První pomoc pro zatopený motor


Může se to stát. Necháte loď blízko pobřeží a motor vám zalije příliv. Máte ji uschovanou doma ve vnitrozemí a stejně ji „dostane“ nečekaná povodeň. Víte, co dělat, když se motor dostane pod vodu? Poradíme vám.

Ačkoliv to na první pohled vypadá hrůzostrašně, ve skutečnosti jsou lodní motory konstruovány do těžkých podmínek, a hned tak něco je nezničí. I když je váš motor celý pod vodou, fakt, pravděpodobnost, že jej nakonec rozjedete, je dokonce docela velká. Obrňte se trpělivostí a dodržujte jednotlivé body sušení.

Rozhodně nezapínat

To, co vás zřejmě napadne jako první je, že se pokusíte motor uvést do provozu. Odborníci však v takových případech radí hlavně nestartovat! Pokud byste se pokusili motor nahodit startovací šňůrou nebo elektrickým spouštěčem, hrozilo by jeho poškození. Nejspíš by se vám tak podařilo deformovat hřídel, ojnici, popřípadě pístní čep nebo kroužky. Zkuste proto v prvé řadě odolat a motor nestartujte.
Zjistěte si, kde nejblíže jsou od vás lodní opravny, a jestli by se vám taková oprava u odborníka vyplatila. Na zaplavený motor se totiž bez problému můžete podívat i vy, jen je třeba vyhradit si dostatečné množství času.

Motor je složité zařízení se spoustou součástek, které musíte vysušit.

Pryč s vodou

Je jasné, že váš motor bude plný vody, která musí pryč. Proto odpojte pojistku a začněte s postupným vyléváním. Motor se snažte naklánět na všechny strany, aby voda vytekla i z malých otvorů. Vodou z hadice se nebojte ostříkat nečistoty, kabeláž i díly zapalování a setrvačník. Důkladně očistěte i mezeru mezi pólovými nástavci cívek a setrvačníku. Pamatujte, že při zatopení se do vašeho motoru nikdy nedostane jen voda, ale i bahno, kamínky a další nečistoty, které mohou motor nenávratně poškodit.
Jakmile budete mít tuto první fázi za sebou, vrhněte se na všechnu vodu u pístu v karteru. Vodu nad pístem snadno odstraníte, když odšroubujete zapalovací svíčky. Vodu v karteru odstraníte povolením odvodňovacích šroubů nebo otvorem pro sání.

 

Pokud byste se pokusili motor nahodit startovací šňůrou nebo elektrickým spouštěčem, hrozilo by jeho poškození.

Olejová péče

Jak je známo, olej má výborné schopnosti vytlačovat vodu, a tak ho použijte v další fázi čištění. Zbytky kapek, které se vám nedaří dostat z motoru přirozenou cestou, olej spolehlivě odstraní. Odvodněný motor protáčejte velmi pomalu rukou za setrvačník a do prostoru karteru stříkejte olej.  Ten pak použijte i na další díly – startér, táhla, plyn a zapalování.  Ochráníte je proti korozi. Motor se sejmutými kryty nechte v suchém místě, které je dobře odvětráváno.
Prvním vysušením jste motoru pomohli natolik, že s největší pravděpodobností přežije bez újmy.  Teď svůj motor co nejdříve dopravte do servisu, kde se postarají o jeho nejdrobnější části.