Kotva jako základ (díl 2.): Víte, jak na kotvu vyzrát?


V prvním díle krátkého seriálu vám Napalubu přineslo základy, bez nichž se při kotvení neobejdete. V druhém díle vám ukážeme, jaké nástrahy vás mohou potkat, když už máte pro kotvení ideální místo.

Pokud budete kotvit poprvé s lodí, která není vaše, měli byste si ověřit, kde se nachází kotevní vrátek, jeho spínač i pojistka. Ideální je, se před kotvením domluvit na komunikaci mezi kormidelníkem a osobou, která bude kotvu spouštět. Pokud se nacházíte na lodi, která je menší, obvykle stačí na sebe zavolat. Na větších lodích je příhodné, domluvit si signalizaci. Stejně tak vás může překvapit i horší počasí nebo vítr, ve kterém se neuslyšíte. Domluvená signalizace se proto hodí v každém případě.

Na co pozor:

Kotevna: Někdy se stane, že posádka zapomene zajistit víko od kotevny a vznikají tak zcela zbytečné úrazy. Proto vždy víko zkontrolujte a nepodceňujte jeho váhu – může to pěkně bolet.
Hloubka kotvení: Ten, kdo bude spouštět kotvu, potřebuje ke svému úkolu také nezbytné informace. Musí bezpodmínečně vědět, v jaké hloubce se loď chystá kotvit, aby mohl popouštět kotevní řetěz. Správné kotvení se vyznačuje tím, že je většina kotevního řetězu umístěna na dně. Délka vypuštěného řetězu by měla odpovídat alespoň trojnásobku hloubky, ve které se chystáme kotvit. Při nepříznivém počasí je dobré řetěz ještě více popustit, klidně až na sedmi násobek hloubky. Délku vypuštěného řetězu v ideálním případě kontrolujeme pomocí měřiče k tomu určeného, jinak nám pomohou značky na řetězu.
Zakotvení: Jakmile víme, že jsme vypustili dostatek řetězu, zařadíme neutrál a necháme loď posunout tak, aby se řetěz nenapnul.
Závěrečná kontrola: První zakotvení vůbec nemusí být úspěšné. Abyste si byli jistí, že vaše loď skutečně drží tam, kde má, je třeba si vzít náměry a sledovat, zda loď skutečně drží polohu, kterou zaujala bezprostředně po ukotvení. Jestliže se nám zdá, že kotva drží, můžeme loď opustit. Přesto je dobré opět hlídat polohu lodi podle orientačních bodů a neustále sledovat z pobřeží, zda loď skutečně kotví, jak má.
 
První díl o základech kotvení najdete tady.