Charter – když nemáte vlastní loď


Nemáte vlastní loď? Nevadí! Možností, kde si pronajmout loď, je nepřeberně. Celá Evropa je pokryta marínami a charterové společnosti vás přímo zaplaví nabídkou svých lodí i kompletních charterů.

Ne všichni si mohou dovolit svou vlastní jachtu. Poplatky za kotvení v marinách a přístavech jsou pro obyčejného smrtelníka těžko dosažitelné, neustálá kontrola proti odcizení také něco stojí (a ne málo), případně údržba samotné lodi rovněž není jednou z nejlevnějších. Naštěstí pro příznivce vln a vody obecně se mohou plavidla pronajímat. A že je skutečně na výběr!

Jaké lodě jsou k dispozici?

 K dispozici jsou všechny druhy lodí, na které pomyslíte. Motorové čluny pro krátké plavby, jež jsou vybaveny zpravidla fly-bridgem a posedem hned za kormidlem, přes motorové čluny pro dlouhodobý pobyt na moři – tzv. motorové jachty. Ty jsou mnohem větší, mají podpalubí, kde můžete spát, trávit čas při nepřízni počasí nebo pokud vyžadujete vyšší komfort. Zcela samostatnou kapitolu pak tvoří pronajímání katamarán, jejichž smysl spočívá v tom, že si je může pronajmout i ten, kdo chce zkusit plachtit, případně je ve skupině někdo, kdo by plachtil rád. Zcela přirozeně jsou k dispozici i plachetnice. Stejně jako u motorových člunů, tak i plachetnice se dělí na plachetnice pro krátkodobý pobyt (pobřežní, vnitrozemské) a námořní plachetnice, jež jsou stejně jako motorové jachty vybaveny mnohem komfortněji. Úplně samostatnou kategorii pak tvoří megajachty. To jsou takové malé plovoucí hotely, mají velmi blízko k hausbótům s tím, že jsou pochopitelně mnohem manévrovatelnější a zvládají větší vlny na rozdíl od jejich vnitrozemských kolegů.
 Mezi velmi časté lodě k pronajmutí patří plavidla Bavaria, Regal, Adria, Quicksilver, Sun Odyssey či Dufour. Obecně vzato patří plavidla Bavaria a Sun Odyssey mezi ty nejrozšířenější a také si je velmi často můžete pronajmout tzv. ve slevě (jsou již starší, případně o ně není takový zájem), nicméně obě uvedené třídy plavidel patří mezi osvědčené stálice vodní scény. Naopak plavidla honosící se jménem Lagoon (katamarány) patří mezi nejdražší plavidla k pronájmu.
 Pro výběr lodě si oživte náš článek o výběru vhodné lodi. Zde jen pár zásadních bodů: uvědomte si, kolik vás pojede, uvědomte si, pro koho je loď určena, důvěřujte raději osvědčeným značkám plavidel, byť jsou starší výroby.

Kam můžete jet?

 Pokud máte svou oblíbenou destinaci, není co řešit. Otázka zní, pokud takovou destinaci neznáte, případně toužíte po změně. Můžete se poptat svých známých. Je to osvědčený způsob. Podají vám své poznatky a vy budete lépe připraveni na skutečnost. Nicméně pokud chcete opravdu dobrodružství, tak si vezměte vodáckou mapu Evropy, zavřete oči, párkrát se otočte a ukažte na nějaké místo na mapě. Na 100 % poblíž seženete nějaký přístav, kde si můžete vypůjčit plavidlo pro své účely. Síť marín cestovních kanceláří a charterových společností je tak hustá, že v každé zemi a v každém moři nějaký přístav najdete.
 Češi si velmi oblíbili Chorvatsko. To se vůbec drží na čele zájezdů i charterů. Je to dáno oblíbeností krajů, dostupností a v neposlední řadě vstřícností místních vůči Čechům. Z hlediska charterů je jistě příjemné, že naše kapitánské průkazy jsou v Chorvatsku uznávány a také proto, že mnoho charterových společností a jachtingových škol umožňuje složit chorvatské kapitánské zkoušky přímo tady u nás. Tudíž jste bez jakýchkoliv problémů s uznáváním průkazů.
 Do kurzu se v současné době dostávají i severské destinace jako Francie, Německo či Irsko. Touží-li vaše srdce po větších dálkách, dost společností nabízí charter ve vodách Karibiku nebo Polynésie. Mějte ovšem na paměti, že čím dále od domoviny, tím méně informací, tím větší odlišnosti v kultuře a chování, tím větší možnosti problémů. Méně ověřené destinace totiž s sebou nesou logické riziko neporozumění si navzájem.

