SERIÁL: Jak se stát kapitánem (díl 1.)


Uvažujete o tom, že byste se stali kapitánem své lodi? Nevíte, co můžete od kapitánských kurzů čekat? Pak je seriál o kapitánských kurzech určen právě pro Vás! Vzhůru do tajů jachtingu!

Budou Vás oslovovat „kapitáne!“

Jachting se stává čím dál více populárnějším sportem či využitím volného času. Charterové společnosti nabízí jak vnitrozemní chartery, tak i chartery při pobřeží či na volném moři. O charterech a jak se na ně připravit již pojednávala originální série našeho magazínu „Charter“, kterou si můžete přečíst, pokud uvažuje o možnosti pronajmutí si lodě.

SERIÁL: Jak se stát kapitánem

Díl první: Jak začít?

Díl druhý: Kapitánské průkazy malých lodí

Díl třetí: Průkazy pro námořní jachty

Je však jasné, že když se na podobnou plavbu vydáte, někdo z účastníků zájezdu je povinen mít kapitánské zkoušky, nebo musí mít zájezdníci pronajatého kapitána profesionála. Ten není zadarmo, zabere místo na lodi, okrade Vás o soukromí mezi přáteli a navíc se okrádáte o jednu z nejlepších věcí na celém svém pobytu! Tak proč si neudělat vlastní kapitánské zkoušky a nepředvést přátelům, že i ze suchozemské krysy se může stát zkušený námořnický vlk?

Během prvních výprav vás bude učit zkušený kapitán.

Kapitánské zkoušky potřebujete zejména u plavidel. Vyžadovány jsou bezpodmínečně na moře a příbřeží oblasti a ne všechny kapitánské zkoušky vykonané v České republice jsou uznány jako ekvivalenty kapitánských průkazů (průkazů lodivoda) tamní země. Buďte však klidní – v současnosti nejvyhledávanější destinací je Chorvatsko, a to české kapitánské průkazy uznává. Pokud byste jeli do státu, kde tomu tak není, musíte vykonat kapitánské zkoušky tam, a to buď v místním jazyce, nebo angličtině.

Kde se můžete stát „kapitánem s licencí“ a jaké základní licence jsou?

 Kde že můžete takové zkoušky získat? Varianty máte dvě. Buď si sami zajdete do některé ze škol jachtingu (není jich u nás málo), nebo využijete rozšířených služeb charterové společnosti a složíte kapitánské zkoušky přes tuto společnost. Prakticky to ovšem funguje tak, že charterová společnost vás pošle do školy jachtingu, se kterou má smlouvu. Každá škola jachtingu má své vlastní metody a svá vlastní pravidla. Ty solidnější vám nabídnou nejen to, že vás naučí ovládat loď, ale také teoretickou průpravu, kondiční jízdy a možnost zvolit si, na jaké lodi chcete testy absolvovat. Zpravidla jsou to větší školy, které si to mohou dovolit. Tím nezhodnocujeme ani nepomlouváme menší školy, jež mohou mít také výborné instruktory a poskytnou kvalitní výcvik.

Už na začátku je dobré vědět, o jaký jachting máme vlastně zájem. Zdali o sportovní či rekreační. Podle toho se dá rovněž vybrat vhodný kurz. Každá škola, pokud není zaměřena pouze na určitý typ jachtingu, má několik kurzů – od kurzů pro nováčky po profesionální sportovní kurzy. Takové dělení je nejen praktické, ale rovněž umožňuje začátečníkům lépe vplout do tajů jachtingu, než kdyby byli ve skupině již zkušenějších jachtařů. Rozhodně nepřeceňujte své znalosti a schopnosti a nebojte se, že budete za hlupáka, když raději zvolíte kurzy pro začátečníky. Naopak, ukáže se to jako velmi prozíravé, protože v pokročilých kurzech se má za to, že nějaké znalosti už máte a instruktor ani ostatní účastníci se k nim nevrací, berou je jako samozřejmost.

Můžete se těšit na to, že vám loď i posádka budou k dispozici.

Kurzy jsou rovněž rozděleny pro získání vnitrostátních kapitánských průkazů a pro získání námořních kapitánských průkazů. Proto je dobré vědět, kde vlastně chcete poté trávit svou dovolenou, nebo provozovat sporty. Vnitrostátní kapitánské průkazy vám také umožní vyjet na pobřežní část moře, ale pouze na omezenou vzdálenost (0,75 námořních mil, někdy až 1 námořní míli). A tuto vzdálenost je nutné hlídat, protože můžete být zastavení námořní policií či pobřežní hlídkou státu, v jehož vodách plujete. A není příjemné pak vysvětlovat, proč jste mimo povolenou vzdálenost. Zdá se to jako banalita, ale předpisy předpokládají, že jste oprávněni mít na palubě i další cestující, a že riskujete nejen svůj, ale i jejich život. 

Námořní průkazy vás pak opravňují vyjet na širé moře a užívat si jen vašich přátel, pokud je s sebou berete, vaší lodě a volnosti. Někdy se ještě vyskytuje varianta pobřežních průkazů. Ty se liší od vnitrozemských tak, že zvětšují vzdálenost, kterou můžete dosáhnout od pobřeží. Jelikož se jedná o netradiční prvek a ne všechny státy jej uznávají, tak je nesourodá i vzdálenost, jíž můžete dosáhnout. Obecně se dá říci, že můžete doplout tam, kde končí výsostné teritoriální vody onoho státu.

A důležitá drobnost: Všechny kapitánské kurzy, které jsou poskytovány pro rekreační účely, opravňují své držitelé řídit plavidlo pouze za dne!

Jak kurzy probíhají?

 Rozhodně si nepředstavujte, že to bude podobné jako s autoškolou. Na tyto kurzy si prostě budete muset vyhradit čas. A nebude to jen pár hodin. Záleží na škole, ale zejména praktické části kurzů jsou obvykle o víkendech. Budete tedy potřebovat minimálně jeden celý víkend volno. Méně častou variantou jsou pak týdenní soustředění, při němž docházíte třeba na 2 – 6 hodin denně. Z hlediska času je to dost nepraktické, ale i tato varianta je na našem trhu nabízena. V kurzu se seznámíte s tím, jak máte postupovat před samotným vyplutím, jak prakticky aplikovat nabyté znalosti z teoretických kurzů ohledně map, navigace, počasí a tak dále. Důležitou součásti praktických kurzů je nácvik nouzových situací. Zde byste měli dávat obzvláště pozor, protože strýček příhoda může opravdu přijít příhodně.

Teoretické kurzy je možno absolvovat také na vodě, kdy vám v praxi rovnou vysvětlují teoretické znalosti. Většina zájemců, ale i škol jachtingu raději volí oddělené výuky. Teorie samostatně – samostudiem, nebo ve skupinách ve třídě – a praktická část jen s náznakovým opakováním teorie také samostatně. Během teoretické části kurzů si osvojíte znalosti nejen z námořnického pojmosloví, ale také se dozvíte o tom, jak pracovat se základním vybavením na lodi (například kotvou, kompasem, mapami), jakými pravidly se musíte řídit v pobřežních vodách a jakými v mezinárodních vodách, jak správně naplánovat trasu a tak dále.

Co vás řeká v teoretické části kurzů? Jaké znalosti po vás budou učitelé chtít? To vás čeká v další části našeho seriálu příští pátek.