Skončí monopol GPS? Možná již v nejbližších letech


Již po více než deset let nám GPS zprostředkovává přesnou navigaci všude po světě. Kdy ale skončí její monopol? Dočkáme se více nezávislých technologií, které rozhýbou trh? Nad tím se zamýšlíme v dnešním článku.

Před pár lety se naše slovní zásoba rozrostla o novou zkratku: GPS. Z filmů o Jamesi Bondovi se přesunulo do skutečných automobilů, nákladních vozů a motorek, využívají ho cyklisté i další sportovci. GPS ale nikdy nebylo jediným navigačním systémem. Sovětská vláda v 80. letech vyvíjela vlastní verzi nazvanou Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema (GLONASS). Ta přežila rozpad Sovětské unie, bez potřebných investic se ale změnila v univerzitní projekt napojený na několik málo satelitů, který sice fungoval, ale jeho praktické využití bylo nulové.

Vše, co dělá satelitní navigaci přesnější a spolehlivější, je dobré a vítané v automobilovém i lodním průmyslu

Změna přišla v roce 2001, kdy Rusové vypustili na oběžnou dráhu sérií nových satelitů. Bylo přislíbeno, že signál GLONASS bude volně k dispozici ruským i zahraničním uživatelům. V lednu ruská tisková agentura Itar-TASS oznámila, že "signál GLONASS je opět konstantní na území celého Rusku". Ve srovnání s 24hodinovou celosvětovou dostupností systému GPS, kterého GPS dosahuje již po více než deset let, zní označení "konstantní v celém Rusku" jako zcela nedostačující. Pokud se ale podíváte na pokrytí map na stránkách ruské kosmické agentury, zjistíte, že takové označení systém podhodnocuje

Podobně jako GPS, také GLONASS potřebuje celkem 21 družic, aby mohl poskytovat fulltime pokrytí na celém světě. Ve službě je jich aktuálně 20, další jsou plánovány do nejbližších let - konkrétně do roku 2012, kdy by mělo být dokončeno znovuobnovení do plného operačního stavu. Konkrétní GLONASS přijímače jsou ale již ve výrobě, přičemž několik společností, produkujících high-end GPS jednotky, nabízejí GLONASS jako rozšíření svých současných produktů.

GLONASS ale není stejně přesný jako GPS. Je obtížné odhadnout, kolik v tomto ohledu ztrácí, protože přesnost obou systémů se mění každou sekundu na každém místě na světě. Pokud ale řekneme, že GLONASS je zhruba o polovinu méně přesný jako GPS, budeme pravdě poměrně blízko.

Ve svém důsledku použití obou systémů dává přijímač větší výběr. Pokud je signál z družicového systému GPS nespolehlivý, přijímač jej může odmítnout a nahradit informací GLONASS družice. Pokud nemůže jeden z GPS satelitů zaměřit, může využít GLONASS satelitů a vyrovnat tím možný deficit v přesnosti zaměření.

Pro profesionální uživatele, kteří jsou ochotni zaplatit i desítky tisíc dolarů za vysoce přesný GPS přijímač (např. Magellan ProMark 500) nejsou další tisíce dolarů za rozšíření o systém GLONAS nadbytečné: získají tím rychlejší i přesnější mapování. Je ale málo pravděpodobné, že by celoplošně majitelé lodí či automobilů takový názor sdíleli.

Názorné pokrytí satelitů u navigačního systému GLONASS

Představte si ale, co by nastalo, kdyby "statečný a vizionářský" výrobce nabízel možnost GLONASS za padesát nebo sto dolarů k produktům pro masivní cílovou skupinu. Řidiči automobilů samozřejmě tvoří mnohem větší část trhu než majitelé lodí. Nemusí být těžké uvědomit si, že přístup k více satelitům znamená lepší výkon i přesnost, zejména v městech a zástavbách, kde vysoké budovy často blokují signál. Pokud jde o majitele lodí, ti již dávno využívají všech předností GPS a řada výše zmíněných omezení pro ně neplatí. Je proto těžké představit si GLONASS jako "významnou výhodu". Pokud už, můžeme o něm uvažovat jako o záložním systému.

Je vůbec reálné, aby byl GLONASS v brzké době považován za standardní, nikoliv extravagantní funkci? Stačí málo: podpora několika málo výrobců. Jejich konkurenti by poté reagovali vytvořením dvou-procesorových výrobků - pravděpodobně v takovém množství, že GPS-only navigace by zůstaly spíše raritou. V té době bychom dokonce mohli mluvit o multifunkčních příjimačích, které budou schopny využít výhod satelitních systémů, které nyní vyvíjí Čína i Evropa. V roce 2015 by civilní uživatel mohl mít k dispozici až 100 navigačních družic pod dohledem čtyř nezávislých operátorů a technologií. A to už nezní špatně, co říkáte?

Přestože se pohybujeme ve fázi úvah, jedno je jasné: vše, co dělá satelitní navigaci přesnější a spolehlivější, je dobré a vítané v automobilovém i lodním průmyslu. A zatímco naše závislost na GPS je zřejmá, dostupnost dvou nebo tří nezávislých alternativních systémů může s trhem navigací pořádne zamíchat.