Kolik vás musí plout?

Tak toto není vůbec omezeno. Záleží pouze na vaší představě, kolik vás pojede a jakému typu dovolené dáváte přednost. Můžete jet klidně sami a brázdit na jednotrupé plachetnici vlny širého oceánu jako správný námořní vlk. Nebo můžete s sebou vzít rodinu na palubě katamarány, kde si manželka s dětmi užijí luxusu, koupání, opalování a tak dále, zatímco vy se budete vesele oddávat plachtění. A také vás klidně může jet třicet, protože dnes už si (zejména v jadranské oblasti) můžete pronajmout hotový parník či megajachtu, kam se takový počet lidí bez problémů vleze. K tomu dostanete rovnou nabídku, abyste si projeli některou z předem vyzkoušených tras, takže můžete trávit dny na moři a večer se oddávat radostem přístavního života.

Kolik vás bude takový charter stát?

Asi nejpalčivější otázka. Charter není totiž vůbec nic levného. Společnosti budou od vás požadovat platbu nejméně 4 týdny předem s tím, že už při rezervací budete muset zaplatit jisté procento s ceny, někdy až 50 % ceny a zbytek do 4 týdnů před plánovaným charterem.
 To, kolik budete muset dát za samotnou loď, záleží na tom, o jakou třídu lodí půjde a kdy si plavidlo budete půjčovat. V hlavní sezóně jsou pronájmy plavidel pochopitelně dražší, protože podmínky pro plachtění a pobyt na vodě vůbec jsou nejpříznivější. Rovněž se ceny budou lišit podle vytíženosti a vyhledávanosti marín. 
U porovnatelných plachetnic (Sun Odyssey, Bavaria) si podle třídy připravte částku v průměru okolo 1.500 EUR za týden. U lepších plavidel (např. Bavaria 51) je cena mnohonásobně vyšší, a to až kolem 4.300 EUR za týden. Samozřejmě, jsou v nabídce i luxusnější a výkonnější plachetnice, jejichž cena jde ovšem i nad 8.000 EUR za týden. Motorové jachty začínají u těch starších, méně výkonných, méně vybavených a v neposlední řadě ne příliš známých značek kolem 1.000 EUR za týden. U osvědčených značek (Quicksilever, Adria, Ferretti) a jejich modernějších verzí se cena charteru za týden vyšplhá asi na 4.750 EUR za týden. U motorových lodí třídy Bavaria (např. Bavaria 27) je možné pak počítat s částkou kolem 3.000 EUR za týden, což je jistě přijatelnější. Katamarány (slušnější) začínají s pronájmy asi na 2.500 EUR za týden. Pokud byste měli zájem o takovou Lagoon 410, musíte si připravit (podle stáří, opotřebení a v neposlední řadě maríně) částku od 2.700 EUR po asi 5.500 EUR za týden. Většina charterových společností toto plavidlo pronajímá kolem částky 4.500 EUR za týden.
 K tomuto je ovšem nutné připočíst ještě další související výdaje. Určitě budete potřebovat aspoň 500 EUR jako kauci za charter. Tuto je možné si pojistit a vřele vám to doporučujeme, protože se tím vyhnete její plné ztrátě. Také počítejte s poplatky v přístavech, které se mohou vyšplhat až na několik desítek EUR – zpravidla tak do 100 EUR. Pokud se rozhodnete využít služeb přístavů, pak počítejte další peníze navíc. Nu a v neposlední řadě, neopomeňte, že budete chtít možná navštívit místní pamětihodnosti, okusit místní kuchyni nebo se jen tak svést v tamních povozech.