Charter (3. díl): kapitán, platby a pojištění


Máte vybranou lokaci i loď? Před dovolenou na charteru musíte řešit řadu otázek. Výběr kapitána, platby charterovým společnostem, doplňkové služby i pojištění. Jak neprohloupit radíme v dnešním dílu našeho seriálu.

Nacházíte se v třetím dílu našeho seriálu o charter. První díl vám prozradí více informací o smluvních podmínkách dovolená na lodi. V druhém jsme vám prozradili, jak vybrat správnou loď a destinaci.

Charter zdaleka není jen o jedné schůzce v agentuře, výběru vhodné lokality a uzavření smlouvy. Na rozdíl od běžné dovolené jste vždy nuceni řešit některé úkony, z těch nejdůležitějších vyberme například výběr vhodného kapitána. Máte ale řešit tuto otázku již doma, nebo až na místě? Každé takové řešení má své výhody i nevýhody.

Najmutí kapitána. Doma či v zahraničí?

Role kapitán na lodi je jasná. Pokud se chcete s přáteli vydat na dovolenou na palubě lodi, musí se mezi vámi najít osoba, jež v minulosti úspěšně složila kapitánské zkoušky. Pokud takovou osobu nenajdete mezi dalšími dovolenkám, je povinností si kapitána najmout. Slušná charterová společnost vám tuto službu automaticky nabídne s tím, že kapitán již bude čekat u lodi v době vašeho příjezdu, pokud o to máte zájem.

Většina firem logicky preferuje českého kapitána. Důvodem je především snadná komunikace v naší mateřštině. Mějte na paměti, že kapitán přejímá veškerou zodpovědnost za loď jako celek – vyřídí za vás formality v přístavech, přebere a odevzdá loď, sežene případně i další posádku. Záležitostí, jimiž je třeba se zabývat, není na rozdíl od běžného pobytu u moře málo. Na lodi pak nesete odpovědnost pouze za takovou škodu, kterou sami způsobíte.

Čeští kapitáni bývají také levnější, ale jsou s nimi zpravidla spojeny i vedlejší náklady – doprava z ČR tam a zpět nebo strava. Ty nejlepší charterové společnosti vám nabídnou tzv. all inclusive, tedy veškeré služby spojené s vaším pobytem, často včetně vlastního kuchaře, satelitní přístup k internetu nebo i menších služeb, jako je úklid lodi a další. Za tyto služby si ale adekvátně připlatíte, některé jsou navíc k dispozici pouze u velkých jachet. 

Pokud nikdo z cestujících nemá složeny kapitánské zkoušky, musíte si kapitána najmout.

Nepřijmete-li nabídku kapitánských služeb charterové společnosti, máte samozřejmě další možnost – najmout si kapitána přímo v lokaci vaší dovolené. Je však třeba dbát na řadu detailů, které mohou být v případě zanedbání nechtěnou komplikací vaší dovolené: například úprava odpovědnosti kapitána k lodi, od kdy do kdy je povinen být na palubě, v jakém rozsahu má plnit své povinnosti, jak se vypořádává vzniklá škoda či jakou řečí je schopen se kapitán dorozumět. Všechny tyto body se liší od případu k případu. Vždy přitom záleží na jediném – konkrétní smlouvě s kapitánem.

Ať už tuto roli svěříte tuzemskému či zahraničnímu kapitánovi, vždy odpovídá za bezpečnost plavidla a jeho navigaci. Kapitán musí zajistit maximální bezpečnost posádky, vyhnout se nebezpečným místům, doporučit posádce, aby se schovala v případě extrémně nepříznivého počasí a dále dbát na nerušený průběh vaší dovolené. Dobrý kapitán je samozřejmě pojištěn pro výkon své funkce a má pojištěnou také kauci.

Kdy se platí za loď, případně za další služby?

Platby za charter se liší podle pravidel a zvyklosti jednotlivých společností. Z pravidla přitom platí, že první platbou skládáte zálohu za rezervovanou loď. Velmi často se přitom jedná až o 50 % z celkové ceny pronájmu. Po zaplacení je vám plavidlo trvale zarezervováno podobně, jako se tomu děje u klasické dovolené. Velké rozdíly najdete v doplatcích: některé české společnosti žádají doplatek již měsíc před odjezdem, jiným postačí složení hotovosti nebo platbu ověřeným (bankovním) šekem či kartou přímo na místě. Na to, jakým způsobem bude postupováno ve vašem případě, byste ale měli být při podpisu smlouvy upozorněni.

Ceny pronájmu plavidel se liší podle velikosti lodi, vybavenosti, stáří a samozřejmě také lokací. Čím novější, lépe vybavené a větší plavidlo, tím vyšší cena pronájmu. Obecně vzato se cena lodí k pronájmu pohybuje od 1 800 Euro k 4 000 Euro za týden. Mluvíme o menších a středních lodích. U velkých luxusních megajachet se může jednat o desítky až stovky tisíc Euro.

Na začátku vaší dovolené si připravte také další peníze na přístavní poplatky, složení kauce a případně zaplacení služeb nájemného kapitána (zejména u zahraničních kapitánů) a dalších objednaných místních služeb. Tyto poplatky vás mohou přijít až několik tisíc Euro.

Také služby a cena nájemného kapitána se mohou lišit. Za českého kapitána zaplatíte zhruba okolo 750 Euro (někde více, někde méně). Na místě jsou služby zpravidla dražší, cena kapitána se může pohybovat kolem 1 000 Euro. Do hry nicméně vstupuje množství faktorů (čas, destinace, dostupnost kapitánu), tudíž bez předchozích zkušeností raději počítejte s vyšší cenou.

Samozřejmostí v případě pronájmu lodí je kauce, jež se liší podle hodnoty lodi. Kauce je vratná částka za předpokladu, že loď odevzdáte v pořádku. V opačném případě kauce propadá na úhradu škody. Kauce se pohybuje v řádu stovek až tisíců Euro.

Kde sehnat pojištění?

Pokud nevyužijete služeb nájemného kapitána, nezapomeňte uzavřít pojištění. Charterové společnosti mají z pravidla uzavřeny smlouvy s pojišťovacími institucemi v České republice. Jejich pracovníci vám proto vysvětlí, na co se pojištění vztahuje. Opět platí, že čím komplexnější pojištění, tím vyšší cena. Pojištění je možné uzavřít také na místě, problémem ale může být zdejší řeč (smlouva je sepsána v místním jazyce). Pokud jej neovládáte, pojistěte se raději doma.

Problémy mohou nastat v okamžiku, kdy půjde o význam jednotlivých slov ve smlouvě. Také překlady do angličtiny nebo jiného jazyka jsou ošemetné, protože může dojít k překladatelskému zkreslení či nepřesnému vyjádření toho, co je napsáno v originále. A originál (v úředním jazyce dané země) je vždy rozhodující.

Bez dobrého cestovního pojištění všech osob a pojištění samotné lodi necestujte!

Zvláštním druhem pojištění je možnost pojistit si nejen loď nebo životy, jak bývá běžné, ale také kauci. V případě, že vaše kauce propadne, pojišťovna vám za sjednaných podmínek kauci vrátí po návratu zpět do vlasti. Vše musí být pochopitelně doloženo. Toto pojištění je dobré mít, protože kauce může propadnout z nejrůznějších důvodů – od ztráty něčeho v inventáři po menší škrábanec. Zaplacení kauce vás však nezbavuje povinnosti náhrady škody, která převyšuje kauci!

V poslední části našeho putování za chartery se seznámíme s informacemi a úkony, které se váží přímo k místu pobytu vaší dovolené.