Přívěsné lodní motory: jak se v nich vyznat?


Sezona na vodě se pomalu blíží a pokud patříte mezi ty, kteří si plánují pořídit pro svou loď či člun přívěsný motor, měli byste si začít vybírat. Pomůžeme vám najít ten správný.

Na českém trhu jsou v současnosti k mání lodní závěsné motory značek Yamaha, Suzuki, Tohatsku, Mercury, Selva, Honda, Johnson a Evinrude, což jsou výrobci světové úrovně i kvality. Motory těchto firem, stejně jako dalších zahraničních výrobců, můžeme v zásadě rozdělit na čtyři kategorie:

 

  • podle počtu válců
  • podle počtu pracovních dob
  • podle objemu
  • podle užití

 

Pro nejmenší

Nejjednodušší pomocné motory pracují s jedním válcem, jednou rychlostí vpřed a objemem maximálně 100 ccm ve dvoutaktním režimu. Tento typ přívěsných motorů užijete hlavně tehdy, máte-li menší člun, rybářskou loďku nebo menší plachetnici, kde vám může jednoduchý motor sloužit jako pomocná síla. Výkony nejmenších motorů se totiž pohybují v rozsahu od 2,5 k/ 1,85kW do 5k/3,68kW.

 Pomocné motory s malým objemem se hodí hlavně pro menší lodě.

Střední síla

Jestliže je vaše loď delší než čtyři metry a rádi byste jej využívali především pro sportovní účely (závodění, tažení vodního lyžaře apod.), potřebujete nabrat větší rychlost. V takovém případě se hodí motor o velikosti alespoň 30k/ 22,1kW. Tyto motory jsou ve většině případů ovládány dálkově, mají obvykle elektrický startér, zpátečku a přídavné doplňky podle jednotlivých výrobců.

 

Nejsilnější motory

Jestliže sáhnete po přívěsném motoru o objemu větším než 50k/36,8kW, pak by měla mít vaše loď více než pět metrů. Tyto motory mívají komfortní ovládání, elektrický startér a snadno se s nimi manipuluje. Dostatečně velká nádrž na palivo dovoluje i celodenní výlety po přímořských ostrovech.
Pro skutečné sportovní nadšence se pak hodí motory nad 90k/66,7kW. Oceníte na nich hlavně zrychlení a bohatého příslušenství, které dostanete v základní výbavě motoru.

 Výběr motoru nepodceňujte. Prostudujte nabídku na trhu.

Ať už se nakonec rozhodnete pro kterýkoliv motor, vždy se pokuste srovnat cenu a kvalitu u různých prodejců. Pokud kupujete loď i motor současně, bývá výhodné oboje zakoupit u stejného dealera.

 

Zastaralé modely

Pokud už přívěsný motor máte, ale obáváte se, že nesplňuje přísné podmínky Evropské unie o provozu lodí, raději si své vybavení překontrolujte.
Předpis EU 2005/2006 neurčuje, jaké motory se smí používat. Jezdit se prostě dá se všemi, které jste si legálně koupili. Nelze zpětně zakázat provoz něčeho, co v době prodeje před několika lety bylo v pořádku. Tato norma určuje jen to, jaké motory budou smět obchodníci dovézt do EU. Od 1.1.2006 je omezen dovoz do EU čtyřtaktů nesplňujících emisní limity. A od 1.1.2007, je omezen dovoz dvoutaktů. Motory dovezené dříve a ty, které mají obchodníci na skladě, se mohou prodávat dále až do vyprodání zásob. I když nesplní emise. Pouze nikdo nesmí dovézt do EU další motory nevyhovující této normě.

 

Platí jasná zásada: Jakýkoli motor legálně koupený můžete používat kdekoli, kde je povolen provoz spalovacích motorů. V České republice není žádné omezení týkající se provozu motorů, které nejsou starší než 25 let. Pouze potřebujete splnit prohlídku loděStátní plavební správy.
 

Co na to výrobci?

Výrobci kvůli striktním pravidlům unie o překot vyvíjejí nové modely čtyřtaktních motorů, vesměs s počítačem řízeným vstřikováním paliva. Zejména u větších motorů se přestávají vyrábět staré karburátorové motory. Nové motory se vstřikováním mají několikanásobně nižší emise výfukových plynů, jsou tiché a čisté.

 

Stejně jako u čtyřtaktů, tak začínají být na trhu i dvoutakty s přímým vstřikem. Překvapivé je, že velmi často jsou ještě mnohem tišší a čistší než ty nejnovější čtyřtakty. Firma Mercury přišla již před nekolika lety s řadou motorů Optimax - dvoutakt s přímým vstřikem. Firma OMC ve stejné době uvedla na trh své modely Ficht. Japonská firma Tohatsu zase nabízí modely TLDI - dvoutakt s nízkotlakým vstřikem do spalovací komory.