Charter (4. díl): převzetí lodi, zážitky na moři


Máte vybranou lokaci i loď? Před dovolenou na charteru musíte řešit řadu otázek. Výběr kapitána, platby charterovým společnostem, doplňkové služby i pojištění. Jak neprohloupit radíme v dnešním dílu našeho seriálu.

Nacházíte se v posledním dílu našeho seriálu o charteru. První díl vám prozradí více informací o smluvních podmínkách dovolená na lodi. V druhém najdete návod, jak vybrat správnou loď a destinaci. Ve třetím dílu hledejte informace k platbám, pojištění či možnosti najmout si kapitána.

Poslední část našeho cyklu vám konkrétně odpoví na otázku, co vás čeká při příjezdu do vybrané destinace a po převzetí pronajeté lodě. Takže vzhůru na palubu!

Co očekávat po příjezdu?

Přestože budete jistě netrpěliví převzít si svou loď, v tomto případě nejdete přebírat obyčejnou zásilku na poštu. Především si zjistěte, kdy a jak si můžete pronajatou loď převzít. Většina flotil sídli v tzv. marinách, což jsou volně řečeno přístavy. Každý přístav má svého správce a každý přístav má svůj ceník poplatků. Tyto poplatky jsou však už oproti původním částkám zanedbatelné. Máte-li najatého kapitána, poplatky se vás netýkají, vše potřebné zařídí sám.

Co nicméně nesmíte opomenout, je správný čas příjezdu. Většina společností vám předá loď odpoledne až k večeru dne, na který jste si loď objednali. Proto zvolte vhodný čas odjezdu, abyste si například nemuseli shánět hotel, nebo jiné místo k dočasnému ubytování. Vězte, že v mnoha místech je přes poledne hodně slunečno a teplo, chladnější kout se vám proto bude hodit. Opačná situace je samozřejmě v destinacích na severu Evropy.

Nedělejte si žádné velké iluze o tom, že přijedete na místo a budou vás očekávat s červeným kobercem a velkými transparenty. Možná budete muset svou marinu nakonec i hledat, v některých destinacích je tolik lodí, že se můžete snadno ztratit. Slušná charterová společnost vás pochopitelně vybaví vším, co budete potřebovat – kontaktními údaji na pověřenou osobu, telefonní spojení, mapu oblasti včetně zajištění místa parkování pro vaše vozidlo na hlídaném parkovišti.
 
Jakmile naleznete přístav a svého oprávněného správce přístavu, je vždy vhodné chovat se slušně a přátelsky. Úsměv a nějaká ta malá pozornost (pivko, flaška, EURo atd.) udělá naprosté divy (zejména v jižních zemích) a vy díky tomu můžete získat někdy až nedocenitelnou výhodu. Už jen proto, že v případě plavby bez najatého kapitána budete se správcem přístavu nějakou dobu komunikovat a loď ji posléze vracet. Mít ji na své straně je proto skutečně minimálně žádoucí.

Přebírání lodi. Máte očekávat komplikace?

Samozřejmě. Kdo by je nečekal? Někdo vám bude půjčovat majetek v řádu desetitisíců až stotisíců dolarů či EUR a bude chtít mít jistotu, že se mu loď vrátí v původním stavu.

Při převzetí lodi doporučujeme ponechat zbytek „výletníku“ v hotelu nebo na procházce po krásách přístavního města. S sebou vezměte osobu, která se v lodích vyzná. Bez ní totiž můžete splakat nad výdělkem. Nezapomínejte také na jazykové dovednosti, bez nichž se zpravidla neobejdete. Při předávání lodě se držte stále jednoho tématu, teprve až ho vyčerpáte, přejděte na další. Klidně si dělejte poznámky.

Správce se vás může pokusit obalamutit s tím, že vše je na lodi dle inventáře a on nemá moc času. NE! Má dostatek času, a pokud nemá, je to jen jeho problém, ne váš! Žádejte všechny potřebné doklady od lodi, pozornost především věnujte 3 základním typům dokladů (ostatní doklady jsou zpravidla uvedeny ve smlouvě a na lodi je prostě mít musíte, abyste mohli opustit přístav):

  • Check in – Ve své podstatě se jedná o soupis stavu lodi a vnějšího vybavení. Zde bude uvedeno, zda je loď v pořádku, co je na ni v nepořádku, zda má nějaké škrábance (výraznější), prodělala nějakou kontrolu a hlavně kolonka, do které budete moci napsat, co se vám nebude zdát. Dobře si to rozmyslete, než do ní něco nenapíšete, může to být později problém. Máte také právo si vše nechat přezkoušet. Zvláštní pozornost věnujte dražším komponentám lodi, jako jsou plachty, lanoví, elektroinstalace, paluba a motory. (Že jste nezkontrolovali venkovní osvětlení a to nemá žárovku, tomu se už pak jen zasmějete.) Nakonec tento list také podepíšete. Co je v něm uvedeno, to je v něm uvedeno, a to platí. A známé heslo: Na pozdější reklamace nebude brán zřetel.
  • Inventory list – Někdy bývá součástí check in, někdy samostatně. Je to soupis vnitřní a nadstavbového vnitřního vybavení lodi. Pohovky, lednička, stoly, židle atd. Kdo byl už jednou na chalupě, jistě ví, o čem je řeč. Také zde platí, že si můžete vše odzkoušet. Inventory list nebývá zpravidla moc dlouhý, ale zato obsáhlý.
  • Check out – Jde o výstupní list, kterým zase vy předáte loď, a situace se obrátí. Teď to bude správce nebo pověřený zaměstnanec charterové společnosti, kdo bude loď prohlížet a vše kontrolovat. A buďte si jisti, že bude důkladný.

