Vybíráme loď: plachetnici, nebo motorovou jachtu?


Jak začít s výběrem nové lodi? Poradíme, jak byste měli postupovat při zvažování takto náročné investice. Svůj význam mají nejen peníze potřebné k pořízení a náklady na provoz, ale také účel a četnost využití lodě.

Všechny lodě mohou být rozdělené na motorové a plachetnicové. Samozřejmě je mnohem jednodušší naučit se kormidlovat motorovou jachtu jak jachtu plachetnicovou. Na motorové jachtě je komfort pasažerů a posádky neporovnatelně vyšší jak na plachetnici. Motorová jachta má silnější tah jak plachetnice a obyčejně má také vyšší rychlost. A navíc, není potřeba osadit vysoký stěžeň, koupit drahé plachty, blokovat palubu navijáky, lany a dalším plachetnicovým haraburdím.

Na druhou stranu motorá jachta s sebou jistě přináší vyšší náklady. Je potřebné nainsatlovat dva motory, aby se z lodi nestala hračka vln v případě, že jeden z motorů odejde. A také neustála spotřeba paliva si vyžaduje jeho permanentní doplňování, což znamená další a nikdy nekončící náklady.

Rychlost a výkon motorové jachty proti vyššímu bezpeční a nížším nákladům plachetnice

Motor, respektive objem nádrže, má taky svá omezení a dlouhé výlety,  na které byste se rádi vydali s motorovou jachtou, jsou předem dané palivem a jeho množstvím. Také stabilita motorové jachty je mnohem nižší jak stabilita kýlové jachty, proto se člověk při vichřivi bude bezpečněji cítit na palubě plachtící kýlové jachty. A obecně se vzdouvající moře lépe snáší na plachtících lodích. Když vezmeme do úvahu, že za právo využívat větru je potřebné zaplatit jen při nákupu plachet a stěžně, tak se dá vidět enormní ekonomický potenciál.

Také berte v úvahu impozantnost plavby pod plachtou a ekologickou čistotu. I když na plachetnici je pochopitelně také motor, ten je používaný pouze jako pomocná síla v případech, kdy se nedostává větru nebo jsou omezené možnosti manévrování.

Jaké rozměry by měla mít jachta?

To závisí na účelu, ne který je využívána. Měli byste si určit, či bude sloužit na víkendové plavby, nebo na dlouhé výlety přes moře a oceány. Na základě toho je třeba určit počet kajut pro majitele a pro pasažery. Čím větší je jachta, tím dražší je její výstavba. To je axiom. Na vybudování 15 metrů dlouhé jachty se vynaloží v průměru 10 tisíc pracovních hodin. A to jen tehdy, jestliže je výroba organizována profesionálně.

Dále to samozřejmě závistí od rozměrů místa, kde si chcete nechat jachtu postavit. Odtud bude nevyhnutelné jachtu dopravit na místo spuštění. Tak, konečně už dozrává nějaká představa ve vaší hlavě a vy už máte přibližně definováno, co byste asi tak chtěli? Pak už jen vybrat společnost a designéra.

Projektant je zárukou kvality

Na světě existuje mnoho designérských společností, které se velmi rády ujmou toho, aby naprojektovaly vaší jachtu. I když objednat si takový projekt, je dost drahá věc. Ale jsou i takové společnosti, které vyrábějí standardizované projekty a rády spolupracují s domácími stavitely.

Jméno slavného designéra může významně zvýšit cenu jachty

Každá společnost vám pomůže vybrat projekt, pošle vám katalog, potom vám zašle za malý poplatek (pár set korun) materiál k prostudování, ve kterém naleznete přibližně načrtnuté návrhy a projektce vámi vybrané jachty. Bude tam i specifikace materiálů potřebných na výstavbu na základě vámi vybraného materiálu a metod. V tomto pláně můžete udělat své vlastní změny v nákresech, které v hlavních rysech vezme designér do úvahy. Potom budete muset zaplatit za návrhy projektu, které budou vyrobené s naprostou přesnotí.

Kvalitní společnost vám také bude poskytovat zdarma konzultace po dobu několika let. To je také velmi důležité, protože jméno autora projektu vaší jachty bude hrát významnou úlohu při registraci jachty, při jejím prodeji, při určování ceny jako předmět záruky určitého kreditu. Jméno projektanta může stát desetitisíce eur.