Přívěsné lodní motory: jak se v nich vyznat?
Sezona na vodě se pomalu blíží a pokud patříte mezi ty, kteří si plánují pořídit pro svou loď či člun přívěsný motor, měli byste si začít vybírat. Pomůžeme vám najít ten správný.

Na českém trhu jsou v současnosti k mání lodní závěsné motory značek Yamaha, Suzuki, Tohatsku, Mercury, Selva, Honda, Johnson a Evinrude, což jsou výrobci světové úrovně i kvality. Motory těchto firem, stejně jako dalších zahraničních výrobců, můžeme v zásadě rozdělit na čtyři kategorie:
- podle počtu válců
- podle počtu pracovních dob
- podle objemu
- podle užití
Pro nejmenší
Nejjednodušší pomocné motory pracují s jedním válcem, jednou rychlostí vpřed a objemem maximálně 100 ccm ve dvoutaktním režimu. Tento typ přívěsných motorů užijete hlavně tehdy, máte-li menší člun, rybářskou loďku nebo menší plachetnici, kde vám může jednoduchý motor sloužit jako pomocná síla. Výkony nejmenších motorů se totiž pohybují v rozsahu od 2,5 k/ 1,85kW do 5k/3,68kW.
Střední síla
Jestliže je vaše loď delší než čtyři metry a rádi byste jej využívali především pro sportovní účely (závodění, tažení vodního lyžaře apod.), potřebujete nabrat větší rychlost. V takovém případě se hodí motor o velikosti alespoň 30k/ 22,1kW. Tyto motory jsou ve většině případů ovládány dálkově, mají obvykle elektrický startér, zpátečku a přídavné doplňky podle jednotlivých výrobců.
Nejsilnější motory
Jestliže sáhnete po přívěsném motoru o objemu větším než 50k/36,8kW, pak by měla mít vaše loď více než pět metrů. Tyto motory mívají komfortní ovládání, elektrický startér a snadno se s nimi manipuluje. Dostatečně velká nádrž na palivo dovoluje i celodenní výlety po přímořských ostrovech.
Pro skutečné sportovní nadšence se pak hodí motory nad 90k/66,7kW. Oceníte na nich hlavně zrychlení a bohatého příslušenství, které dostanete v základní výbavě motoru.
Ať už se nakonec rozhodnete pro kterýkoliv motor, vždy se pokuste srovnat cenu a kvalitu u různých prodejců. Pokud kupujete loď i motor současně, bývá výhodné oboje zakoupit u stejného dealera.
Zastaralé modely
Pokud už přívěsný motor máte, ale obáváte se, že nesplňuje přísné podmínky Evropské unie o provozu lodí, raději si své vybavení překontrolujte.
Předpis EU 2005/2006 neurčuje, jaké motory se smí používat. Jezdit se prostě dá se všemi, které jste si legálně koupili. Nelze zpětně zakázat provoz něčeho, co v době prodeje před několika lety bylo v pořádku. Tato norma určuje jen to, jaké motory budou smět obchodníci dovézt do EU. Od 1.1.2006 je omezen dovoz do EU čtyřtaktů nesplňujících emisní limity. A od 1.1.2007, je omezen dovoz dvoutaktů. Motory dovezené dříve a ty, které mají obchodníci na skladě, se mohou prodávat dále až do vyprodání zásob. I když nesplní emise. Pouze nikdo nesmí dovézt do EU další motory nevyhovující této normě.
Platí jasná zásada: Jakýkoli motor legálně koupený můžete používat kdekoli, kde je povolen provoz spalovacích motorů. V České republice není žádné omezení týkající se provozu motorů, které nejsou starší než 25 let. Pouze potřebujete splnit prohlídku lodě u Státní plavební správy.
Co na to výrobci?
Výrobci kvůli striktním pravidlům unie o překot vyvíjejí nové modely čtyřtaktních motorů, vesměs s počítačem řízeným vstřikováním paliva. Zejména u větších motorů se přestávají vyrábět staré karburátorové motory. Nové motory se vstřikováním mají několikanásobně nižší emise výfukových plynů, jsou tiché a čisté.
Stejně jako u čtyřtaktů, tak začínají být na trhu i dvoutakty s přímým vstřikem. Překvapivé je, že velmi často jsou ještě mnohem tišší a čistší než ty nejnovější čtyřtakty. Firma Mercury přišla již před nekolika lety s řadou motorů Optimax - dvoutakt s přímým vstřikem. Firma OMC ve stejné době uvedla na trh své modely Ficht. Japonská firma Tohatsu zase nabízí modely TLDI - dvoutakt s nízkotlakým vstřikem do spalovací komory.
Hybrid.cz
- Mercedes-Benz EQA: atletický crossover s 66,5kWh baterií a dojezdem 426 km
- Tesla snížila v Evropě cenu elektromobilu Model 3
- Siemens představil 300kW ultra-výkonnou dobíjecí stanici
- GM se bojí Rivianu, v Kanadě vyrobí vlastní elektrické dodávky
- Základní verze Porsche Taycan nově v Německu od €83 520