Sun Odyssey 43 pro charter stvořená


Každý od své jachty očekává něco jiného. Někdo touží po rychlosti, někdo po plavbyschopnosti, jiný po prostoru či luxusu. Co však můžete za své peníze očekávat od Jeanneau Sun Odyssey 43?

Jeanneau Sun Odyssey 43 je na první pohled skrz-naskrz charterová jachta. Dvojlůžkové zadní kajuty, tři lůžka v salóně, kajuta v přední části s dvojlůžkem. To je jedenáct lůžek jen na 43 stopách. Je fantastická pro přátele a rodinu k týdennímu užívání si středomořského slunce, není však tím, co by chtěl průměrný majitel, který se rád plaví. Ten by určitě víc vepředu ocenil prostornější kajutu majitele s přilehlou koupelnou.

A to je to, v čem v Jeanneau vymysleli inteligentní trik, že se sama transformuje ze čtyřkajutové na tříkajutovou. Příčka se drážkami v palubě odsune a může být přemístěna tak, aby se vnitřní dispozice jachty změnila. Je to technika, kterou používají také designéři superjachet. Tato změna zabere tak jednu, maximálně dvě hodinky, ale umožní charterové lodi, aby se změnil na verzi podle požadavků majitele. Není to sice něco, co vyžadují všichni majitelé, ale je to jedinečný prvek, který může být pro někoho při koupi rozhodující.

Ubytování

Salón

Testovaná plachetnice byla postavena již v roce 2002 a ihned od počátku byla pronajímána. Plachtí na moři více jak sto dní v každém roce od svého uvedení do provozu, to je čtyřikrát více jak průměrná jachta. I přes tuto těžkou službu vypadá, že je v dobré kondici a vydrží ještě velmi dlouho. V podpalubí je dost světla a prostoru, ale je naprosto nemožné dostat posádku s maximálním počtem členů (11) okolo sezení ve tvaru písmene U a lavice. Stůl v salóně se dá složit a vznikne tak dvojlůžko. Vyplněním místa pod navigačním stolem se vytváří dvoumetrové lůžko.

 

Kolem stolu v salónku se pasažéři plně obsazené lodi těžko naskládají.

 

Navigační prostor

Navigační stůl je na levoboku a je na něm dostatek místa pro mapu v plné velikosti. Na boku je příruční skříňka pro dalekohled a pro všechny běžné věci navigačního stanoviště. Panel s pojistkami je velký a elektronické vedení je dobře označené.

 

Navigační prostor poskytuje dostatek místa i pro prohlížení map.

 

Přední kajuty

Plachetnice je nastavena v charterové formaci s tradiční přední kajutou a úzkou kajutou k pravoboku s dvěmi přičnami. Přední a středová příčka této kajuty se dá přemístit a vytvořit tím masivní kajutu s příslušenství. Dvojlůžko je 1,95 metrů dlouhé, zatímco pričny mají na délku 1,88 metrů. Vrchní přična se dá složit.

Zadní kajuty

Kajuty na kormě jsou téměř identické. Jejich příčky se také mohou přemístit, aby mohli vytvořit větší lůžka nebo pracovní místnost. Lůžka jsou velkorysá - 2,13m dlouhé a 1,63 metrů široké. Světlá výška je dobrá a dva otvory poskytují přiměřenou ventilaci. Kajuta na levoboku má dveře přímo do zadní koupelny - buď je to požehnání nebo prokletí.

Kuchyňka

Masivní chladnička, 60 cm hluboká dokazuje, že tato jachta byla přednostně navržená pro plachtění a pronajímání v teplých oblastech. Pracovní plocha je velkorysá a zahrnuje dvojdřez a přiměřené skladovací kapacity.

Dostatek místa v kuchyni potěší lodního kuchaře

Příslušenství

Vzadu za navigačním stolem na levoboku je hlavní koupelna se závěsem oddělucícím morkou zónu. Koupelna je excelentní, je v ní velké osvětlení a malý otvor. Závěsná skříňka s dobrou velikostí je pohodlně blízko lodních schůdků. Přední koupelna, opět na levoboku, je stísněná, ale i přesto s dobrým skladovacím prostorem.

Na palubě

Kokpit

Skutečnost, že je plachetnice navržená hlavně pro plavby na slunci, je viditelná také v kokpitu. Dvě kormidla a rozumně snížené sezení na kormě umožňují lehký přístup ke koupací plošině otěže hlavní plachty jsou kromě pohybu na vyvýšené palubě. Velký fixní stůl na kokpitě poskytuje užitečnou oporu při naklánění lodě. Snižující se sedadla a podpory pro nohy ukazují, že Sun Odyssey 43 je víc než jen k opalování. Úložný prostor není příliš velký, i když na kormě je jedna velká skříňka pro odrazníky a objemnou výstroj.