Správce se Vás může pokusit obalamutit s tím, že vše je na lodi dle inventáře a on nemá moc času. NE! Má dostatek času, a pokud nemá, je to jen jeho problém, ne Váš!

Samotná kontrola zabere bezpodmínečně alespoň jednu hodinu. Kdo je více důsledný (a tedy i chytřejší), nenechá nic náhodě a prozkoumá skutečně vše. Nesnažte se kontrolu urychlit, pořád si říkejte, že máte dost času. Nebudete litovat. Pokud vám bude něco na lodi chybět či nebude-li se vám něco zdát, nenechte se odbýt – nedostatek musí být zapsán nebo vyřešen (dohledáním, opravou, dodáním nového předmětu apod.).

Je dobré se seznámit se základními údaji, které se v takovém check in dokumentaci nacházejí. Většina z kolonek má pochopitelně také anglické názvy, o to je to jednodušší, ale nikoliv snadné. Hodí se jachtařský slovník, abyste věděli, co případně zkratky znamenají, nebo si mohli v klidu přeložit některé výrazy, které nemusí ve standardních slovnících najít. Neznalost (stejně jako zákona) neomlouvá. Co podepíše, to podepíšete bez ohledu na to, zda jste věděli, co podepisujete. Dole je stejně jako v každé běžné smlouvě poučení, že všemu rozumíte.

Jaká je dovolená na vodě?

Jakmile si odbudete onen poměrně nepříjemný a do značné míry zdlouhavý kontrolní proces lodi, nic nebrání nasednout a konečně vyrazit! Sežeňte celou svou smečku mořských vlků a vyrazte za kýženými zážitky.

Někdo si už doma naplánuje, kam chce jet. To je v pořádku, ale místní nabídka může být širší, rozmanitější a také levnější. U správce přístavu, nebo ve městě jistě zjistíte další možnosti, jež by vás doma ani nenapadly. Proto je dobré mít jistou představu o tom, co chcete dělat (nevyplývá-li to z účelu vaší dovolené), ale samotné lokace si vybrat třeba hned první noc na lodi. Většina míst nepotřebuje rezervaci a místo k ukotvení zpravidla také najdete. O čem byste ale měli přemýšlet doma, jsou o situace, že kdy se nevydaří počasí. Je dobré mít s sebou nějakou jinou zábavu – počítač (s internetem), karty, kytaru atd.

Pokud počasí přeje vašemu programu, můžete se vydat na nejrůznější dobrodružné mise na pobřeží, lenošení na pláži, kotvení v romantické zátoce a sledování západu slunce, nebo se pustit proti vlnám na širém moři. Pokud zvolíte, že budete přistávat u pobřeží, připravte si rovněž další peníze. Ceny jsou různé, podle toho kde kotvíte – bóje, vesnické přístavy, městské přístavy, jachetní přístavy,… Jachetní přístavy jsou asi nejdražší, ale obvykle nabízí nejširší služby.

Vždy si ale hlídejte stav pitné vody! Při jejím nedostatku se problémy kupí – od vašeho pitného režimu přes vaření k zbavení se mořské soli ze svých těl. Objem pitné vody je dán lodní nádrží na pitnou vodu. Ta je v řádek stovek litrů, ale nedejte se zmást. Pokud se plavby účastní šest lidí, spotřeba rapidně vzroste a ani 300 litrů v takovém případě není mnoho.

Stravování na lodi se nikterak neliší od stravování suchozemských krys. Ano, bohužel, je to tak. Jídla se na nových lodích (1 – 4 roky staré) dají připravit v kuchyňkách, nebo centrech občerstvení (venkovní kuchyňky). K dispozici jsou pochopitelně ledničky, někdy mrazničky. Nákupy budete moci provést právě v přístavech.

Cennosti na lodi mohou být problém. Za příplatek je možné pořídit cestovní trezor, pokud jím už plavidlo není předem vybaveno. Také lodní pokladna by měla být oddělena od zbytku věcí. Je možné využít některé menší skříňky se zámkem, ale není to ono. Navíc, kasičku si můžete koupit už doma a pod zámek do skříňky ji pak dát. Bude to lepší řešení.

Poslouchat předpověď počasí?

Rozhodně ANO! Předpověď počasí, to je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou musíte na lodi dělat. Jak již bylo uvedeno, počasí je dáno podnebím, ale aktuální počasí je pro vás mnohem důležitější. Podle počasí nejenže budete moci upravit svůj denní program, ale především se budete moci připravit na nepříjemné situace. V případě blížící se bouře budete moci v klidu zajet do přístavu a tam bouři přečkat. Je dobré vědět, kde je od vás nejbližší přístav, nebo který můžete vyhledat na aktuální trase. Není radno faktor počasí podceňovat.

Předpovědi se dají sehnat různě. Můžete poslouchat místní rádia (pokud umíte místním jazykem) nebo můžete na VHF kanálech získat tyto informace v angličtině a dalších jazycích. Je zde také další možnost – tištěná podoba předpovědi počasí. Tu vám zajistí ve všech marinách (jachtařských přístavech).