Sport Express cocpit

Mám rád pohon mimo paluby také proto, že údržba je naprosto nejsnadnější, jaká může na lodních motorech být. Přístup k systémům na opravu je snadný. Dají se zvednout, aby se dalo proplout mělčinami. Také můžete svou velkou loď vzít k pláži, a navíc se nemusíte bát koroze během stání v docích.

V druhém díle testu se podíváme do vnitřních prostor lodi a na závěrečný verdikt.