 

Záď lodi poskytuje dostatek místa ke kormidlování i snadný přístup ke koupací plošině

 

Boční paluby

Otěže kosatky jdou podél vnitřní hrany bočních palub a pozice plavidla se může upravovat z kokpitu. Úpony jsou vedené k samostatné kruhové desce. Týkové držadlo vede od kokpitu ke stěžni. „Vrátka“ v jistících lanách mohou být otevřená, když je jachta přivázaná podél pontónu.

Přední paluba

Střecha nad kajutami klesá dolů téměř až k navijáku vytvářejíc malý prostor přední paluby. Na druhou stranu tím zachovává dole přechodovou výšku. Kotevní skříňka je velmi hluboká s místem pro množství žetězů a nějaký dodatečný úložný prostor. Linie skládání kosatky je vedená křížem přes přední palubu ke střeše nad kajutami: minimální tření, ale maximální nebezpečí zakopnutí.

Menší prostor na přídi je daní k zachování průchozí výšky uvnitř lodě

Takeláž

Plachetnice má vlastní originální U-Sparsový stěžeň podpořený lanem na hlavě stěžně s dvěmi vzpěrami, předními a zadními spouštěči, přerušovanými středovými a vrchními úpony. Vnitřní lano upínající stěžeň dopředu dolů, když se nepoužívá, je vedené k palubě na levoboku. Lanoví této jachty obstálo, vzhledem k úskalí pronájmu, velmi dobře a závěs ráhna se vyznačuje jen nevýrazným opotřebováním. Lodní ráhno je relativně vysoké a schůdek, který je při patě stěžně, pomáhá posádce dosáhnout na hlavní plachtu, aby ji mohli přichytit na vztyčovací lano. Všechna lana jsou vedená do zadní části.

Výkon

Ve větru

Jachta dokázala za krátkou chvilku dosáhnout rychlosti 5,8 uzlů v 35-40° proti 14uzlovému větru. Velmi dobře reagovala na kormidlo a směřovala napříč 85°. Počáteční sklony k zadržování v náporech větru byly odstraněny vybalancováním plachet. Nicméně plachetnice si poradila i v situaci, kdy jsme zůstali zaskočení v 50 uzlech. Podobně, jako je to u všech moderních velkoobjemových plavidlech, je včasné stažení plachet považování za správný postup. Vítr klesl na 11 uzlů, ale rychlost stoupla na 6,5 uzlu poté, co se plachetnice otočila na boční vítr. Kosatka a hlavní plachta jsou mimo dosah kormidelníka, takže automatické řízení nebo posádka jsou nevyhnutelné.

Při „plavbě na motýľa“ (kosatka a hlavní plachta jsou na opačné straně) se plachetnice chovala velmi dobře, dělala 4,5 uzlu jen při zdánlivé bríze.  V kokpitě nejsou žádné sekundární navijáky, i když na rámu jsou pro ně určena místa.

S motory

Motor Volvo s 55 koňskými silami poskytuje energii a se stlačenou klapkou ostře vyrazí kupředu. Za pokojných podmínek robí osm uzlů a při 2 400 otáčkách motoru brázdila rychlostí 7,1 uzlů. Plachetnice byla lehko manévrovatelná a hladce se klouzala také zpětným chodem z přístavu bez nepříjemných známek odporu. Lodní schůdky se dají naklánět nebo složit úplně, aby byl umožněn dobrý přístup k motoru.

 

Hlavní technické parametry
Design Daniel Andrieu
Celková délka 12,84 metrů
Délka na vodorysce 11,43 metrů
Nejširší místo 4,19 metrů
Ponor 2 metry
Výtlak 9 300 kg
Balast - v hloubce 3 160 kg
Oplachtění 92 m2
Nádrže na palivo 200 litrů
Nádrže na vodu 400 litrů
Počet lůžek 4 - 11
Motor 55 hp Volvo / 75 hp Yanmar
Cena 90 - 120 000 £

 

Verdikt

Plachtění na charterové lodi umožňuje letmý pohled do budoucnosti a Sun Odyssey 43 stárne dobře, když zvážíme neustále využívání námi půjčené lodě. Její spoje jsou i po sedmi letech neustáleho používání  pevné a závěsy a kování zvládají zátěž dokonale. Pod plachtami vás odmění, je schopná dobrých časových přesunů, ale není to loď, od jejíhož kormidla se můžete vzdálit.  Není zrovna vhodná pro plachtící pár, ale pro rodinu nebo skupinu přátel by mohla být ideální.