Atlantic Rally for Cruisers (ARC)


ARC patří mezi nejoblíbenější jachtařské závody světa. Startuje
každoročně koncem podzimu z Kanárských ostrovů tak, aby většina
plachetnic dorazila do cíle na ostrov St. Lucia v Karibiku před Vánocemi a mohly tam začít bujaré oslavy. Letošní jubilejní 25.ročník odstartoval 21.11.2010 z Kanárských ostrovů a na přeplavbu oceánu se vydalo 233 jachet z 26 zemí světa.

První plachetnicí v cíli letošní ARC je Swan 80 s názvem Berenice. V Rodney Bay zakotvila už 5.12.2010 ve 13:57 UTC (odstartovala 21.11.2010 ve 12.40 UTC, plavba přes oceán jí zabrala 14dní). Příjezd dalších závodních jachet do cíle se očekává od 7.12. Hned po startu bylo jasné, že v letošním ročníku rekordy padat nebudou, počasí bylo hodně zvláštní a tradiční "trade winds" se dostavily až ve druhé části závodu.

ARC je unikátním závodem, na jehož startu můžeme najít od běžných charterových plachetnic, přes majitelské speciály, historické lodě až po špičkové nejmodernější závodní speciály. Účast na závodě proto může posádka pojmout jako společenskou událost, neobvyklé nejsou ani rodinné přeplavby Atlantiku (dětem je věnován speciální program) nebo jako špičkový sportovní výkon včetně přípravy a zabezpečení. Díky společnosti ALTUMARE vám můžeme přinést aktuální informace z finále tohoto závodu a následných oslav pohledem kapitána prvotřídní závodní jachty třídy Class40.

 

Na start letošního ARC nastoupilo 233 jachet z 26 zemí rozdělených do následujících kategorií.

CESTOVNÍ JACHTY do 60stop délky (18,3m) - CRUISING DIVISION
Tato kategorie se dále dělí na 9 tříd a je nejpočetnější ve startovním poli se 177 loděmi s přiděleným ARC hendikepem pro porovnání výsledků.

VÍCETRUPÉ JACHTY do 60 stop délky (18,3m) - MULTIHULLS
Do této kategorie patří především katamarány. Na letošní ARC se jich přihlásilo 15 a mají přidělen ARC hendikep.

IRC RACING pro závodní jachty do 60stop (18,3m)
I když je ARC především fun regatou, IRC Racing je čistě závodní kategorií a záštitu nad ní drží Royal Ocean Racing Club (RORC). V této kategorii startuje 20 jachet s IRC hendikepem.

IRC INVITATION
Závodní kategorie pro jachty delší než 60stop (18,3m). Právě v této kategorii s účastnila závodu plachetnice Berenice, která jako první doplula do cíle.

OTEVŘENÁ KATEGORIE (Open)
Startuje v ní 5 lodí, které se svými parametry nevešly do žádné z předchozích.

Atlantic Rally for Cruisers má bohatý doprovodný a společenský program. Jachty účastníků se musí na start na Kanárských ostrovech dostavit k přísným bezpečnostním kontrolám a ověření hendikepů už týden před startem. ARC je závod s profesionální organizací a jachty, které se ho účastní musí být ve výborném stavu a s předepsanou výbavou pro oceánskou plavbu včetně lékárničky, záchranných a komunikačních prostředků a zásob vody i potravin. Pořadatelé nenechávají nic náhodě, všechny lodě jsou vybaveny sledovacím zařízením, díky kterému lze pohyb lodí sledovat na internetu. Na profesionálním zajištění závodu občas parazitují mořeplavci, kteří nemají lodě v tak dobrém stavu a nebo nechtějí platit za účast na závodě a vydávají se na cestu přes oceán v jedné skupině s účastníky závodu.

Na letošním ARC bude rozdáno 10 speciálních cen, například za nejstaršího a nejmladšího účastníka (tím je 8-mi měsíční Jules), nejstarší jachtu nebo nejkrásnější jachtu.Letošního ročníku se účastní 40 dětí do 16 let z 8 zemí na 24 jachtách . 16 let se bere jako hranice proto, že od 16 let lze získat kapitánský průkaz RYA. Polovina "dětských" jachet je z Norska. Dokonce na palubě nejmenší jachty přihlášené do závodu, norské 32-stopé plachetnici Honningpupp II pluje pětiletý Storm.

