Volvo XC60: spojení krásy a bezpečnosti


Pohodlí a bezpečnost byly vždy devizou automobilky Volvo. Nejinak je tomu i u nového crossoveru XC60, které se právem může označit za jedno z nejkrásnějších SUV na trhu.

Volvo XC60 stojí na šikovné platformě LandRover Discovery, která patří v této třídě mezi absolutní špičku. Když ne vzhledem, tak zcela určitě jízdními vlastnostmi na cestě, ale především mimo ni. Spolehlivý pohon všech čtyř kol funguje velmi dobře a už samotná vyšší konstrukce spolu s vyšším těžištěm odrazuje od riskantní, či nebezpečně rychlé jízdy v zákrutách.

Hlavním lákadlem je design

Designéři se očividně snažili, oby dokonale vyhověli potřebám mladých, kterým možná design starších vozidel až tak moc nehovoří. I když na první pohled jednoznačně jde o Volvo a na XC60 najdeme několik základních společných prvků téméř pro všechny modely Volvo - XC60 přeci jen vybočuje ze zavedených pravidel. Se správnými barvami a doplňky působí XC60 mimořádně přítažlivě.

Svým vzhledem XC60 nadchne dříve, než do něj poprvé usednete

Jestliže to není z votek dostatečně patrné, jde o kompaktní SUV - což naznačuje také celková délka vozu, která je o dvacet centimetrů kratší, jak u modelu XC70. V reálu byste to ale rozhodně nepoznali. Designéři odvedli svou práci skutečně na jedničku.

Interiér neurazí ani nenadchne

Automobilka usoudila, že interiér orientovaný na řidiče bude mít úspěch a my s ním určitě souhlasíme. Škoda jen, že oproti jiným modelům ničím nepřekvapí. Najdete tu tenkou středovou konzoli, za kterou se skrývá malý odkládací prostor, kvalitní materiály, ergonomicky výborně zvládnuté ovládání většiny prvků, ale také několik zvláštností. Pokud si objednáte vůz bez navigačního systému, získáte jeden odkládací prostor navíc. Je sice praktický a pojme i dva mobilní telefony, ale když je na nejviditelnějším místě přístrojové desky, mohli si s ním dát designéři větší práci. Takto působí ve vozidle příliš lacině.

Na druhou stranu, jestliže si objednáte navigační systém, interiér sice bude vypadat o třídu lépe, ale na displeji si budete moci opravdu vyhrát pouze s navigací nebo se zpětnou kamerou. Všechna ostatní nastavení vykonáváte přes maličký display umístěný zhora na palubní desce.

XC60 je vhodná pro mladé lidi a rodiny. Vpředu se usadíte pohodlně i v případě, že patříte svou výškou mezi nadprůměrné jedince. Pasažéry na zadních sedadlech určitě omezovat nebudete. Sedadla jsou standardně dělená 40:20:40. Jestliže budete převážet děti, dobře vám poslouží zabudovaná dětská sedadla, či už tradiční uchycení ISOFIX. Zavazadlový prostor je tvarově i objemově úplně vpořádku, navíc lze uložené věci různě připevnit či oddělit zabudouvanou dělící příčkou nebo využít úložné prostory nad rezervou.

Motorizace bez výběru

S motory si Volvo přiliš starostí nedělalo a svým zákazníkům nabízí tři druhy motorizace. Dva naftové motory s objemem 2,4 litrů a výkonem 163, respektive 185 koní a trojlitrový benzínový motor s výkonem 286 koní. Z hlediska hlučnosti i výkonnosti je správnou volbou přávě "třílitrák" - model T6. Z hlediska spotřeby je to přesně naopak.

Bezpečnost nade vše

Podstatná část dopravních nehod se děje právě v nízkých rychlostech nebo na základě nepozornosti řidiče nebo chyb ostatních účastníků silničního provozu. A právě pro ně je tu nový bezpečnostní systém CitySafety, který by měl zabránit kolizím. Když si například povídáte se spolujezdcem, či nedáváte pozor v dopravní zácpě a jen se automaticky podvědomě pohybujete vpřed, XC60 zavčas rozpozná překážku v cestě a v případě potřeby vozidlo zastaví bez vašeho zásahu.

V bezpečí budete téměř vždy, jelikož Volvo spolu s ostatními svými systémy již tradičně stráží slepé úhly, jízdní pruhy, či dokonce stabilitu přívěsu. Buď jak buď, když se budete vracet z jakékoliv únavné aktivity, interiér vozu a jeho bezpečnostní systémy vám dodají dostatečný pocit pohodlí a bezpečí.

Kromě nového CItySafety systému je XC60 vybavena množstvím jiných pro Volvo běžných systémů, jako například ABS, EBD, SIPS, DSTC, IDIS, WHIPS či RSC. Samozřejmostí je také Hill-descent, tedy systém na pomoc při jízdě z kopců, ale také imobilizér nebo alarm, který stále není standardem pro všechna luxusní auta. Přes svoje komplexní bezpečností vybavení a luxusní design se XC60 svou cenou pohybuje v přijatelných mezích. Základní model začíná na částce těsně přesahující milion korun. Opravdu, vzhledem k jízdním vlastnostem a celkovévybavenosti se jedná o férovou cenu.

Celkem rozumné působé také rozdělení výbav. V základní Base najdete téměř vše podstatné, verze Kinetic za adekvátní příplatek již obsahuje také tempomat, mlhovky, pár kožených prvků, no a pokud vám to nestačí, můžete zvolit verzi Momentum či Summum. Pokud patříte mezi opravdu náročné zákazníky a dáváte přednost jednotlivému výběru z příplatkové výbavy, připravte si na to dostatek času, jelikož Volvo si můžete tradičně kombinovat dle libosti četně výběru množství barev a nestandardních doplňků.

 

Hlavní technické parametry: Volvo XC60 2,4D Base
Motor 5 válec, 20 ventil
Objem (cm3) 2 400
Max. výkon (kW/k) v otáčkách 120kW [163] / 4000
Max. kroutící moment (Nm/min) 340Nm / 1750
Typ převodovky manuální
Počet převodových stupňů 6
Kola / pneumatiky 235 / 65 / R17
Maximální rychlost (km/h) 195
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 10,9
Palivo nafta
Spotřeba paliva: město / mimo město / kombinovaná (l/100 km) 9,8 / 6,2 / 7,5
CO2 emise: kombinovaná (g/km) 199
Provozní hmotnost (kg) 1 798
Objem nádrže (l) 70
Rozměry zavazadlového prostoru (cm) 492-707-1452

 Galerie