Typická jachta v letošním ARC měří 14,6m (47stop) a je mladší 9 let. 48% jachet na startu má délku 12-15m (40-50stop), přitom 17%plachetnic je kratších než 12m (40 stop).

 

Už prvního ročníku ARC v roce 1986 se zúčastnil rekordní počet 209 jachet a byl ihned zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako největší transoceánský závod. Zúčastnilo se ho i deset sólových jachtařů, ale od roku 1987 je sólová plavba na ARC zakázána pro bezpečnost ostatních posádek. Od roku 1989 je vypisována závodní třída IRC Racing a tento ročník je poslední s cílem na Barbadosu, od roku 1990 je finiš v Rodney Bay na ostrově Santa Lucia.V roce 1999 nebyl z bezpečnostních důvodů povolen start 11m závodní bezkajutové jachtě, ale její majitelé stejně závod absolvovali načerno.Ve stejném roce spadl jeden účastník přes palubu 700nm od St. Lucia a byl nalezen až po 13-hodinové koordinované pátrací akci několika jachet účastníků závodu.Ročník 2000 odrazil vzrůstající zájem o plavbu na katamaránech, přihlásilo se jich dvacet.V roce 2003 pokořila dosavadní rekord závodní plachetnice Volvo 60 spirit a stačilo jí k přeplutí Atlantiku 11dní 13 hodin a 12 minut.Od roku 2003 se uděluje ocenění za jachtu s nejlepší bezpečnostní výbavou.

V roce 2006 byl ustaven nový rekord italskou jachtou Capricorno a činí 11dní 5 hodin a 32 minut.Investice do jachtařské infrastruktury v Las Palmas i v Rodney Bay umožní zvýšit kapacitu závodu až na 260 jachet, ale zdá se, že ani toto číslo nebude stačit a na waiting listu zůstanou neuspokojení zájemci.

Závodní kategorii IRC racing vede od startu s krátkou přestávkou plachetnice třídy Class 40 s rakouskou posádkou a profi závodníkem Andreasem Hanakampem, kterého známe z kapitánování na jedné ze závodních jachet posledního ročníku Volvo Ocean Race. Zajímavostí je, že pro tento závod se soukromý závodní speciál Class 40 přihlásil pod jménem "WeSailForTheWhale" - "plujeme za ochranu velryb a delfínů" a posádka tím vyjadřuje svoji podporu kampani na omezení podmořského hluku a ochranu velryb a delfínů neziskové organizace Whale and Dolphin Conservation Society (WDCS). Jak to na palubě této závodní jachty vypadalo před závodem nám popsal Josef Horešovský, jeden z autorů jachtařských kurzů první pomoci a spolupracovník firmy ALTUMARE, která jeho účast na projektu zabezpečila: "Na Class 40 nehledejte kajuty ani pohodlí. Soukromí je společné. Na lodi nejsou žádná polstrování a ani molitanové matrace. Spí se na laminátových kójích na vlastních karimatkách ve spacáku. Kóje mají na boku sítě na zajištění polohy i v náklonu. Záchod je otevřený.

Samozřejmostí je bezpečnostní výbava. Nosit záchrannou vestu s integrovanými harnesy je povinnost každé směny. Lod má dvě nouzové bóje Epirb a dvě velmi dobře vybavené lékárničky pro oceánskou plavbu podle SOLAS včetně infuzních setů, léků a šití. Navíc je na palubě systém osobních PLB bójí pro případ pádu do moře. Tohle je skutečně něco jiného než pohodlná charterová lodˇ. Je to závodnička se vším všudy a rychle jsem zapomněl na vyprávění mých kamarádů o závodech v Chorvatsku na "vyladěných" chartrových lodích. Plavba na Class 40 je tvrdá práce. Rychlost plavby v běžném větru, kdy se chartrová plachetnice plouží 6uzly zřídka klesne pod 13 kn, spíše se pohybuje mezi 16-18 kn. Tahle jachta jela max. 28 kn!!! Při dopravě jachty z Hamble v 
Anglii na Kanárské ostrovy jsme pluli v režimu sportovního tréninku, tedy nonstop a s častými výměnami a testováním plachet a takeláže. Autopilot se nepoužíval ani při přepravě jachty na start, jeho použití v závodě je nepravděpodobné, kvalitní kormidelník vede jachtu mnohem rychleji."

 

Články vznikly ve spolupráci se společností ALTUMARE, cestovní agenturou zaměřenou na námořní jachting

www.altumare.cz